حمایت اجتماعی مهم‌ترین دستاورد کانون های مساجد

بهره‌گیری از حمایت اجتماعی از جمله مهم‌ترین دستاوردهای عضویت در کانون های فرهنگی و هنری مساجد است تا با برقراری ارتباط اجتماعی به این مهم برسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، افراد جامعه علاوه بر حمایت از سوی خانواده و دوستان به بهره گیری از پشتبانی ها اجتماعی نیاز دارند تا با چنین مولفه ای پیشرفت داشته باشند و یا به نیازهای خود پاسخ دهند.

 

دست یابی به حمایت اجتماعی به عنوان یکی از مقوله های مهم زندگی و نقش اثرگذار در پیشگیری از آسیب های اجتماعی لازم است که این امر در روابط اجتماعی بدست می آید.

 

محل های عمومی و اجتماعات مثل مساجد، مدارس، دانشگاه، پارک، سینما و محافل جمعی در شکل گیری روابط اجتماعی و افزایش دامنه دوستی و رفاقت ها موثر است و تشکل های مردم نهاد این ارتباطات را هدفمند و موثر می سازند مثلا با عضویت در یک نهاد فرهنگی مثل کانون های مساجد ارتباطات افراد در قالب فعالیت های فرهنگی و هنری و اجتماعی توسعه و کیفیت پیدا می کند که در این مسیر شناخت افراد نسبت به همدیگر و چگونگی برخوردهای اجتماعی را می آموزند.

مشارکت و همکاری در انجام فعالیت های مراکز و اتفاقات فرهنگی و هنری به همبستگی برای کمک به همدیگر نیز کمک می کند و این موضوع سراسر اتفاقات جذابی را رقم می زند.

 

حمایت اجتماعی که در کانون های مساجد رقم می خورد به رشد اخلاق عمومی افراد نیز کمک می کند و از انزوا و گرفتاری در بسیاری از چالش ها پیشگیری می کند.

 

بسیاری از نوجوانان در تصمیم های فردی با چالش هایی روبرو هستند و یا نیاز به توجه و حمایت از بیرون هستند که در این شرایط گستردگی سنی و فعالیت ها در مراکز فرهنگی به تحقق این نیاز کمک می کند.

 

*تشویق به انجام فعالیت گروهی برای نوجوانان

 

فعالیت تیمی و گروهی به رشد فکری و تقویت روابط اجتماعی و عمومی کمک می کند به همین خاطر بر این اصل توجه و توصیه زیادی صورت گرفته و سن نوجوانی فرصت مهمی برای تمرین گونه مهارت ها است.

 

روانشناس آموزش مهارت های زندگی با اشاره به اینکه چنین سرفصل های آموزشی برای جامعه نیاز است، خاطرنشان کرد: برای این اقدام باید سرمایه گذاری و اقدام موثری در نظام آموزشی و فعالیت های اوقات فراغت صورت بگیرد.

 

«علیرضا معماریان» ادامه داد: نهادهای فرهنگی مثل کانون های مساجد در این امر نقش موثری دارند و به لحاظ فرصت هایی که برای اعضا خلق می کنند زمینه ساز پیشرفت افراد خواهند شد.

 

وی تصریح کرد: در فعالیت های گروهی افراد چگونگی رفتار با همدیگر، صبر، گذشت و مفاهیمی از این قبیل را می آموزند و در زندگی فردی خود استفاده می کنند.

 

این روانشناس حمایت اجتماعی را یک نیاز برای نوجوان بیان کرد و اظهارداشت: حمایت از بیرون و اجتماع در نهادهای عمومی بدست می آید و افراد با وجود چنین نیرویی در شرایط بحرانی کمتر دست به رفتارهای غلط مثل خودکشی، اعتیاد و انحراف می زنند.

وی یادآورشد: وجود حمایت اجتماعی در تقویت شادمانی و شادکامی افراد نیز موثر و امیدواری را افزایش می دهد.

 

*تقویت روابط اجتماعی عمومی در کانون های مساجد

 

رابطه افراد در کانون های مساجد تقویت می شود و تعامل آن ها با همدیگر و وجود بزرگتر ها و افراد صاحب تجربه در کنار دیگر موجب تقویت روابط اجتماعی می شود.

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران با اشاره به اینکه حمایت اجتماعی از اعضای کانون مهمترین ارکان فعالیتی این مرکز است، گفت: وجود گروه های سنی مختلف، ارتباط با مسئولان، ارتباط کانون با شخصیت های برجسته شهری و ایجاد بستر گفتگو اعضای با همدیگر و شخصیت ها در شکل گیری رفتار آن ها و بهره گیری ظرفیت های اجتماعی موثر است.

 

«اکبر مهدی زاده» یادآورشد: خانواده اعضای کانون نیز از فعالیت های کانون و دیگر اعضا حمایت می کنند و این تشکیلات گسترده و فراتر از یک خانواده باعث شده افراد نگرش خوبی نسبت به خود و تقویت روابط بین فردی داشته باشند.

کد خبر 1049720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha