کنترل خشم نیازمند تمرین/پذیرش مسئولیت فراتر از توان، آستانه تحمل را پایین می آورد

اسماعیل زاده کنترل خشم را مهارتی نیازمند تمرین و ممارست دانست و گفت: اولویت بندی های اشتباه در زندگی و پذیرش مسئولیت هایی که بیش از حد توان است، آستانه تحمل را پایین می آورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، محبوبه اسماعیل زاده در سلسه نشست های مجازی «تعالی در بستر خانواده» ویژه دانشگاهیان یکی از مباحث ذیل تعالی در بستر خانواده را مهارت کنترل خشم دانست و این مهارت را در روابط فرد با اطرافیان مهم خواند.

 

مدرس دانشگاه و مشاور مذهبی خانواده یکی از مؤلفه های مهم برای ارتباط سالم، صحیح و موفقیت آمیز را کنترل خشم و عصبانیت عنوان و بیان کرد: کسب این مهارت مهم نیازمند تمرین و ممارست زیاد است.

 

وی با استفاده از حدیثی از امام صادق علیه السلام مبنی بر اینکه بنده ای نیست خشم خود را فرو برد مگر اینکه خداوند بر عزت دنیا و آخرت او بیفزاید؛ عزت دنیا و آخرت را منوط به کنترل خشم دانست و افزود: در آموزه های دینی از این موضوع به «کظم غیظ» یاد شده است.

 

اسماعیل زاده اظهار کرد: عرب، واژه کظم را برای زمانی استفاده می کند که در مشکی که پر از آب و لبریز شده ببندیم لذا کظم غیظ یعنی زمانی که فرد از غضب و خشم پر شده اما از اِعمال آن خودداری می کند که به این نحوه کنترل، کظم غیظ گفته می شود.

 

وی با متذکر شدن این نکته که عصبانیت یک احساس طبیعی و در عبور از مشکلات می تواند کمک می کند اما اگر از حد بیشتر و از کنترل خارج شود آثار مخربی بر روح و جسم و نوع رابطه ما با اطرافیان دارد؛ افزود: باید با دنبال تمرکز بر خود و وفق دادن خود با شرایط باشیم نه اینکه همّ و غم ما تغییر اطرافیان باشد که این باعث روان آزردگی ما می شود.

 

مدرس دانشگاه و مشاور مذهبی خانواده ادامه داد: باید برنامه مشخص بر اساس توانمندی و شرابط واقعی خود داشته باشیم زیرا گاهی بیش از حد توان، مسئولیت می پذیرم و این آستاته تحمل را پایین می آورد و وقتی سرمان را بیش از حد شلوغ کنیم، جاهایی از رسالت خود کوتاه می آییم.

 

وی تصریح کرد: اگر کسی بر اساس اولویت بندی اشتباه، انرژی خود را در کار فرعی و حاشیه ای بگذارد، به طور مثال یک مادر به کار بیرون از منزل اولویت بیشتری بدهد، دیگر در تعامل با فرزند متوسل به زور و خشم و تهدید می شود و بعد از مدتی دچار مشکل در مسائل تربیتی کودک می شود.

 

اسماعیل زاده با بیان اینکه آنچه از آموزه های دینی بر می آید این است شبانه روز خود را به سه قسمت معاش و فعالیت های کاری منزل؛ معاد و مسائل و خودسازی و معنویت؛ تفریح و استراحت تقسیم کنیم؛ خاطرنشان کرد: در روایت آمده، کسی که تفریح را خوب برنامه ریزی کند، این مسئله بر دو قسمت دیگر سایه می افکند‌.

 

وی گفت: یکی از مشکلات این است در مشغله های روزمره به این مسئله و سرگرمی های مفید و کارهای مورد علاقه نمی رسیم و سایر ابعاد زندگی تحت الشعاع قرار می گیرد‌.
 
 

کد خبر 1051167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha