کارت زرد  نمایندگان به دژپسند/مجلس از پاسخ های وزیر قانع نشد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد شرایط صدور مجوز های کسب و کار قانع نشدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، در ادامه  جلسه علنی امروز سه شنبه (31فروردین) مجلس شورای اسلامی  سوال روح الله نجابت و 37 نفر از نمایندگان از فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد  علت عدم اجرای ماده 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی مبنی بر لزوم شفافیت و تسهیل شرایط صدور مجوزهای کسب و کار مطرح شد که پس از پاسخ های وزیر نجابت اعلام که قانع نشده است و نیاز به رای مجلس است .

در ادامه  پاسخ های وزیر به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان  با 111 رأی موافق، 81 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضراز پاسخ های وزیر قانع نشدند.

روح الله نجابت در توضیحاتی در طرح سوال خود گفت: قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44، سیزده سال پیش به تصویب رسید و دولت را مکلف به تسهیل شرایط واگذاری کرد.در این قانون دولت مکلف شد شرایط و مراحل صدور مجوز کسب و کار، ارائه بخش نامه و آئین نامه های اجرایی را به نحوی تسهیل کند که افراد با حداقل هزینه و به صورت آنی و غیرحضوری در کمترین زمان مجوز دریافت کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت : متاسفانه پایگاه های ارائه مجوزهای کسب و کار شرایط صدور را به صورت کاملا تبیین نکرده اند  و تنها در مورد 54 درصد مجوز این شرایط حاصل شده است، همچنین علیرغم اینکه هیات های مقررات زدایی باید شرایط را در این پایگاه ها تسهیل کنند تنها 25 درصد مجوزها دارای مصوبه هیات مقررات زدایی است.

وی ادامه داد: براساس آخرین گزارش بانک جهانی در بین 10 کشور آخر از جهت شاخص های کسب و کار هستیم، در گزارش رسمی اتاق بازرگانی نیز که اسفند 99 اعلام شد به شدت شاخص ها ضعیف هستند، در حوزه شفافیت و اطلاع رسانی نیز فرآیند صدور بیش از یک سوم مجوزها روشن نیست در واقع احصاء کلی نشده است.

وی با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه فرآیند صدور مجوز از 72 روز به کمتر از 72 ساعت رسیده است، اظهار کرد: این موضوع به معنای بهبود کسب وکار نیست در واقع این موضوع مربوط به ثبت شرکت است که ارتباطی با بهبود فضای کسب وکار ندارد اما وزیر اقتصاد به عنوان دستاورد این وزارتخانه از آن یاد می کند در حالی که ارتباطی به فضای کسب و کار ندارد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی تاکید کرد: توضیحات آقای وزیر مملو از اعداد و ارقام گیج کننده ای بود که با واقعیت های میدانی تطابقی نداشت، اگر وزارت اقتصاد تلاش می کرد که بحث بهبود محیط کسب و کار را به یک شرایط قابل قبول برساند وضعیت تولید، توزیع کالا و اصناف به ویژه در شرایط کرونا این گونه نبود. در حال حاضر تولیدکننده، توزیع کننده و تمام اصناف ما همه گلایه مند هستند.

کد خبر 1047924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha