‏بقعه امامزاده ابراهیم خلیل‌الله کرمانشاه در دامنه کوه میزبان پذیرایی از زائران

‏بقعه مبارک امامزاده ابراهیم خلیل الله در دامنه ی کوهی مشرف به دره ای با چشم اندازه زیبای طبیعت کوه قرار دارد و عصر پنج شنبه و روز جمعه پذیرای زائران زیادی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، اهالی منطقه دینور امام زاده ابراهیم روستای خلیل الله را از نوادگان حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) معرفی می کنند و ‏اعتقاد زیادی به این امام زاده دارند و از کرامات امام زاده مطالب زیادی شنیده می شود و هر ساله از شهرهای استان و روستاهای ‏دور و نزدیک ارادتمندان زیادی به زیارت این امام زاده می آیند.

 

با توجه به اینکه اعقاب موسی الثانی ابوسبحه ابن ابراهیم المرتضی ابن امام موسی الکاظم (علیه السلام) همچون سیدابوالحسن ‏علی الدینوری و اعقاب وی مانند ابومحمد حسن و فرزندش داوود و سید طاهر در دینور می زیسته اند.

 

 یکی از اعقاب موسی ‏الثانی ابراهیم نام دارد و کنیه اش ابوالحسن است، هیچ بعید نیست که ابراهیم نیز به همراه بنی اعمام خود در دینور می زیسته ‏و در این دیار از دنیا رفته باشد و بر این اساس همانطور که نزد مردم منطقه معروف است انتساب صاحب بقعه به حضرت امام ‏موسی کاظم (علیه السلام) دور از واقعیت نباشد و الله العالم.

 

آستان امامزاده خلیل الله (ع) در فاصله ۹۰ کیلو متری کرمانشاه در بخش دینور شهرستان صحنه، و در فاصله ی ۳۰ کیلو متری  میانراهان به طرف کامیاران ‏کیلومتر ۴ فرعی سمت چپ جاده اصلی (میانراهان ـ کامیاران) روستای کوچک خلیل الله قرار دارد که بقعه ی مبارکه امامزاده ‏ابراهیم معروف به امامزاده خلیل الله در آن جا واقع شده است. ‏

 

در ضلع غربی بقعه چشمه ای است که آبی گوارا دارد و در ضلع ‏جنوبی دو اصله درخت کهن و تنومند بلند چنار قرار دارد که سایبانی زیبا و قابل استفاده برای اطراق زائران در فصل تابستان ‏فراهم آورده است.‏ 

داریوش یاوری رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان صحنه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: برخی نام واقعی امامزاده ابراهیم در محال دینور خلیل الله می دانند، و بر این اساس نام روستای کوچک پنج خانوار در جوار ‏امامزاده از نام صاحب بقعه گرفته شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: بنای ‏قدیمی امامزاده ابراهیم به صورت مخروبه شده بوده که در سال ۱۳۸۳ تجدید بنا بقعه امامزاده خلیل الله دینور ‏توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه با همکاری مردم منطقه و هیأت امنا امامزاده با موافقت سازمان میراث ‏فرهنگی استان انجام گرفت.

یاوری تصریح کرد: ساختمان بقعه به شکل مربع مستطیل است و بنای بقعه با آجر و سیمان و تیر آهن ساخته شده ‏و در داخل بنا در قسمت پیشانی سمت قبله اتاقی به شکل 6 ضلعی ناقص قرار دارد که در وسط ان ‏مرقد امامزاده واقع است و ضریح آهنی مشبک  نصب و بر فراز این اتاق گنبدی دو جداره و بلند به شکل شلجمی استوانه ای با ساقه و گردنی در حدود ۲ متر ‏ساخته شده است .

 

رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان صحنه اظهار کرد: زیر سقف بقعه به شکل عرق چینی که با کاشی های هفت رنگ تزئین شده و در بدنه ی داخلی برخی از سوره های قصار و ‏آیات برگزیده قرآنی و اسماء الحسنی الهی با کاشی نصب و همچنین زیارت امین الله و بخشی از زیارت عاشورا در بدنه و ‏ازاره ی داخل بقعه با کاشی نصب شده است. ‏

وی در پایان گفت: زمین اطراف بقعه در دامنه کوه مربوط به امام زاده است که محل دفن اموات روستاهای همجوار است و سنگ تاریخ های هفتصد ‏سال پیش بر روی برخی از مزارهای اطراف امامزاده خلیل الله موجود است.‏
 

کد خبر 1047397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha