ایران باید مسیر خود را در جاده هسته‌ای ادامه دهد

ظهره‌وند سکوت آژانس در برابر خرابکاری در نطنز را نشان از ماهیت منفی غربی‌ها در تمام مذاکرات دانست و تاکید کرد ایران باید قویا مسیر هسته‌ای خود را ادامه دهد.

به گزارش خبرگزایر شبستان، ابوالفضل ظهره‌وند، عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای در گفتگو با برنامه "رویداد" با بیان اینکه ادامه نشست وین به این مسئله موکول شده که تیم‌های کارشناسی مطالبات دو طرف را مبنی بر لغو تعهدات برجامی را دنبل کنند، گفت: گزارش به کمیسیون مشترک برجام ارسال شده تا زمینه ساز دور بعدی مذاکرات احتمالی با 4+1 باشد.

وی با بیان اینکه ماجرای مذاکرات وین ادامه دارد اما نه به آن شکلی که امریکایی‌ها خواستار آن بودند، گفت: بحث بازگشت به برجام از سوی امریکا و لغو تمام تحریم‌ها و راستی آزماییِ آن، مسئله‌ای است که باید کمیسیون مشترک به دستاوردی در اینباره برسد.

ظهره‌وند غنی سازی 60درصد را نیز پالسی بسیار موثر توصیف کرد و گفت: اولا این قضیه نشان داد که با انجام اقدامات خرابکارانه نمی‌توان ایران را از مسیری که می‌خواهد طی کند، باز دارد.

وی به رخ کشیدن ظرفیت علمی ایران را از دیگر دستاوردهای این اقدام توصیف کرد و افزود: اگر آن‌ها آی-آر-1 را از کار انداختند، ما نسل آی-آر-6 را با ظرفیت قوی تر راه اندازی کردیم؛ آن هم در کوتاه ترین زمان که موید توان ایران است.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: دنیا و خاصه غربی‌ها می‌دانند که ایران بطور کامل به تکنولوژی صلح آمیز هسته‌ای دست پیدا کرده و حتی اگر کل آن از بین برود، مجددا می‌توانند بر حسب دانشی که دارند، آن را بازسازی کنند.

این دیپلمات با سابقه کشورمان با اشاره به عدم واکنش مناسب به خرابکاری در نطنز از سوی طرف‌های مقابل در مذاکرات وین گفت: این اتفاق باید بر نشست وین سایه می‌انداخت.

ظهره وند همچنین وظیفه آژانس را ورود به موضوعات فنی و حقوقی کشورهای عضو دانست تا به تکنولوژی صلح آمیز هسته‌ای دست پیدا کنند.

وی افزود: این تکنولوژی از استانداردهای واحدی در حوزه امنیت پیروی می‌کند و ایمن سازی یکی از وظایف آژانس است؛ حال آنکه این نهاد بیش از 90درصد بازرسی‌ها را در ایران متمرکز دارد.

ظهره‌وند خرابکاری در حوزه امنیتِ هسته‌ای را بسیار نگران کننده دانست و گفت: اولین نهادی که باید نسبت به این مسئله واکنش نشان دهد، آژانس است و سکوت این نهاد، ماهیت منفی غرب را می‌رساند که اساسا با داشتن این تکنولوژی توسط سایر کشورها مشکل دارند.

وی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، از محکومیت آژانس نسبت به درز اطلاعات ایران در لوای پروتکل الحاقی سخن گفت و افزود: ایران چند دهه تحریم است چون می‌گویند نگران رفتن ایران به سمت بمب اتمی هستیم پس چرا در قبال این قبیل رفتارها که مخل امنیت یک کشور است، سکوت می‌کنند و دچار نگرانی نمی‌شوند؟ !

کد خبر 1046892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha