برنامه‌ریزی برای غنی سازی ۶۰ درصد از دَه سال پیش صورت گرفته بود

عباسی با بیان اینکه موضوع غنی سازی ۶۰ درصد از ۱۰ سال پیش مطرح و زمینه‌ای آن آماده شد، گفت: برای بسیاری از خدمات از جمله برق رسانی به مناطق دوردست نیاز به غنی‌سازی بالای ۹۰ درصد داریم و مناسب است به این حوزه نیز ورود کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو در خصوص بررسی تروریسم هسته‌ای، از خرابکاری در نطنز تا دیپلماسی در وین با دکتر فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و رئیس پیشین سازمان انرژی هسته‌ای به صورت تلفنی گفتگو کرد.

فریدون عباسی با بیان اینکه ایران از 10 سال پیش توان غنی سازی 60 درصد را داشته است، گفت: آن زمان مباحثی در دانشگاه و مراکز علمی برای حضور در آب‌های عمیق و تحقیقات اقیانوس شناسی به ویژه قطب جنوب مطرح بود. در این شرایط راهبرد دفاعی دریایی خود را از منطقه‌ای به آب‌های فرامنطقه‌ای تغییر دادیم زیرا برد تهدیدات دشمنان زیاد شده بود.

وی افزود: این شرایط موجب می‌شد ایران به کشتی‌ها و زیردریایی‌هایی دست پیدا کند که در موقعیت‌های مختلف در آب‌های دور به انجام مأموریت بپردازند و سوخت گیری کنند و به همین جهت پیش‌بینی شد سوخت هسته‌ای در این زمینه تدارک ببینیم و حتی نامه‌ای در این زمینه قرار بود به آژانس ارسال کنیم تا آن ‌ها را در جریان موضوع قرار دهیم هر چند اقدام عملی برای آن انجام نشد.

رئیس پیشین سازمان انرژی هسته‌ای با یادآوری اینکه در مصوبه مجلس برای برجام به پیشران‌های هسته‌ای اشاره شده است، اظهار کرد: پیشران هسته‌ای بدون اورانیوم با درصد بالا امکان پذیر نیست و نیاز است از 56 درصد به بالا غنی سازی صورت بگیرد.

وی به مقامات و مسئولین هسته‌ای کشور توصیه کرد طراحی‌های هسته‌ای باید به گونه‌ای باشد که در صورت نیاز به غنی‌سازی بالای 90 درصد دست یابیم، بیان کرد: اگر به مواد اورانیوم با خلوص بالا برای آشکارسازهای تابش‌های هسته‌ای نیاز داشته باشیم می‌توانیم از مواد غنی سازی شده بیش از 90 درصد استفاده کنیم زیرا رفع نیاز کشور باید اولویت باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت ساخت راکتورهای فشرده کوچک عنوان کرد: اگر بخواهیم در مناطقی برق تولید کنیم مناسب است راکتور داشته باشیم و برای این کار نیازمند سوخت هسته‌ای با غنای بالاتر داریم. نمونه آن را در اصفهان داریم که حدود یک کیلوگرم اورانیوم دارد اما اورانیوم آن 90 درصد غنی شده است و این یک امر مرسوم در کشورهای پیشرفته است.

کد خبر 1046662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha