تب خشکسالی در خراسان جنوبی بالا گرفت

افت شدید بارندگی، فقر شدید مراتع در کنار گرانی نهاده های دامی در حالی زنگ بحران را در استان کویری خراسان جنوبی به صدا درآورده است که می توان گفت این وضعیت وخیم، فاجعه ای تلخ را رقم خواهد زد، لذا کشاورزان و دامداران در انتظار تدابیری هستند.

 خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: آسمان امسال خراسان جنوبی گداتر از سال های گذشته نم بر زمین نمی دهد، هرچه زمین ملتمس تر و تشنه تر می شود، آسمان اجابتش سخت تر می شود؛ کشاورزان و دامداران خطه کویری استان می گویند بارانی از مشکلات بر سر ما می بارد، باید قید کشاورزی و دامپروری را زد.

 

دلالان هم در این وضعیت بحرانی دست طمع شان درازتر شده و دام های دامداران و عشایر را یکی یکی می خرند و بُرد شیرینی را می کنند، اما اینجا آفتاب داغ در کنار بی آبی های کویر و طوفان های شدید گرد و خاک بر لب های خشکیده کویر و مردمان سخت کوش آن همچون شلاقی می تازد و امید مردمان ناامید تر شده است، به نظر می رسد باید  تدبیر و چاره ای اساسی و ملی کرد و جلوی خسارت های میلیاردی عشایر، دمداران و کشاورزان استان را گرفت.

 

سه هزار و 500 هکتار از مراتع خراسان جنوبی در اختیار عشایر است که کاهش شدید بارندگی ها در سال زارعی جاری 80 درصد این مراتع را از بین برده است لذا دامداران و عشایر امسال نگران تأمین علوفه دام هایشان هستند.

 

عبداللهی، یکی از کشاورزان عناب کار و دامدار منطقه خوسف خراسان جنوبی است که به خبرنگار شبستان می گوید: هرچه در بهار منتظر بارش و رحمت الهی شدیم خبری نیست، با ادامه این کم آبی، دامداری به صرفه نیست، مجبوریم دام هایمان را بفروشیم اما خریداری هم به دنبال فقر مراتع نیست، دلالان دام هایمان را مفت می خواهند، چاره ای نیست باید بفروشیم.

 

وی ادامه می دهد: به دنبال کاهش بارندگی ها در سال جاری مجبوریم در چند نوبت درختان عناب خودمان را با سم های گران قیمت سم پاشی کنیم تا حداقل آفتی که بر جان دام هایمان افتاده است، سر از درختان عناب در نیاورد.

 

این کشاورز با بیان اینکه امسال آسمان گداتر از سال های گذشته شده و امیدمان را نا امید کرده است، گفت: مسئولان باید چاره اندیشی کنند چراکه دام هایمان علوفه ای ندارند که بخورند و محصول جو را باید هفت هزار تومان بخریم؛ قنات و چاه های کشاورزی هم خشک و بی آب شده است.

 

کاهش ۶۰.۸ درصد بارندگی در خراسان جنوبی

«جواد نخعی»، کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه میانگین بارش استان تا 27 فروردین، 39.7 میلی متر است، گفت: این میزان نسبت به سال گذشته 73.3 درصد کاهش و نسبت به میانگین بلند مدت 60.8 درصد کاهش داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه تاکنون 35.1 درصد بارش یک سال کامل آبی استان محقق شده است، تصریح کرد: اگر بارش یک سال کامل آبی استان را 113 میلی متر در نظر بگیریم از این مقدار تاکنون میزان بارشی که دریافت شده 35.1 بوده است.

 

نخعی تصریح کرد: میزان بارش ها برای فروردین ماه امسال کمتر از نرمال پیش بینی شده بود، همچنین میزان بارش باران برای اردیبهشت ماه نیز کمتر از نرمال تا نرمال پیش بینی می شود.

 

وی با بیان اینکه سال کم بارش و سال خشکی پیش رو داریم، اضافه کرد: متاسفانه در سال های کم بارش چون رطوبتی در جو نیست، سامانه های دینامیکی و گرد و خاک در استان تشدید خواهد شد.

 

91 درصد مساحت خراسان جنوبی درگیر خشکسالی

«علیرضاخندان رو»، مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در خصوص وضعیت خشکسالی و بحران کم آبی در استان اظهار کرد: 91 درصد مساحت استان خراسان جنوبی درگیر خشکسالی است.

 

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه 9 درصد مساحت استان در وضعیت نرمال، 20 درصد در وضعیت خشکسالی خفیف، 35 درصد در وضعیت خشکسالی متوسط، 25 درصد درگیر خشکسالی شدید و 11 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی بسیار شدید است، تصریح کرد: میانگین بارندگی استان در سال زراعی جدید نزدیک به 40 میلی متر است که نسبت به سال گذشته 73 درصد کاهش و نسبت به بلند 61 درصد کاهش داشته است.

 

خندان رو گذری به پیش بینی بارندگی ها در استان زد و گفت: پیش بینی می شود میزان بارندگی در اردیبهشت نرمال و کمتر از نرمال و در خرداد و تیرماه در حد نرمال بلند مدت باشد.

 

وی با اشاره به کاهش بارندگی ها و خشکسالی حاکم بر منطقه، پیش بینی کرد تعداد روزهای گرد و غباری استان نسبت به بلند مدت تشدید شود و تصریح کرد: بارندگی امسال خراسان جنوبی، کمترین میزان در 50 سال اخیر است لذا وضعیت امسال وخیم و بحرانی است.

 

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی بیان کرد: از مردم انتظار داریم امسال با توجه به شرایط کم آبی حاکم بر منطقه، در مصرف آب صرفه جویی کنند، مسئولان هم در کارگروه های تخصصی مسائل را بررسی و استاندار دستور تشکیل قرارگاه آب استان را داده است.

 

وی اظهار کرد: برای مدیریت بحران آب در استان خراسان جنوبی باید چاره اندیشی و برنامه ریزی های از سوی مسئولان صورت بگیرد.  

 

شهرستان خوسف با توجه به شرایط خشکسالی نیازمند اعتبارات ویژه بحران

«محمدعلی آخوندی» فرماندار خوسف با اشاره به کاهش شدید نزولات آسمانی و کاهش 75 درصدی بارندگی در شهرستان خوسف، خواستار اعتبارت ویژه بحران از محل اعتبارات استانی و ملی برای شهرستان شد و گفت: متاسفانه خشکسالی شدید در شهرستان خوسف وجود دارد به نحوی که در اسفند و فروردین هیچگونه بارندگی صورت نگرفته است.

 

فرماندار خوسف با تأکید بر اینکه دستگاه های استانی و ملی باید در خصوص شرایط خشکسالی شهرستان تدابیر لازم را اتخاذ و اعتبارات ویژه بحران را در نظر بگیرند، تصریح کرد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی، آبرسانی سیار باید توسط دستگاه های متولی با اولویت انجام و پیش بینی اجاره تانکر و منبع آبی را داشته باشیم.

 

آخوندی خواستار پیگیری اقدامات یارانه دار برای خشکسالی همانند تأمین برخی داروها، علوفه ها و نهاده های دامی شد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی در سیستان و بلوچستان پیش بینی مهاجرت از این استان هست، سر ریز جمعیت خدمات رسانی به ویژه در بخش آبرسانی را متاثر خواهد شد لذا آب و فاضلاب باید جمعیت تغییر یافته در روستاها به روز رسانی کند.

 

وی تصریح کرد: اعتبارات خشکسالی و مدیریت بحران ربطی به سهمیه بندی اعتبارات شهرستان ندارد، لذا باید سهمیه ویژه با توجه به خشکسالی و آمار جمعیتی شهرستان درخواست شود، لذا تلاش می شود تا سهمیه بندی اعتبارات شهرستان با توجه به شرایط خشکسالی و جمعیتی که بر شهرستان افزوده شده، تغییرکند.

 

باران مشکلات در پی خشکسالی  بر سر مردم خوسف

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف هم خشکسالی شهرستان خوسف با بیان اینکه برای رفع مشکل دامداران شهرستان تا سقف 2 هزار تُن نیازمند کنسانتره هستیم، گفت: برای آبرسانی سیار به محله های دامداری و عشایری نیازمند 2.5 میلیارد تومان اعتبار هستیم، همچنین آبرسانی به باغات و مزارع زعفران رقم نجومی می شود اما حداقل برای گذر از بحران خشکسالی تا مهرماه امسال، 6 میلیارد تومان اعتبار برای 10 سرویس آب نیاز است.

 

رضوی ادامه داد: همچنین 100 هکتار مزارع زعفران و حدود هزار هکتار از باغات شهرستان خوسف برای نجات از خشکی شدید نیازمند آبرسانی هستند.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف با اشاره به خرید دام مازاد مولد در شهرستان خوسف در شرایط خشکسالی، گفت: 25 تا 30 هزار رأس دام با توجه به کمبود علوفه ای که هست باید فروخته شود که نیاز به 50 میلیارد تومان اعتبار است.

 

وی با بیان اینکه با توجه به فقر شدید مراتع شهرستان خوسف هجوم ملخ ها به شهرستان پیش بینی می شود، گفت: برای تأمین سم مورد نیاز برای مبارزه با آفات ملخ 500 میلیون تومان نیاز خواهد بود.

 

سال تشنه سدها در خراسان جنوبی

«حسین امامی»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هم با بیان اینکه منابع آب های سطحی استان 21 درصد کاهش داشته است، افزود: در سال زراعی جدید تنها سه و نیم میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده است لذا سال سختی بر استان حاکم است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تصریح کرد: استان خراسان جنوبی، چهارمین استان کم بارش کشور است، همچنین برخی از منابع آب شرب و کشاورزی استان از طریق 92 چشمه و قنات تأمین می شود که امسال دچار کاهش آبدهی شده است.

 

خسارت300 میلیارد تومانی خشکسالی به عشایر/ ۸۰ درصد مراتع خشک شد

«مهدی عصمتی پور»، مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه خشکسالی و کاهش شدید بارندگی ها در سال زراعی جاری بر اساس برآوردها تا اوایل فروردین امسال، 300 میلیارد تومان به دامداران خراسان جنوبی خسارت زده است، تصریح کرد: 80 درصد مراتع در اختیار عشایر استان، خشک شده است.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی بیان کرد: یک میلیون و ۶۶ هزار راس دام سبک و سنگین در اختیار عشایر خراسان جنوبی است که این تعداد  45 درصد نیاز گوشت استان را تأمین می کنند، لذا  برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی، در اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز ۲۶ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به عشایر پرداخت می شود.

 

عصمتی پور از توزیع ۲۷ هزار و ۲۲۷ تُن علوفه و نهاده دامی بین عشایر خیر داد و گفت: با توجه به فقر شدید مراتع، تلاش می شود تا سهمیه علوفه یارانه ای عشایر افزایش یابد.

 

زنگ خطر فاجعه خشکسالی در خراسان جنوبی به صدا درآمد/ قرارگاه آب تشکیل شد

«محمد فرهادی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در برنامه زنده تلویزیونی «صبحانه» در شبکه خاوران با بیان اینکه میزان بارندگی در سال زراعی جدید در 40 سال گذشته بی سابقه بوده است، افزود: متاسفانه بیش از ۱۰ درصد مساحت استان، درگیر خشکسالی شدید است، همچنین دمای هوا به نسبت مدت مشابه بلند مدت بطور میانگین ۳.۳ درجه افزایش یافته که زنگ خطری است.

 

وی با بیان اینکه برای برون رفت از پیامدهای احتمالی به دستور استاندار خراسان جنوبی قرارگاه استانی آب راه اندازی می شود، گفت: در این قرارگاه مشکلات مرتبط با کم آبی و خشکسالی به صورت منظم رصد و پایش و برای رفع آن ها برنامه ریزی می شود.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی راه اندازی قرارگاه استانی آب را با وجود فعال بودن کارگروه خشکسالی و شورای آب، نشان دهنده نگاه ویژه و خاص مدیریت عالی استان به موضوع آب شرب مردم دانست و افزود: تمام امکانات استان را برای رفع دغدغه های مردم در بحث آب را بسیج خواهیم کرد.

 

وی پساب فاضلاب بیرجند را منبع خوبی برای جایگزینی آب فضای سبز و سفره های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: دستگاه های متولی برای استفاده از این پساب باید طی یک ماه آینده طرح کارشناسی ارائه کنند.

 

 

 

کد خبر 1046844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha