دیگران را عفو کنیم، تا عفو خدا شامل حال ما شود

حجت السلام محمدی لائینی گفت: آن کسی که از خطای دیگران بگذرد، خدا هم از خطای او می‌گذرد و آن کسی که گذشت و عفو کند، خدا هم از او گذشت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری،‌ حجت الاسلام والمسلمین«محمد باقر محمدی لائینی» امروز(۶اردیبهشت) در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع نمازگزاران حاضر در دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران بیان کرد: حضرت علی (ع) در این ماه از خداوند خواسته که " در روزی که نه مال و نه فرزند سودی نمی‌دهد، در آن زمان طعم عفو خودت را بچشان" این بهترین درخواست از خداوند است.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به اینکه در این دعا چند نکته نهفته است، افزود: زمانی که حضرت علی(ع) از عفو سخن می‌گوید در کلامش خبر از خطا می‌دهد (البته خطا و گناه معصومین با خطای ما تفاوت دارد) اعتراف به خطا مهم است، اگر خطا کنیم و اعتراف نکنیم بد است و عاقبتی ندارد، باید به خطاهایمان اعتراف کنیم.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی تصریح کرد: وقتی امیرالمومنان علی(ع) از خدا می‌خواهد روز قیامت او را ببخشد و امیدش به عفو خداوند است، یعنی خدایا من به عمل خودم امیدی ندارم، اما این هم باز یک فرهنگ دینی و واقعیت است، این کارهای خوبی که می‌کنیم ممکن است اخلاص در آن نبوده و آلوده به خودخواهی و خودنمایی باشد، عمل باید خالص باشد.

 

وی عنوان کرد: بسیاری از نمازها و عبادات ما نیاز به استغفار دارد، باید بگوییم خدایا با ما با بخشش و گذشت رفتار کن نه با عدالت! پس به عباداتمان دل خوش نباشیم بهتر است، البته برخی‌ها به اعمال خودشان پیش خودشان خودشیفته می‌شوند که صحیح نیست.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی یادآور شد: نکته سوم این است که بدانیم مال و فرزند در دنیا فایده‌ای ندارد، در آخرت مال به درد نمی‌خورد، اگر اینجا مال را تبدیل به عمل صالح کنیم سود کرده‌ایم، امید به عفو خدا در جمله (مرا ببخش) از جانب امیرالمومنان علی(ع) کاملا واضح است، پس هر چقدر هم که گناهکار باشیم باید به عفو خدا امید ببندیم.

 

وی با اشاره به آیه قرآن، گفت: در بازار آخرت دل پاک و سالم خریدار دارد و خدا مشتری آن است، وقتی از خدا عفو می‌خواهیم باید از خودمان بپرسیم که چقدر در دنیا دیگران را عفو کردیم، چگونه وقتی نمی‌بخشیم طلب بخشش از خدا را داریم؟ باید عفو بزرگ داشته و بخشنده بزرگی باشیم و گذشت کنیم تا در آخرت مشمول عفو خداوند شویم.

 

کد خبر 1051086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha