انسان مکرم به عقل است که اگر به خداشناسی برسد نجات یافته است

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: انسان گرامی‌داشت به عقل است تعقل درباره خود انسان را به خداشناسی می‌رساند و او را از جهنم دور می‌کند.

به‌ گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «حسین انصاریان» به‌ مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه هدایت به سخنرانی پرداخته و گفت: خداوند مقامات مهمی برای انسان مقرر کرده ‌است این مقامات مهم به علت ارزش‌های وجودی و استعدادهایی است که در وجود انسان قرار داده ‌است.

وی با بیان اینکه خداوند راه رسیدن به آن مقامات را هم به انسان نشان داده‌ است، عنوان کرد: انسان هر مقامی را حذف کند و حرکت به سوی آن مقام نداشته باشد قیامت عذری ندارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سلسله آیات و روایات ارزش انسان را بیان کرده است، عنوان کرد: ما باید بر این مقامات آگاه شویم آگاهی بر آن‌ها مقدمه آگاهی و شناخت خداوند است زیرا کسی که ارزش‌های وجودی خود را بشناسد می‌تواند خدا را هم بشناسد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به آیاتی از سوره اسرا، اظهار کرد: حضرت می‌فرماید ما بنی‌آدم را گرامی داشتیم، یکی از علت‌های اکرام انسان عقل، فهم و درک او است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه عاقل مکلف به عبادت رحمان است، ابراز کرد: خداوند شما را عاقل خلق کرده‌است رزق شما را می‌دهد و نیازی به شما ندارد هدف از خلقت شما عبادت و حرکت به سوی خداوند است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر انسان به اهداف خلقت خود فکر کند همچون حیوانات زندگی نمی‌کند، گفت: انسان گرامی‌داشت به عقل است تعقل درباره خود انسان را به خداشناسی می‌رساند و او را از جهنم دور می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان افزود: سخنان حکمت‌آمیز و مطالب آسمانی را از زبان عالمان ربانی خود بشنوید که حقوق خود، دیگران و پیامبران الهی را فرا بگیرید، شنیدن سخنان حکمت‌آمیز از علما بر انسان و جامعه اثرات مثبت دارد.

وی ادامه داد: امیرمؤمنان امام علی(ع) می‌فرمایند ریشه تو بدن و جسم تو نیست حقیقت وجود شما عقل و خرد شما است؛ آنچه سبب می‌شود که شما در خطر قرار نگیرید دین است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عقل و فطرت انسان باید جوشش داشته باشد، خاطرنشان کرد: عقل انسان می تواند علوم زیادی را  به دست آورد، انسان ساختمان پر ارزش خداست که هر کس آن را ویران کند ملعون است ابزار ویرانی این ساختمان گناه و وسیله مرمت آن توبه است.

کد خبر 1048715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha