آبرسانی به منطقه شمال شیروان/ آرزوی دیرینه عشایر در چند قدمی برآورده شدن

با اجرای طرح آبرسانی به منطقه گلیل واقع در بخش سرحد شیروان یکی از مهم ترین مشکلات و دغدغه های عشایری شهرستان در بخش آب حل می شود و آنان از آب شرب پایدار برخوردار خواهند شد و آرزوی دیرینه آنان عملی خواهد شد.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ یکی از مهم ترین مشکلات عشایر منطقه گلیل واقع در بخش سرحد شیروان تامین آب است که سال ها این قشر پرزحمت برای تامین آب خود مسافتی طولانی را طی می کنند تا بتوانند از آب شرب برای مصرف مورد نیاز روزانه خود برخوردار شوند که طرح آبرسانی به عشایر شمال شیروان در دست اجرا است و  اینک مراحل پایانی خود را طی می کند.

 

 

عشایر شهرستان شیروان شامل ۱۵ هزار نفر جمعیت با ۲ هزار و ۸۰۰ خانوار در قالب ۹ طایفه، ۳۵۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۵۰ درصد عشایر استان خراسان شمالی واقع در این شهرستان هستند که از مجموع کل عشایر شهرستان ، ۲۶۲ خانوار عشایری مشتمل بر هزار و ۲۵۰نفر جمعیت با ۳۵ هزار راس دام سبک در منطقه ییلاق گلیل شهرستان ساکن هستند.

 

 

تاکنون عدم تخصیص اعتبارات و فراهم نبودن زیرساخت های لازم مانع اجرای طرح آبرسانی و مشکل پیش روی عشایر برای این موضوع بوده است زیرا که روزانه با طی کردن مسیر طولانی ۵ تا ۱۷ کیلومتری از طریق تانکر و تراکتور که هزینه هایی حمل بالایی دارد از سد گلیل آب مورد نیاز خود را تامین می کردند.

 

 

عشایر این شهرستان که تامین آب پایدار را از مهم ترین مشکلات خود می دانستند بسیار پیگیر موضوع و مکاتبات فرراوانی با مسئولان شهرستان، استانی و کشوری انجام دادند تا بالاخره مطالبه آنان عملی شد.

 

 

یکی از عشایر منطقه این شهرستان می گوید: در فصل ییلاق مهم ترین مشکل این قشر آب بود که با توجه به عدم برخورداری آب پایدار باید مسافتی طولانی را روزانه طی می کردیم.

 

 

مصطفی عرفی اظهار داشت: علاوه بر طی کردن مسافت طولانی، هزینه حمل و وقت زیادی را صرف تامین آب مورد نیاز روزانه می کردیم تا خانواده بتوانند کارهای روزمره خود را انجام دهند.

 

 

یکی دیگر از عشایر بیان کرد: در این مدت پیگیری های فراوانی از سوی جامعه عشایری صورت گرفت که به دلیل نبود اعتبارات این موضوع میسر نبود.

 

 

هادی فرهادی ضمن تشکر از مسئولان در این حوزه و تلاش برای حل مشکل مربوطه خاطرنشان کرد: با طرح آبرسانی پایدار دیگر برای تامین آب شرب و دام مشکلی نخواهیم نداشت و هر خانوار عشایری آب مورد نیاز روزانه خود را بدون هیچ گونه سختی تایمن خواهد کرد.

 

 

مدیر اداره امور عشایری شیروان گفت: عملیات آبرسانی فاز اول به عشایر این منطقه از سال ۹۶ شروع شد که با اجرای ۱۴ کیلومتر خط انتقال، سه ایستگاه پمپاژ و مخازن با حجم هزار و ۲۴۰ متر مکعب ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شد.

 

 

«علی ابراهیمی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان یکی از علل روند کند فاز اول را عدم اعتبارات عنوان کرد و اظهار داشت: با اتمام  طرح ۲۶۲ خانوار عشایری مشتمل بر هزار و ۲۵۰نفر جمعیت و ۳۵ هزار راس دام سبک از آب شرب بهداشتی برخوردار می شوند که فاز اول در ۱۲ سامان عرفی و ۴۸ محله عشایری (بیچرانلو، جیرسستان، میلانلو و نامانلو) برای ۹ طایفه به مرحله اجرا گذاشته شد.

 

 

مدیر اداره امور عشایری شیروان با اشاره به اجرای فاز دوم این طرح از سال گذشته بیان کرد: برای شبکه توزیع این مرحله ۴۵میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی بند(ه) تبصره ۴ مصوب شد که تاکنون ۱۲ میلیارد آن تخصیص یافته است که ۳۵ کیلومتر شبکه توزیع، ۴ ایستگاه پمپاژ برق، ۱۰۰ متر مکعب مخازن فشارشکن و احداث یک ایستگاه پمپاژ انجام شده است.

 

 

ابراهیمی با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی فاز دوم این طرح و اتمام آن خاطرنشان کرد: میزان آب تخصیص داده شده برای این طرح ۱۰۰ هزار مترمکعب است که ۶۰ هزار مترمکعب برای دام و ۴۰ هزار مترمکعب برای شرب عشایر می باشد و برای اتمام آن ۱۵ میلیارد ریال دیگر اعتبار می طلبد.

 

 

وی با بیان اینکه قبلا عشایر این منطقه برای تامین آب از تانکرهای چرخدار استفاده می کردند، تصریح کرد: کمک به معیشت عشایر، ماندگاری آن ها برای حفظ امنیت مرزی در منطقه گلیل و پایداری تولید، تامین آب سالم و بهداشتی، حفظ مراتع با رعایت تعادل دام و مرتع در جهت جلوگیری از تخریب  مراتع و فشار بیش از حد دام، جلوگیری از مخاطرات تامین آب، کمک به زیرساخت های عشایری و جذب گردشگر، کمک به حفظ محیط زیست، کاهش هزینه های تولید در راستای اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار سال از اهداف این طرح است.

 

 

وی ادامه داد: سرانه مصرف روزانه آب  هر خانوار عشایری ۶۰ لیتر و برای دام آنان ۴۰ لیتر است.

 

 

مدیر اداره امور عشایری شیروان افزود: با توجه به اینکه گلیل منطقه مرزی است و به لحاظ مصرف و بهره برداری بهینه از منابع موجود این طرح مطالعه و در مراحل پایانی است اجرای این طرح آثار مطلوبی در افزایش تولید و بهره وری محصولات خانوار عشایری خواهد داشت و حمل و نقل با تانکر صورت نمی گیرد.

 

 

 

کد خبر 1048261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha