کاهش قیمت طلا و سکه/ مجوز‌های دست و پاگیر و متعدد برای کسب و کار‌ها از مهم‌ترین موانع تولید

کاهش قیمت طلا و سکه؛ سکه ۹ میلیون و ۹۵ هزار تومان، مجوز‌های دست و پاگیر و متعدد برای کسب و کار‌ها از مهم‌ترین موانع تولید است، ۷۶ هزار میلیارد ریال معادل ۳۰۰ میلیون دلار؛ ارزش جاری صنعت پرورش ماهی در کشور است برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه اول اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

سکه بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۹۵ هزار تومان

امروز (چهارشنبه اول اردیبهشت) هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹۹۸ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۹ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۹۵ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۸۷۳ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۶۹۸ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان است.

 

امروز (چهارشنبه اول اردیبهشت) در بازار ارز دلار ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان، یورو ۲۷ هزار و ۹۹۰ تومان، پوند ۳۴ هزار و ۱۰۰ تومان است.

 

این در حالی است که روز گذشته (سه شنبه ۳۱ فروردین) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۹ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۷۵ دلار، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۳۵۸ هزار تومان بود. همچنین سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۱۰۱ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۵ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان بود.

 

همچنین روز گذشته (سه شنبه ۳۱ فروزدین) در بازار ارز دلار ۲۳ هزار و ۸۱۷ تومان، یورو ۲۸ هزار و ۴۷۷ تومان، پوند ۳۳ هزار و ۹۴۹ تومان، درهم امارات ۶۶۳۹ تومان، یوان چین ۳۷۱۰ تومان و لیر ترکیه ۲۹۸۰ تومان بود.

 

مجوز‌های دست و پاگیر و متعدد برای کسب و کار‌ها از مهم‌ترین موانع تولید است

علی فیروزی، رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد شب گذشته (سه شنبه 31 فروردین) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما در خصوص وضعیت فضای کسب و کار در کشور و با اشاره به کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد از مجوز‌های دست و پاگیر و متعدد برای کسب و کار‌ها به عنوان مهم‌ترین موانع تولید یاد کرد.

 

وی ادامه داد: همیت مجوزهای دست و پا گیر کار دست دولت داد و موجب شد وزیر اقتصاد از مجلس کارت زرد بگیرد و در این راستا شاهد هستیم که برخی بخش های وزارت جهاد کشاورزی مثل معاونت امور دام برای صدور مجوز طیور، برابر مصوبات هیئت مقررات زدایی مقاومت می کنند.

 

وی به متن قانون و تعیین وقت هیئت مقررات زدایی برای حذف مجوز‌های زاید تولید اشاره کرد و گفت: تاکنون ۸۷۸ مجوز به صورت کامل شناسایی شده و در دبیر خانه مقررات زدایی بررسی شده است.

 

فیروزی در ادامه این برنامه با اشاره به صحبت های وزیر اقتصاد در صحن علنی سه شنبه 31 فروردین مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر بر کاهش زمان صدور مجوز کسب از ۱۰۰ روز به ۷ روز اشاره کرد و سوال مجلس شورای اسلامی درباره علت عدم اجرای ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی درباره ضرورت شفافیت و بهبود مجوز‌های کسب و کار بود.

 

۷۶ هزار میلیارد ریال معادل ۳۰۰ میلیون دلار؛ ارزش جاری صنعت پرورش ماهی در کشور است

حسینعلی عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات شب گذشته (سه شنبه 31 فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه تا سال ۹۴ واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا نداشتیم، گفت: مجوزی در این زمینه صادر نمی‌شد اما از سال ۹۴ اتحادیه‌های تولید کننده ماهی قزل آلا تقاضای واردات دادند و بر این اساس واردات آغاز شد.

 

وی با بیان این که ارزش جاری صنعت پرورش ماهی در کشور۷۶ هزار میلیارد ریال معادل ۳۰۰ میلیون دلا است، افزود: در این زمینه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و صنعت ماهی کشور ۲۲ هزار نفر شاغل دارد.

 

عبدالحی با بیان اینکه واردات تخم چشم زده بر اساس تقاضای پرورش دهندگان به وسیله شرکت‌های حقوقی انجام می‌شود، افزود: تقاضای بخش خصوصی؛ دلیل واردات است، زیرا اگر متقاضی برای تخم چشم زده وجود نداشته باشد؛ امکان واردات آن نیست البته واردات؛ ایراد‌هایی دارد، اما صنعت پرورش ماهی را توسعه داده است.

 

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات با اشاره به اینکه تولید داخلی تخم چشم زده پاسخگوی نیاز کشور نیست، ادامه داد: در بخش خصوصی تخمی که توان رقابت با محصول وارداتی را داشته باشد تولید نمی‌شود، البته بخشی در حال رقابت هستند.

 

وی با بیان اینکه فقط در مقطع یک ساله ارز دولتی به واردات تخم چشم زده اختصاص داده شد، گفت: نباید برای حمایت از تولید داخل؛ این کار انجام می‌شد و من با آن مخالف بودم. مجموع ارزی که برای واردات تخم چشم زده قزل آلا اختصاص یافت؛ چند میلیون یورو است و پنج میلیون یورویی که گفته می‌شود در این زمینه گم شده است، صحت ندارد و سازمان‌های نظارتی می‌توانند این را بررسی کنند.

 

شاغلان صنعت شیلات قربانی منفعت طلبی عده‌ای خاص با پشتوانه برخی مدیران شده اند

عمار صالحی فارسانی، عضو هیأت مدیره اتحادیه سراسری ماهیان سردابی شب گذشته (سه شنبه 31 فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه شاغلان این صنعت قربانی منفعت طلبی عده‌ای خاص با پشتوانه برخی مدیران شیلات شده اند، گفت: در سال‌های نه چندان دور؛ کل نیاز به تخم چشم زده ماهی قزل آلا در کشور تولید می‌شد و در مقطعی قرار شد با واردات تخم چشم زده؛ اصلاح و تنوع ژنتیکی در ماهیان کشور ایجاد شود اما چون واردات سودآور بود؛ این کار ادامه یافت و تا پیش از سال ۹۴؛ تخم‌هایی که وارد شد بدون داشتن گواهی سازمان دامپزشکی و آلوده به ویروس‌های VHS، IHN و IPN بود.

 

وی با بیان اینکه به دلیل آلوده شدن بیشتر مزارع تکثیر کشور با این ویروس‌ها به بزرگترین وارد کننده تخم چشم زده تبدیل شده ایم و خسارات بسیار بزرگی به این صنعت وارد شده است، گفت: البته برخی از تولیدکنندگان به کار خود با مشکلات بسیار ادامه دادند در حالی که برخی افراد در شیلات در مقابل آن‌ها سنگ اندازی کردند. تولید داخلی تخم چشم زده در سال ۹۷- ۹۸ حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون عدد بوده است.

 

عضو هیأت مدیره اتحادیه سراسری ماهیان سردابی با اشاره به اینکه با اختصاص ارز دولتی به وسیله شیلات برای واردات تخم چشم زده، تیر خلاص به تولید کنندگان داخلی زده شد، افزود: به جای این که یارانه دولتی به مصرف کننده نهایی برسد به وارد کننده پرداخت شد.

 

صالحی فارسانی با اشاره به اینکه اگر پروار کننده تخم ایرانی می‌خرید؛ یارانه دریافت نمی‌کرد، اما اگر تخم خارجی می‌گرفت به آن یارانه اختصاص می‌یافت،  گفت: تا پیش از اختصاص ارز دولتی؛ هزار عدد تخم چشم زده ۱۵ یورو قیمت داشت، اما به محض اختصاص ارز دولتی؛ هر هزار تخم ۳۰ یورو شد.

 

محدود کردن واردات تخم چشم زده موجب افزایش قیمت ماهی می‌شود

آرش نبی زاده مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردابی کشور شب گذشته (سه شنبه 31 فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه محدود کردن واردات تخم چشم زده موجب افزایش قیمت ماهی می‌شود، گفت: اختصاص ارز دولتی برای واردات تخم چشم زده؛ نتیجه پیگیری این اتحادیه وبرای حمایت از تولید داخلی بوده است.

 

نبی زاده با بیان اینکه در زمانی که به مرغ و تخم مرغ و دیگر نهاده‌ها ارز دولتی اختصاص داده شد؛ اگر این ارز به آبزیان تعلق نمی‌گرفت قیمت ماهی به حدی افزایش می‌یافت که امکان خرید وجود نداشت، گفت: بحث انحصار در واردات تخم ماهی وجود ندارد و نمی‌توان نمایندگی را انحصار دانست.

 

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردابی کشور گفت: اکنون ۱۰ شرکت می‌توانند با برند‌های مختلف تخم چشم زده وارد کنند.

کد خبر 1048226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha