معصیت و گناه موجبات قهر الهی را فراهم می کند

حجت الاسلام دست داده گفت: هنگامی انسان مورد قهر الهی قرار می‌گیرد که دائماً به سرپیچی از دستورات الهی پرداخته و معصیت او را انجام دهد.

حجت الاسلام «زین العابدین دست داده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، در تفسیر دعای روز ششم ماه مبارک رمضان گفت: فراز نخست این دعا «اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ» بوده یعنی هر انسانی هنگامی که معصیت پروردگار خویش می کند یقیناً با اصرار بر آن معصیت، روزی، خوار و ذلیل می شود چرا که معصیت ذات اقدس الهی، به جنگ برخاستن با اوست.

 

امام جماعت مسجد «گوهرشاد» جهرم افزود: خداوند امر به عملی می‌ کند و در مقابل بنده‌ای از آن سرپیچی کرده که در آن هنگام است که آن بنده در مقابل قدرت پروردگار عالمیان خوار و ذلیل می شود.

 

 به گفته وی رئوفیت و رحمانیت خداوند است که از بندگان خویش به سرعت راضی گشته و آن‌ها را عفو می‌ کند به طوری که در دعای «ابوحمزه ثمالی» می‌خوانیم که «(خدایا) تویی معبود من، فضل تو گسترده‌تر و حلم تو بزرگ‌تر از آن است که مرا با عمل و خطایم بسنجی پس (از تو طلب عفو و بخشش دارم) مرا ببخش، مرا ببخش، مرا ببخش».

 

حجت الاسلام دست داده با اشاره به اینکه در دعای روز ششم ماه رمضان از خداوند می‌خواهیم که ما را به واسطه گناهانی که در هر لحظه از عمرمان انجام می‌دهیم خوار و ذلیلمان نکند و گناهان ما را بیامرزد، اظهار کرد: اهل گناه ولو اگر تحصیلات عالی رتبه دانشگاهی هم داشته و لباس‌های فاخر به تن کند، باز هم خوار است اما بندگی خدا را کردن باعث می‌شود تا محبت آن شخص به مقدار بسیار زیادی در دل دیگران باشد.

 

وی در شرح فراز دیگر این دعا «وَلاتَضْرِبْنی بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ» با اشاره به اینکه چه زمانی قهر خداوند انسان را می‌گیرد، عنوان کرد: خداوند بالاتر از آن است که ما بخواهیم در مورد صفات او صحبتی کنیم اما این را باید بدانیم هنگامی انسان مورد قهر الهی قرار می‌گیرد که دائماً به سرپیچی از دستورات الهی پرداخته و معصیت او را انجام دهد.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: ما این را باید در نظر داشته باشیم که خداوند هیچ نیازی به اطاعت و فرمان برداری بندگانش ندارد زیرا او بی نیازترین بی نیازان است ‌و قهر الهی برای این است که انسان خود را شناخته و به سیر کمالات و خودسازی بپردازد تا به درجات عالی انسانی برسد.

 

وی با اشاره به فراز دیگر این دعا گفت: «وَزَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ» یعنی «خدایا من را از موجبات سخطت دور گردان» بخش دیگری از دعای روز ششم ماه رمضان است که درروایت است برخی گناهان خدا را به غضب می‌آورد و آنگاه خدا قسم می‌خورد که به عزت و جلال خودم دیگر تو را آمرزش نمی‌کنم.

 

حجت الاسلام دست داده ادامه داد: در سوره حمد می‌خوانیم: (اهدنا الصراط المستقیم) یعنی (خدایا) ما را به راه راست هدایت نما و (صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولضالین”) یعنی راه کسانی که بر آنان انعام فرموده‌ای نه راه کسانی که بر آنان غضب نموده‌ای و نه گمراهان”؛ اینکه انعمت علیهم چه کسانی هستند جواب آن را که خداوند به چه کسانی نعمت داده است را می‌توانیم با یک آیه بیان نماییم: خداوند در سوره نساء آیه69 می فرماید: «و آنان که خداوند و رسول را اطاعت کنند البته آنان (یعنی اطاعت کنندگان از خدا و رسول) با کسانی که خداوند به آنان انعام (لطف و عنایت کامل) فرموده یعنی با پیامبران و صدیقان و شهیدان و نیکوکاران محشور خواهند شد و ایشان در بهشت چه نیکو رفیقانی خواهند بود»‌.

 

وی در پاسخ به این سوال که مغضوب علیهم و ضالین چه کسانی هستند، عنوان کرد: کسانی که خداوند بر آنان غضب می‌فرماید کسانی هستند که از شیطان پیروی می‌کنند به طوری که خداوند در قرآن گفته شیطان را چنین بیان می‌فرماید:«لعنه الله و قال لا تخذن من عبادک نصیبا مفروضا» خداوند او را لعنت کرد (و از رحمت خود دور ساخت) و (شیطان در جواب) گفت: «من از بندگان تو قسمتی را زیر بار اطاعت خود خواهم کشید» «ولا ضلنهم ولا منینهم...»‌ یعنی «آنان را گمراه کنم و به آرزوهای دور و دراز در افکنم»؛‌ پس کسانی که پیروی از شیطان کرده و از دستورات خداوند سرپیچی کنند، مستحق خشم و غضب الهی می‌گردند.

 

حجت الاسلام دست داده ادامه داد: این افراد از گمراهان هستند چنانچه خداوند در قرآن می‌فرماید: «اولئک ماواهم جهنم ولایجدون عنها محیصا» یعنی «ایشان را (یعنی شیطان و پیروانش را) منزل و جایگاه، جهنم است و از آن، مفر و گریزگاهی نخواهند یافت»‌ پس ما در این روز از ذات اقدس پروردگار می‌خواهیم ما را از چیزهایی که موجب خشم و غضب او می‌گردد (یعنی پیروی از دستورات شیطان) دور گرداند.

 

کد خبر 1047569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha