یکصد وچهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان برگزار شد

یکصد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با دستور جلسه ارائه طرح پیشنهادی دائرة المعارف فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان، جشنواره پژوهشی نماز و برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دفتر امام جمعه زنجان تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، در این جلسه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به نخستین دستور جلسه یکصد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با موضوع ارائه طرح پیشنهادی دائرةالمعارف فرهنگی، تمدن و مشاهیر استان زنجان اشاره کرد و گفت: بسیاری از استان ها نسبت به تهیه این دائره المعارف برای استان خود اقدام کردند.

 

محمدربیع احمدخانی با اشاره به اینکه مقرر شده است تا دانشنامه فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان زنجان نیز با همکاری انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان تهیه و چاپ شود، گفت: امیدواریم با همکاری استانداری زنجان بتوانیم این کتاب را چاپ و منتشر کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه کتاب گیلان نیز دائره المعارفی از استان گیلان است که در 6 جلد تهیه و چاپ شده است، یادآور شد: کتاب مازندان نیز سال گذشته در پنج جلد رونمایی و به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی انتخاب شد.

 

احمدخانی به دستور دوم جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان اشاره کرد و گفت: از 25 آبان ماه سال گذشته تاکنون 15 جشنواره در سطح ملی و استانی اجرا شده است و هفت جشنواره نیز در دست انجام است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به اجرای نخستین جشنواره فرهنگی، هنری و پژوهشی نماز با عنوان معراج اشاره کرد و گفت: این جشنواره با همکاری ستاد اقامه نماز استان در حال اجرا است.

وی همچنین به جشنواره فرهنگی، هنری و قرآنی رمضان اشاره کرد و گفت: این جشنواره نیز برای ماه مبارک رمضان پیش بینی شده است و بخش های مختلف آن در فضای مجازی در حال انجام است.

 

این مقام مسئول به سومین دستور جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با موضوع بومی سازی نقشه مهندسی فرهنگی استان پرداخت و یادآور شد: نقشه مهندسی فرهنگی کشور در سال 92 و 93 به تصویب رسید و براساس بندهای الف و ج و بخش دوم فصل 7 مقرر شد برای نقشه مهندسی فرهنگی کشور برش استانی تهیه شود.

 

احمدخانی اضافه کرد: آیین نامه تدوین و اجرای برش های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در 14 فروردین ماه امسال به استان ها ابلاغ شد و مقرر گردید دستگاه های عضو شورای فرهنگ عمومی استان پنج مساله اساسی فرهنگ استان را مشخص و اعلام کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: پس از دریافت این موضوعات از دستگاه های مربوطه و حذف اشتراکات، این مسائل فرهنگی به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می گردد.

 

در ادامه رئیس ستاد اقامه نماز استان بر ضرورت پرداختن به ادیان مختلف در دوره های مختلف در استان در این دانشنامه تاکید کرد و گفت: علمای برجسته ای در طول تاریخ این استان وجود دارد که منشا آثار و برکات بسیاری برای استان بودند که لازم است در این دانشنامه به آنان پرداخته شوند.

 

حجت الاسلام یوسفی به وجود امامزادگان متعدد در استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از آنان سبقه ای در استان ندارند و لازم است تا به این موارد نیز پرداخته شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز به وجود پژوهش های متعدد از آثار ناملموس بسیاری از دوره های قبل از اسلام، اسلام و معاصر استان در میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: این مجموعه آمادگی خود را برای حمایت از این کار پژوهشی اعلام می دارد.

 

امیر ارجمند افزود: اطلاعات تاریخی متعددی در این مجموعه وجود دارد که می تواند مرجعی برای تهیه این دانشنامه در استان باشد و اطلاعات جامعی از دوران پس از صفوی در دست است که در اختیار این گروه تحقیقی قرار می گیرد.

 

در پایان پوستر ششمین جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری رمضان و پوستر نخستین جشنواره سراسری فرهنگی، هنری و پژوهشی نماز با حضور امام جمعه، استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در دیگر اعضاء رونمایی شد.

کد خبر 1048341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha