اکرام ایتام و دستگیری از نیازمندان، از نشانه های شیعه واقعی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یکی از نشانه های شیعه واقعی، اکرام ایتام و دستگیری از نیازمندان است چرا که این مساله در واقع تأسی به سیره اهل بیت(ع) و به خصوص امام حسن مجتبی(ع) است.

آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن تبریک فرارسیدن ولادت باسعادت امام حسن مجتبی(ع) و آغاز هفته اطعام نیازمندان و اکرام ایتام گفت: در تاریخ زندگانی سراسر نور کریم اهل بیت(ع) داریم که حضرت دو بار همه اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج نمود و چه خوب است که از زمان ولادت ایشان تا شهادت پدر مظلومشان امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان هفته اکرام ایتام و اطعام نیازمندان نام گذاری کرده اند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: البته در بحث توجه به سبک زندگی و سیره حضرات معصومین(ع) نباید صرفاً فقط به یک بُعد یا وجه، بسنده کرد بلکه از زوایا و ابعاد گوناگون، سبک زندگی این بزرگواران برای ما بهترین و کاملترین درس است، اما با این حال بحث اکرام کریمانه امام مجتبی(ع) به طور خاص، زبانزد و شُهره است.


استاد حوزه علمیه قم همچنین گفت: چنانچه در کلام گهربار همه معصومین(ع) از جمله امام حسن (ع) و امیرالمؤمنین علی(ع) دقت کنیم، یکی از مباحث بسیار مهم و پرتکرار، لزوم توجه به رفع نیازمندی فقرا و مساکین و همچنین حمایت و اکرام ایتام است.


وی بیان داشت: از این حیث و بر اساس تأکیدات اهل بیت(ع) باید بدانیم که یکی از نشانه های شیعه و محب واقعی ائمه اطهار(ع) توجه به همین مقوله است و این که انسان در مقام عمل، نسبت به اکرام ایتام و اطعام نیازمندان و رسیدگی به مستمندان، اهتمام و دغدغه لازم را داشته باشد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خاتمه گفت: بی شک اگر فرهنگ دستگیری از نیازمندان و رسیدگی به حال و روز فقرا و مساکین و به خصوص اکرام ایتام در جامعه ای وجود داشته باشد، این مساله هم باعث تزکیه نفس و رشد معنوی افراد می شود و هم این که بستر ساز رشد و تعالی جامعه می شود، ضمن آن که به کاهش فاصله طبقاتی و تبعیض میان مردم نیز کمک می کند.

کد خبر 1051169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha