چه میزان واکسن کرونا وارد آذربایجان‌شرقی شده است؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تاکنون برای ۴۱۵۳۶ نفر واکسن تحویل شده که از این تعداد به ۱۱۱۹۰ نفر واکسن اسپوتنیک وی، ۵۲۸۶ نفر واکسن سینوفارم، ۲۱۱۰ نفر واکسن بهارات و ۲۲۹۵۰ نفر نیز آسترازنکا تحویل داده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمدحسین صومی» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیاناین‌که عدالت در سلامت یکی از پایه های بهداشت و درمان است، اظهار داشت: باید بعد از اتمام و ریشه کنی کرونا صاحبان فکر و اندیشه، عدالت در سلامت را تعریف کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت شیوع کرونا در آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: اکنون ۱۶۰۶ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند که این عدد ۸ درصد بیشتر از آخرین تعداد ثبت شده در زمان پیک سوم این بیماری است.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰۴ بیمار در تخت های ویژه  و ۱۵۰ نفر نیز زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار دارند و در طول ۲۴ ساعت گذشته نیز ۳۰۶ نفر بستری شده اند و همچنین آخرین عدد فوتی نیز ۲۳ نفر است.

صومی خاطرنشان کرد: تاکنون برای ۴۱۵۳۶ نفر واکسن تحویل شده که از این تعداد به ۱۱۱۹۰ نفر  واکسن اسپوتنیک وی، ۵۲۸۶ نفر واکسن سینوفارم، ۲۱۱۰ نفر واکسن بهارات و ۲۲۹۵۰ نفر نیز آسترازنکا تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: واکسن اسپوتنیک وی برای کادر درمان و بهداشت، نظام پزشکی، اورژانس ۱۱۵، سالمندان در حال نگهداری در مراکز سالمندی، جانبازان معرفی شده از سوی بنیاد شهید، کارکنان آرامستان‌ها، کادر آزمایشگاهی و پزشکی قانونی و همچنین واکسن سینوفارم نیز به تعداد محدود به کادر درمان، پاکبانان و بیماران خاص اعم از (دیالیزی، پیوندی، سرطان‌ها با بیماری فعال، بیماران هموفیلی و تالاسمی ماژور، ام اس و پروانه‌ای) تزریق شده است.

صومی اضافه کرد: واکسن بهارات هندی برای کادر بهداشت و درمان باقی مانده و همچنین واکسن آسترازنکا نیز علاوه بر از کادر بهداشت و درمان برای جانبازان و برخی از اعضای نظام پزشکی تزریق شده است.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: ۷۰ درصد واکسن کادر بهداشت و درمان دولتی و زیر نظر نظام پزشکی، تزریق شده است و بعد از اتمام دوره اول، برای گروه دوم نیز واکسن درخواست کرده‌ایم.

وی با تأکید بر این‌که تاکنون هیچ کدام از مسئولان استانی اعم از امام جمعه، استاندار، فرماندار، شهردار و ... تقاضای تزریق واکسن نکرده اند، گفت: حتی معاونین بنده که به عنوان پزشک در واحدهای بیمارستان به معالجه می‌پردازند، بعد از اینکه همه همکارانشان واکسن زدند، حاضر شدند واکسن تزریق کنند.

صومی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خبرنگاران نیز جزو گروه های اولویت دار برای تزریق واکسن محسوب می‌شوند، گفت: فعلا در حال واکسیناسیون گروه اول قرار داریم و خبرنگاران جزو گروه سوم هستند و علاوه بر خبرنگاران سایر مشاغل از جمله نیروی انتظامی، بانک ها و ... بستگی به میزان مواجه با ویروس دارد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در پیک چهارم شیوع ویروس قرار داریم، ادامه داد: با توجه به اینکه ویروس ناشناخته بوده و برای اولین بار است که تمامی استان ها در حال افزایش هستند، انتظار داریم که بعد از اتمام دو هفته ابتدایی اردیبهشت ماه، وضعیت رو به کاهش باشد.

صومی با بیان این‌که در حال حاضر ۸ هزار تخت فعال در سطح استان داریم و هزار تخت دیگر نیز آماده کرده ایم تا در صورت نیاز استفاده شود، اظهار داشت: مشکل اصلی ما تخت نیست؛ بلکه موضوع اکسیژن است و محدودیت های مربوط به تخت ها به دلیل مشکل اکسیژن به وجود آمده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد دارو های تاثیرگذار در بهبود بیماران کرونایی نیز گفت: داروی رمدسیویر فقط در بیمارستان ها موجود است و قرص فاوی پراویر نیز در ۶۰ داروخانه موجود است که با نسخه‌ی پزشکان متخصصی داخلی، ریه، عفونی و پزشکان عمومی مراکز ۱۶ ساعته به قمیت ۱۵۰ هزار تومان در ۳۵۰ داروخانه (از ۶۵۰ داروخانه موجود) که به سامانه تی تک متصل هستند، قابل خریداری است.

کد خبر 1048791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha