۳۰۰ نسخه خطی از آثار سعدی در کتابخانه آستان قدس موجود است

فاضل هاشمی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ نسخه دست ‌نویس از آثار سعدی شیرازی، شاعر بلندآوازه قرن هفتم و آثار مرتبط در سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی وجود دارد، گفت:«کلیات سعدی» به خط محمد بن عبداللطیف عقاقیری، قدیمی ترین نسخه خطی است.

«سیدمحمدرضا فاضل ‌هاشمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد با بیان اینکه حدود 300 نسخه دست‌نویس از آثار سعدی شیرازی، شاعر بلندآوازه قرن هفتم و آثار مرتبط در سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی وجود دارد، گفت: کلیات سعدی، گلستان، بوستان، قصاید، غزلیات، ملحقات، رباعیات و مجالس به نثر و نظم و همچنین نسخی دربارۀ آثار سعدی از آثار این مجموعه است که برخی از آنها از نفاست ویژه‌ای برخوردار است.

 

مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ های آستان قدس رضوی به  برخی از نفیس‌ترین این آثار اشاره کرد و گفت: «کلیات سعدی» به خط محمدبن عبداللطیف عقاقیری (از شاگردان با واسطه سعدی) در سال ۷۶۶ قمری در شیراز از قدیمی‌ترین این نسخ است که تنها ۷۰ سال پس از وفات شاعر کتابت شده است.

 

وی این نسخه را از نظر تاریخی و تذهیب دوره ایلخانی، فوق‌العاده نفیس برشمرد و گفت: این نسخه به خط نستعلیق ۲۵ سطری در ۳۸۳ برگ کاغذ نخودی و در ابعاد ۱۴ در ۲۱ سانتی‌متر در قطع وزیری کتابت شده است، این اثر دارای دو سرلوح کتیبه ‌مانند مزیّن و مرصّع با نقش ترنج و سرترنج بازوبندی در زمینه لاجورد است و جدول‌کشی آن به زر و عناوین به شنگرف و لاجورد است.

 

فاضل هاشمی نسخه‌هایی با خط و تذهیب هنرمندان بزرگ را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: از جملۀ این نسخ ارزشمند، نسخه‌ای دیگر از کلیات سعدی است که در سال ۱۰۵۲قمری توسط محمد مؤمن شیرازی به خط نستعلیق خوش در متن و حاشیه و متن ۲۰ سطری کتابت شده، و با چهار سرلوح مزدوج مذهّب و مرصّع پرکار تزیین شده است.

 

مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ های آستان قدس به معرفی برخی از نفایس خطی بوستان سعدی پرداخت و تشریح کرد: بوستان سعدی به کتابت سال ۹۲۰ قمری به خط نستعلیق عبدالرشید دیلمی، از خوشنویسان مشهور دوره صفوی، از دیگر نفایس این مجموعه است که دارای سرلوح مزدوج شرفه‌دار پرکار در صفحۀ نخست و تشعیرسازی با گلبرگ طلایی است.

 

وی همچنین نسخه‌ای از بوستان سعدی به خط عبدالغفار تفرشی از خوشنویسان دورۀ قاجار و نسخه‌ای به تاریخ کتابت سال ۱۰۴۹ قمری و خط محمدعلی زرّین‌قلم را در شمار نفایس این مجموعه نام برد.

کد خبر 1048448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha