دامداران خراسان جنوبی ناگزير از تغذيه دام با علوفه دستی شدند

ابراهیمی گفت: خشكسالی و فقر مراتع، عشاير و دامداران خراسان جنوبی را مجبور به تغذيه دام خود با علوفه دستی كرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدابراهیم ابراهیمی» امروز (۱ اردیبهشت) در جلسه قرارگاه مرکزی تولید، پشتیبانی، مانع زدایی ها با موضوع پیگیری مشکلات دامداران در زمینه تأمین نهاده های دامی و خشکسالی پیش رو استان، اظهار کرد: افت بی سابقه نزولات آسمانی در سال زراعی جاری وضعیت خشکسالی را حاد کرده و شرایط بسیار سخت را پیش پای صنعت دامداری استان قرار داده است.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در سال‌های قبل تغذیه دام‌ها از طریق چرای مرتعی تامین می‌شد که امسال با توجه به شرایط خشکسالی، ۱۰۰ درصد تغذیه دام‌ها از طریق علوفه دستی خواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه با خرد جمعی و مشارکت همه سازمان ها باید علوفه مورد نیاز دام استان از خارج استان با حداقل قیمت تأمین شود، افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان به منظور تامین علوفه دام در استان از واردکنندگان اقلام علوفه‌ای حمایت همه‌جانبه می‌کند.

 

ابراهیمی بیان کرد: متقاضیان دارای ضوابط و شرایط لازم برای تامین انواع علوفه با شرایط مشخص و قیمت تمام‌شده ارزان‌تر در استان می‌توانند به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه و درخواست خود را اعلام کنند.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به رایزنی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای خرید تضمینی مزارع علوفه و واردات آن به استان اشاره کرد و گفت: ۲۵ درصد نیاز دامی استان از داخل تأمین می شود اما برای مابقی باید برنامه ریزی واردات نهاده داشته باشیم.

 

وی در ادامه با اشاره به لزوم کشت علوفه ی هیدروپونیک در استان، تصریح کرد: با بهره گیری از روش کشت هیدروپونیک می توانیم بخشی از علوفه مورد نیاز دام را تولید کنیم.

 

ابراهیمی به نظارت بر توزیع نهاده های دامی اشاره کرد و گفت: در بخش دام سنتی زمینه سوء استفاده وجود دارد و ما نیز در بحث راست آزمایی ادعا نداریم و کار سختی است لذا از ظرفیت سیستم های نظارتی و خود مردم برای جلوگیری از این سوء استفاده‌ها در زمینه توزیع نهاده های دامی استمداد می طلبیم.

 

کد خبر 1048434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha