عادت دادن خود به آداب عبادت سبب لذت بردن از آن است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: عادت دادن خود به آداب ذکر و عبادت از جمله عوامل لذت بردن از عبادت است، برای تفریح شدن عبادت لذت‌های کم‌ارزش دیگر خود را کم کنید.

به‌گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «علیرضا پناهیان» شامگاه پنجشنبه به‌ مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس به سخنرانی پرداخته و گفت: گاهی جمع کردن برخی مفاهیم کنار هم دشوار می‌شود و هرچه حیات انسان پیچیده‌تر شود درک آن مفاهیم هم سخت‌تر می‌شود.

وی افزود: بسیاری از مردم نمی توانند درک کنند که انسان شوق و خوف خداوند را همزمان داشته باشد یا برخی از مفاهیم تعقلی و عاطفی را نمی‌توانند با یکدیگر جمع ببندند درحالی‌که گاهی عاقلانه‌ترین مراتب جنبه احساسی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه در مسائل معنوی انسان و هرچه جلوتر برود جمع اضداد را بیشتر مشاهده می‌کند، عنوان کرد: به‌عنوان مثال شهدا بیشتر از پدران معمولی فرزندان خود را دوست داشتند اما آنها را رها کرده و به سوی خدا شتافتند، در مفاهیم عالی معنوی این پیچیدگی‌ها وجود دارد که در رفتار ائمه معصومین (ع) مشاهده شده‌ است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه  وقتی فهم شما بالا برود احساسات شما هم تحریک‌شده و در حالت عاطفی گریه می‌کنید، اظهار کرد: در عزاداری های معمولی حال انسان بد می شود اما در عزاداری بر امام حسین(ع) حال انسان خوب می شود، این جمع اضداد است.

وی با بیان اینکه تفریح های معنوی هیجان عاطفی برآمده در اوج عقلانیت است، ابراز کرد: انسان با جهان بی‌انتها و گسترده مواجه می‌شود، جمع اضداد در مفاهیم دینی قابل‌توجه است یکی از جمع اضداد نماز است که درعین ادب داشتن انسان در آن تفریح می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: خداوند می‌فرماید من عبادت عاقل را بیشتر از عبادت جاهل قبول می‌کنم، این نشان می‌دهد که نزد خداوند تفکر و تعقل بسیار اهمیت دارد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ادب و تفریح در عبادت هر دو خوب است اما اگر کسی نتواند این دو را با هم جمع کند ادب را مقدم بدارد به‌ مرور به تفریح آن‌هم می‌رسد. گاهی تفریح های معنوی عاطفی و همراه با اشک می‌شود که نمونه آن قرآن خواندن است، اگر قرآن با تفکر و تدبر باشد اشک انسان جاری می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مفاهیم با ضد خود قابل جمع هستند، گفت: به عنوان مثال خوف و شوق در مراتب عالی معنوی قابل جمع هستند، امیرمؤمنان امام علی(ع) می‌فرمایند بسیاری از شیعیان ما از این می‌ترسند که نتوانند محبت الهی را پاسخ دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان بیان کرد: ما در نعمت اشک ریختن بر امام حسین(ع) مثل ماهی در آب غرق هستیم شاید عظمت این نعمت را خوب درک نکنیم درحالی‌که مردم دنیا تشنه آن هستند. 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برای تفریح در عبادت تفکر کنیم، عنوان کرد: عادت دادن خود به آداب ذکر و عبادت از جمله عوامل لذت بردن از عبادت است، برای تفریح شدن عبادت لذت‌های کم‌ارزش دیگر خود را کم کنید.

وی با بیان اینکه هر کس خود را از هوای نفس بازندارد از عبادت لذت نمی‌برد، اظهار کرد: چند عدد هوای نفس را کنار بگذارید خواهید دید که مقداری از عبادت لذت می‌برید، امیرمؤمنان امام علی(ع) می‌فرمایند از حرام چشم ببندید عجایب عالم را خواهید دید آیات قرآن عجایب الهی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه برای چشیدن لذت عبادت باید لذت‌های دیگر را ترک کنید، ابراز کرد: لذت عبادت در فهم است، علم در غربت و سختی به دست می‌آید اما مردم آن را در اوج آسایش می‌خواهند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سعادتمند کسی است که لذت فانی را برای لذت باقی ترک کند، گفت:  دنیا جای تن‌پروری نیست، اگر با هوای نفس مبارزه نکنید روزی مجبور به مبارزه با هوای نفس خواهید شد.

وی افزود: پیامبر (ص) می‌فرمایند نگاه به نامحرم تیری از تیرهای زهرآلود ابلیس است هر کس از ترس خدا نگاه حرام را ترک کند ایمانی به قلب او خواهد داد که شیرینی آن را درک کند، هیچ بنده گناهی را ترک نکرد مگر این‌که خداوند لذت عبادت را به او چشانید.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: پرهیز از هوای نفس باید با نیت الهی باشد نیت‌های خود را جهت الهی بدهید و از خداوند لذت مناجات با اهل‌بیت(ع) را تقاضا کنید تا به لذت عبادت با خدا هم برسید.

کد خبر 1048890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha