خروجی دانشگاه فرهنگیان باید انسان های جامعه گرا و مردم گرا باشد

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت: دانشگاه فرهنگیان قرار است افرادی راتربیت کند که عهده‌دار پرورش نسل آینده هستند، پس عملکرد این دانشگاه باید به‌گونه‌ای باشد که جامعه‌گرا و مردم‌گرا بوده و سلوک اخلاقی و توحیدی در پیش بگیرند تا نسل‌های آینده را تربیت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین«محمد باقر محمدی لائینی» امروز(۴اردیبهشت) در جلسه مجازی با اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: عنوان بحث این است که مردم در حوزه خیر و خیررسانی از نگاه قرآن به هشت دسته تقسیم می‌شوند که با هم مرور می‌کنیم.

 

 نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: انسان‌ها می‌توانند سه نوع سلوک در زندگی داشته باشند؛ اول سلوک طبیعی مطابق غرائض حیوانی و بشری (سلوک خودخواهی)،  سلوک دوم فراتر از محدوده خود است به معنای اینکه به فکر دیگران باشد و خیر برساند(سلوک اخلاقی) و در مرحله بعدی فرد فقط برای خدا کار کند برای خدا به قصد دیگران که همان (سلوک توحیدی) است.

 

وی با اشاره به آیات مربوط به حوزه خیررسانی، عنوان کرد: فلسفه عبادت این است که انسان را از آن سلوک خودخواهی طبیعی محض و خودخواهانه به بیرون برده و به سمت سلوک اخلاقی ایثار و خیررساندن به مردم و فراتر از آن سلوک توحیدی ببرد که نیاز به تبیین دارد.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی تصریح کرد: در رابطه با خیررسانی قرآن و منابع دینی ما حداقل انسان‌ها را به هشت دسته تقسیم می‌کنند، اولین دسته (داعی الی الخیر) ممکن است خودشان اهل خیر نباشند ولی دیگران را به خیر دعوت می‌کنند، گروه بعدی (دال الی الخیر) کسانی هستند که خودشان ندارند کار خیر کنند ولی می‌توانند راهنمایی کنند و یا شخص خیر را معرفی کنند.

 

وی یادآور شد: دسته سوم کسانی هستند که (فاعل الخیر) خودشان کار خیر انجام می‌دهند، عبادت هم خودش خیر و هم مقدمه خیر به مردم است، دسته چهارم (سارع الی الخیر) با شتاب برای انجام خیر حرکت می‌کنند " حوزه مردم خواهی و خیرخواهی مخصوص زنده‌ها نیست" برای خیر به اموات هم باید عجله کرد‌.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی اضافه کرد: گروه پنجم کسانی هستند که سعی می‌کنند بر کار خیر از دیگران سبقت بگیرند (سابق  الی الخیرات)، انجام، شتاب و سبقت گرفتن بر دیگران در امر خیر مهم است، وگرنه کسانی دیگری هستند که بر کار خیر پیشی می‌گیرند، میدان انجام خیر میدان مسابقه است سربازان در این مسابقه فراوان وجود دارند، این پنج دسته مثبت بودند دلالت و راهنمایی در مسیر خیر را برعهده داشتند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به سه دسته از افراد که در حوزه خیر کار نادرست و منفی انجام می‌دهند، بیان کرد: دسته ششم (منوُع الخیر) هستند خیر نمی‌کنند و حاضر نیست به دیگران خیر کرده و خودش را منع می‌کند، ما در حوزه‌های مختلف خیر داریم ولی برخی کمک نمی‌کنند، دسته هفتم نه تنها کار خیر انجام نمی‌دهند بلکه دیگران را از کار خیر منصرف می‌کنند (مناع للخیر)، دسته هشتم هم کسانی هستند که کار خیر انجام می‌دهند بر دیگران پیشی هم گرفته ولی کار خیر خودش را با اذیت کردن یا منت گذاشتن از بین می‌برد.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به فرموده قرآن، سه دسته هستند که خیراتشان باطل است، اول کسانی که با نیت ریا خیر می‌کنند، دوم کسانی هستند که پس از خیر منت می‌کنند و سوم کسانی که اذیت می‌کنند، این سه دسته آخر نیت منفی دارند، تجلی مهم فلسفه عبادت خیررسانی است، در سلوک طبیعی غریضی چندان نیاز به تربیت نیست، نیاز به معرفت و شناخت است، مهم این است که انسانی که به ذات یک موجود طبیعی و غریضی است به سلوک اخلاقی برسانیم که برای دیگران هزینه کند. و دیگران را برخود مقدم بداند.

 

وی با بیان اینکه سلوک توحیدی نیاز به تربیت دارد، تاکید کرد: فلسفه تشکیل دانشگاه فرهنگیان این است که جمعی را گردهم آورد تا فرزندان این آب و خاک را در بحث نیاز تعلیم و تربیت بی نیاز کنند، عملکرد این دانشگاه باید به‌گونه‌ای باشد که جامعه‌گرا و مردم‌گرا بوده و سلوک اخلاقی و توحیدی در پیش بگیرند تا نسل‌های آینده را اینطور تربیت کنند.

 

کد خبر 1049070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha