کاهش ۲۰ درصدی مخزن سدها/ تعطیلی اصناف در تهران یک هفته دیگر تمدید شد

FATF و روابط بانکی؛ موضوعی سیاسی یا اقتصادی؟، کاهش ۲۰ درصدی مخزن سدها، تعطیلی اصناف در تهران یک هفته دیگر تمدید شد، فروش بیش از ۸۶ میلیارد ریال سفته و برات در پایتخت برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز جمعه سوم اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

رشد ۲۹ درصدی ترانزیت راه‌آهن ایران در سال ۹۹ با وجود پاندمی کرونا

«سعید رسولی» مدیرعامل شرکت راه آهن در سی‌وششمین کنفرانس مدیران عامل سازمان همکاری راه آهن‌ها (OSJD)  که به طور مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، به تشریح عملکرد راه‌آهن در یکسال گذشته پرداخت و اظهار کرد: در سالی که گذشت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تلاش‌های بی‌وقفه توانست به‌رغم همه‌گیری ویروس کرونا و تشدید تحریم‌ها، در کنار فعالیت‌های داخلی، برای توسعه همکاری با راه‌آهن‌ها به‌ویژه راه‌آهن‌های همجوار و منطقه‌ای و استمرار همکاری با سازمان‌های بین‌المللی ریلی گام‌های مثبت و قابل توجهی بردارد.

وی تاکید کرد: در سال گذشته به‌رغم مسدودی ۴ ماهه مرزها با کشورهای همسایه به دلیل پاندمی کرونا، شرایطی را ایجاد کردیم تا حمل‌ونقل ریلی و مبادله کالا در این برهه حساس با کشورهای همجوار به شکل مطلوبی ادامه پیدا کند، به‌گونه‌ای که شرایط مبادله قطارهای باری در حمل‌ونقل بین‌المللی طبق پروتکل‌های بهداشتی فراهم شد و افزایش قابل توجهی را در حمل‌ونقل ریلی شاهد بودیم.  

رسولی تصریح کرد: حمل و نقل ترانزیت راه آهن ایران در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل ۲۹ درصد رشد و صادرات راه آهن ایران نیز در این مدت ۵ درصد افزایش داشته است.  

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در مرز ریلی کشورمان با ترکیه با افزایش و تجهیز ناوگان و توسعه زیرساخت های ریلی، حجم حمل و نقل بین المللی بیش از  ۶۵۰ هزار تن بوده که رکورد ۱۰ سال اخیر را جابه‌جا کرده است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۹ در مرز ریلی سرخس نسبت به سال قبل از آن، به رشد ۱۷۳ درصدی دست یافتیم و با همکاری کشور ترکمنستان، خط عریض ایستگاه مرزی اینچه برون ایران با ایستگاه مرزی ترکمنستان متصل شد که تسهیل و افزایش ظرفیت مبادله واگن ها فراهم شد.

رسولی خاطر نشان کرد: اتصال ریلی با کشور افغانستان نیز در آذرماه ۱۳۹۹ برقرار شد و مذاکراتی با راه آهن‌های قرقیزستان، ازبکستان، روسیه و دیگر راه آهن‌های منطقه انجام شد که به زودی شاهد اثربخشی مذاکرات در افزایش حمل و نقل ریلی بین المللی خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در حال حاضر راه آهن ایران پیگیر اخذ مجوز سیر واگنهای باری ایرانی در حوزه کشورهای CIS (کشورهای مستقل همسو) هستیم.

 

FATF و روابط بانکی؛ موضوعی سیاسی یا اقتصادی؟

این روزها با داغ شدن بحث پیوستن به مقررات  FATF یا همان گروه ویژه اقدام مالی، سوال های زیادی درباره چیستی این گروه مطرح می‌شود که گاهی با پاسخ های اشتباه و غیرفنی در این باره مواجه می‌شویم.

گروه ویژه اقدام مالی، یک سازمان بین دولتی است که توسط ۷ کشور صنعتی در سال ۱۹۸۹ تاسیس شد و در حال حاضر توسط ۳۸ کشور مدیریت می‌شود که با نگرش توسعه برای مبارزه با پولشویی فعالیت می‌کنند. این سازمان ۴۰ بند دارد که هر کشور عضو باید به آنها عمل کند تا در فهرست سیاه FATF قرار نگیرد. در نتیجه برخلاف اظهار نظرات اشتباه، این ساز و کار دستپخت چند کشور خاص نیست که بخواهند بر کشورهای عضو تسلط داشته باشند. کشورهایی مانند روسیه و چین عضو FATF هستند و طبیعتا خواستار به تله افتادن نیستند.

به گفته برخی، ایران در صورت پیوستن به این سازمان با حمایت چین و روسیه می‌تواند از سیاسی کاری برخی کشورهای غربی مصون بماند و علاوه بر این مبادلات بانکی و نقل و انتقالات پول و حتی مراودات با کشورها را نیز سهل‌تر خواهد کرد.

شاید جالب باشد که بدانید لبنان، سوریه و یمن و حتی ونزوئلا که شدیدترین تحریم ها را تحمل می‌کنند نیز عضو FATF هستند. لازم به ذکر است که توصیه های این سازمان، پشتوانه حقوقی سازمان ملل متحد را دارد.

با این حال، ایران هنوز درباره پیوستن به FATF تصمیم نهایی را نگرفته و این موضوع با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر بررسی دوباره و تصمیم‌گیری در این خصوص همچنان مسکوت مانده است. این در حالی است که جلسه ۱۸ فروردین امسال مجمع تشخیص مصلحت نظام که قرار بود با موضوع بررسی FATF برگزار شود به دلیل مخالفت ستاد ملی مقابله با کرونا، لغو شد.

محمدجواد ایروانی عضو این مجمع به تازگی اعلام کرد: بررسی این لوایح بعد از رفع تحریم‌ها موضوعیت دارد، بنابراین قرار نیست تا پایان به‌ نتیجه‌رسیدن مذاکرات وین این لوایح بررسی شوند. مراودات تجاری و نقل و انتقالات مالی از مهم ترین مباحثی است که به گفته موافقان این طرح، با پیوستن یا نپیوستن به FATF دستخوش تغییرات خواهد شد.

 

کاهش ۲۰ درصدی مخزن سدها/ در وضع آبی بسیار نامطلوبی به سر می‌بریم

سید حمیدرضا کشفی معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور شب گذشته (پنجشنبه دوم اردیبهشت) در گفتگوی 18 و 30 دقیقه شبکه خبر سیما که به موضوع مصرف برق و آب به ویژه در فصل تابستان اشاره داشت با اشاره به اینکه در سال آبی جاری حدود ۱۲۷ میلیمتر بارندگی داشته ایم، گفت: بر این اساس نسبت به متوسط بلند مدت ۴۰ درصد کاهش نزولات داشته ایم.

 

وی با بیان اینکه در حوزه آبریز هامون ۸۰ درصد و حوزه دریاچه ارومیه ۵۰ درصد کاهش بارندگی داشت، گفت: آورده سد‌های ما به شدت کم شده است.

 

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد مخزن سد‌های ما کاهش پیدا کرده است، گفت: در وضع آبی بسیار نامطلوبی به سر می‌بریم.

 

کشفی با اشاره به اینکه با توجه به این که گرما زودتر شروع شده مصرف نسبت به زمان مشابه افزایش پیدا کرده است، گفت: امسال ۲۵۰ شهر ما با تنش آبی روبرو خواهند شد و ۷ هزار روستا نیاز به آبرسانی با تانکر خواهند داشت.

 

پیش بینی های لازم برای گذر از پیک تابستان صورت گرفته است

غلامعلی رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر شب گذشته (پنجشنبه دوم اردیبهشت) در گفتگوی 18 و 30 دقیقه شبکه خبر سیما که به موضوع مصرف برق و آب به ویژه در فصل تابستان اشاره داشت، گفت: به رغم این که امسال کاهش قابل توجهی در نزولات آسمانی داشته ایم، برای تامین برق پایدار، پیش بینی‌ها و برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته است تا پیک تابستان امسال را هم به خوبی بگذرانیم.

 

وی درباره اقداماتی که در این زمینه در دستور کار قرار گفته است اشاره کرد و گفت: جمع آوری رمزارز‌های غیرمجاز، کاهش ۵۰ درصدی مصرف در ادارات دولتی و تعدیل روشنایی معابر و یک درمیان کردن چراغ‌ها از اقداماتی است که برای مدیریت تامین پایدار برق انجام می شود.

 

رخشانی مهر با اشاره به افزایش ۲۲ درصدی مصرف برق در فروردین گفت: ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک پرمصرف خانگی داریم که باید همکاری کنند و مصارفشان را کاهش دهند. با آگاه سازی و اطلاع رسانی‌های صورت گرفته از آبان ماه ۶ درصد از جمعیت پرمصرف‌ها کاسته شده است.

 

معاون هماهنگی توزیع توانیر ادامه داد: حدود ۲۴ هزار مگاوات نیاز مصرف بخش سرمایش است و شهروندان کولر‌های گازی را روی ۲۴ درجه و کولر‌های آبی را روی دور کند بگذارند تا مصرف برق به حداقل برسد.

 

تعطیلی اصناف در تهران یک هفته دیگر تمدید شد

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا و ابلاغ استاندار تهران مبنی بر تمدید یک هفته‌ای محدودیت‌های ضد کرونایی در شهر‌های قرمز و نارنجی، گروه‌های شغلی دو، سه و چهار همچون هفته‌های گذشته تعطیل هستند و به هیچ وجه امکان فعالیت را ندارند.

وی ادامه داد: در شهر تهران گروه شغلی یک؛ می‌توانند همچون گذشته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود ادامه دهند.

فراهانی ضمن انتقاد از تعطیلی صنوف و فعالیت سازمان‌های مرتبط با اصناف گفت: اصناف برای فعالیت آمادگی اجرای هرنوع پروتکل بهداشتی را دارند، اما بسته بودن واحد‌های صنفی و فعالیت بانک‌ها و سازمان امور مالیاتی و … با توجه به شرایط اقتصادی سخت اصناف اصلا کارشناسی نیست و بار‌ها مراتب اعتراض خود را به استاندار تهران و ستاد ملی کرونا اعلام کرده ایم.

وی از تمامی صنوف شهر تهران درخواست کرد پروتکل‌های بهداشتی را کاملا رعایت کنند.

به گفته فراهانی در راستای سلامت مردم با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود و در صورت مشاهده تخلف، برابر دستور قضائی واحد‌های صنفی متخلف پلمب خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف تهران اذعان داشت: اصناف قرار گرفته در گروه یک شامل تمامی عرضه کنندگان مواد غذایی و لوازم ضروری نظیر سوپرمارکت ها، فروشگاه‌های زنجیره ای، خواربارفروشی ها، لوازم یدکی و خشکشوئی‌ها است.

فرهانی ادامه داد: گروه ۲ نیز شامل صنوفی نظیر طلا فروشی، پوشاک، بنگاه‌های املاک می‌شود که تعطیل است.

به گفته وی، مشاغل گروه سه شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و زبان‌سرا‌ها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهد‌های کودک، استخر‌های سرپوشیده، سینما و تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی نیز تعطیل است.

 

فروش بیش از ۸۶ میلیارد ریال سفته و برات در پایتخت

براساس آمارهای بانک مرکزی بالغ بر ۸۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال سفته و برات در بهمن ماه ۱۳۹۹ در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۱.۲ درصد و ۴۰.۳ درصد افزایش یافت. در ۱۱ ماه اول سال ۱۳۹۹ حدود ۷۴۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۲۴.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران در بهمن ماه ۱۳۹۹ معادل ۹۰۰ بـرگ سفته و برات به مبلغی معادل ۱۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در شهر تهران واخواست شد. در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعـداد ۱۰۹.۵ و ۷۱.۳ رسید که در مقایسـه بـــا ماه قبل هر دو شاخص مذکور به ترتیب ۸۳.۷ درصد و ۱۹.۸ درصد افزایش داشت و نسبت به ماه مشابه سال قبل از لحاظ تعداد ۲۱.۳۲ درصد افزایش و از لحاظ مبلغ ۷۱.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

 

 

 

کد خبر 1048906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha