علت توجه به ارحام و همسایگان بعد نظام توحیدی چیست؟

حجت الاسلام کفیل گفت: امام سجاد علیه السلام بعد از آموزش چگونگی ارتباط با پروردگار عالم در نماز،به چگونگی ارتباط اجتماعی و بعد جمعی انسان با دیگران می‌پردازند.

حجت الاسلام «محمدصادق کفیل»، رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به چگونگی ارتباط با پروردگار عالم و پیوند اجتماعی با دیگران در ادعیه امام سجاد علیه السلام گفت: امام سجاد علیه السلام در دعای صحیفه سجادیه بعد از نگاه توحیدی به همه ما آموزش می دهند که چطور نماز بخوانیم و خدا را یاد کنیم و از خداوند متعال مسئلت کنیم که فهم و معرفت عطا کند تا طریقه گفتگو با او را یاد بگیریم.

 

وی افزود: برخی  افراد تنها اعمال و سکنات دین را در نگاه توحیدی و جنبه های آن خلاصه می کنند اما امام سجاد علیه السلام بعد از آموزش چگونگی ارتباط با پروردگار عالم در نماز،به چگونگی ارتباط اجتماعی و بعد جمعی انسان با دیگر برادران دینی خود می‌پردازد.

 

رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه تصریح کرد:  امام سجاد علیه السلام به ما یاد میدهند که اگر به دنبال اتصال با پروردگار عالم هستیم زمینه سازی و کسب انرژی این اتصال تنها از سوی خداوند متعال میسر است طریقه آن نیز توجه به الهام و پیوند با آنهاست اگر به دنبال پیوند با پروردگار عالم هستیم باید با ارحام خویش اتصال نیکو داشته باشیم.

 

 حجت الاسلام کفیل عنوان کرد: در این خصوص خداوند در سوره رعد پیرامون اوصاف اولوالالباب اشاره می کند که آنها وصل کننده  و پیوند دهنده انسان ها هستند و آنچه خداوند دستور داده است تا اجرا می کنند.

وی افزود:  در روایات و سفارشات بسیاری از معصومین علیه السلام پیرامون برکات صله رحم موارد متعددی بیان شده است که تنها یکی از آن ازدیاد عمر است اگر در بین خویشان کسی وجود دارد که با آدمی ارتباط برقرار نمی کند به سفارش امام سجاد علیه السلام ما وظیفه داریم  با آن ارتباط برقرار کنیم.

 

رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه تصریح کرد: امام سجاد علیه السلام بعد از سفارش به ارتباط با ارحام به جایگاه و حقوق همسایگان  اشاره می‌کنند. در واقع امام سجاد علیه السلام در دعای بیست و شش صحیفه سجادیه راهکار ارتباط با دوست و همسایه گان را نشان می دهد  می‌فرمایند که این نوع ارتباط باید چگونه باشد.

 

 وی خاطرنشان کرد: ایشان می فرمایند که خدایا چنان کن که به لطف پاداش و محبت تو از بدکردار و ستمکار درگذرم و در مورد همه همسایگان خود گمان نیکو برم و به نیکی یاد کنم. خدا نکند  در نظام همسایگی نگاه ما غلط باشد چراکه امام سجاد علیه السلام به ما می آموزند  از روی تواضع بر همسایگان فروتنی کنیم چرا که این امر موجب رشد و سعادت خود انسان است.

کد خبر 1048832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha