روزنه روستایی در محاصره نفت اما محروم از امکانات اولیه

روستای روزنه واقع در ضلع شرقی کلانشهر اهواز در منطقه نفت خیز کریت کمپ دهستان مشرعات بخش غیزانیه قرار دارد و با وجود اینکه در محاصره نفت است اما از امکانات اولیه‌ای همچون آب محروم است.

خبرگزاری شبستان، اهواز، روستا مبدا و منشاء همه انسان ها است و عموما روستاییان انسان هایی هستند که در تولیداتی همچون کشاورزی و محصولات دامی نقش بسزایی در تغذیه انسان ها ایفا می کنند، در صورتی که روستاییان را بتوان از حمایت های خوب برخوردار سازیم بخش عمده از مشکلات رفع خواهد شد.

 

باید عنوان کرد در صورتی که اهمیت چندانی به روساییان داده نشود بحران های فراوانی در هر کشوری به وقوع می پیوندد؛ روستاهای بخش غیزانیه از جمله روستاهایی هستند که در چند سال اخیر به دلیل مشکلات فراوانی که در دارند بیشترین مهاجرت از روستا به شهر را به خود دیده اند.

 

بر همین اساس به گفت وگو با «علی بالدی» کشاورز و دهیار روستای روزنه از توابع بخش غیزانیه پرداختیم که مشروح این گفت وگو را در ذیل خواهید خواند.

 

 

موقعیت و وضعیت مختصات این روستا را بیان فرمایید؟

بالدی: روستای روزنه واقع در ضلع شرقی کلانشهر اهواز در منطقه نفت خیز کریت کمپ دهستان مشرعات بخش غیزانیه در فاصله کیلومتری غیزانیه قرار دارد و مساحت کل روستا نزدیک به 12 هکتار و جمعیتی که در حال حاضر در آن سکونت دارند 200 نفر هستند.

این روستا از زمین های حاصلخیزی برخوردار است که به دلیل کم آبی مشکلات فراوانی برای آنها پیش آمده است، در صورتی که مسئولان به فکر اقتصاد شهر و کشور باشند می توانند با رساندن آب به این روستاها سرمایه گذاری مطلوبی را برای شهروندان فراهم کنند.

 

 

ظرفیت ها و توانایی هایی که در  روستای روزنه می توانند تبدیل به فرصت و شکوفایی شوند را عنوان کنید؟

بالدی: همانگونه که گفته شد زمین های حاصلخیز این روستا و همه روستاهای اطراف را می توان به مانند طلا دانست این زمین ها از ابتدای آزادراه اهواز و تا ماهشهر ادامه دارند که می توان بسیاری از محصولات را در این زمین ها حاصلخیزی و با کیفیت کاشت اما به دلیل نرسیدن آب و خشکسالی اکنون دیگر محصولی در ان کشت نمی شود.

از دیگر ظرفیت های این روستا می توان به دامداری و دامپروری اشاره کرد که بسیار چشمگیر است؛ دام، گوشت، پشم و پوست دام، لبنیات و ... مهمترین فرآورده هایی هستند که می توان از دام بهره برداری کرد، اما به دلیل نبود علوفه دامداری در این روستا و سایر روستاهای اطراف به مشکل خورده است.

 

مهمترین مشکلاتی که روستاییان ساکن با آن دسته و پنجه نرم می کنند را بفرمایید؟

بالدی: اگر بخواهیم مشکل اصلی بسیاری از مشکلات این روستا را عنوان کنیم باید به آب اشاره شود، هنگامی که آب نباشد قطعا کشاورزی صورت نمی گیرد و اگر کشاورزی در کار نباشد زمین ها علوفه ای برای دام ها نخواهند داشت و این چرخه باعث می شود که رفته رفته معیشت روستاییان نابود شود.

مشکلات اصلی روستا تنها در آب خلاصه نمی شود هرچند که آب مهمترین و اصلی مشکل است؛ اکنون هشت ماه از کشیدن خط لوله آب آشامیدن می گذرد اما همچنان پمپ آب جدید برای این لوله ها نصب نشده است وخ انه ها به صورت متناوب در هفته تنها سه روز آب و به صورت ناپیدار دارند که خود این نیز مشکلات فراوانی را به همراه دارد.

اما مشکل دیگری که با آن مواجه هستیم نبود جاده مناسب برای تردد روستاییان است که مشکلات خاص خود را دارد، این مشکلات زمانی خودشان را نشان می دهد که در زمستان با اولین بارش زمین ها به صورت باتلاق درمی آیند و اگر شخص بیمار شد باید وی را با تراکتور و به سختی به منطقه آسفالتی رساند.

اشتغال روستاییان از دیگر مشکلات مهم ما به شمار می آید؛ آیا سزاوار است که این بخش در میان خطوط نفتی واقع شده اما تنها درصد کمی از ساکنان روستا در شرکت ها نفتی مشغول هستند؟ بخش عمده و بسیار بالایی از استخدام های شرکت های نفتی در این منطقه برای نیروهای غیربومی است و جوانان این روستاها سهمی ندارند.

علاوه بر این کانالی قدیمی که بیش از 20 سال پیش برای استفاده اهالی این روستاها حفاری شد اما متاسفانه مسئولان این کانال را رها کردند، این کانال از سمت روستای غیزانیه کوچک می آید و در زمستان و هنگام زراعت به سمت روستاهای ما بسته می شود و اکنون که فصل برداشت است به سمت ما رهاسازی و باعث نابودی زراعت ها می شود زیرا جایی برای راهاسازی ندارد، متاسفانه زراعت روستای سید یوسف، حیاویه و ... نیز زیرآب رفتند.

ما برای حل این مشکل از اهالی حاضریم زمینی به این مهم اهدا کنیم، تنها خواسته ما این است که مسئولان بیل مکانیکی را برای حفاری در اختیار ما قرار دهند، این کار باعث ایجاد مراتع مناسب برای دام های ما می شود.

 

 

چه اقداماتی برای بهتر شدن اوضاع در این روستاها صورت گرفته است؟

بالدی: از سال 85 برای احداث جاده های این روستاها تلاش صورت گرفت که سرانجام در سال 1389 زیرساخت های لازم برای احداث فراهم شد و این جاده به صورت خاکی تاسیس و مقرر شد در سال 91 کار آسفالت این روستا آغاز شد اما به دلیل مشکلات مالی و تحریم ها اعتبارات آسفالت این جاده در محل دیگر هزینه شد.

پس از کش و قوس ها فراوا در سال 97 با حضور نمایندگان وقت اهواز در مجلس شورای اسلامی، استاندار سابق خوزستان و فرماندار اهواز کلنگ آسفالت سازی این روستا زده شد، اما متاسفانه پیمانکار این جاده پس از دو روز فعالیت کار خود را نیمه کاره رها گذاشت.

یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم این است که مسئولان بالادستی دستور را صادر می کنند اما مسئولان رده پایین از انجام این دستور سرپیچی کرده یا تعلل می کنند، ما در میان همه مشکلات مدیران خوبی را شاهد بودیم که خالصانه برای رفع مشکلات این روستاها تلاش کردند که می توان به مدیر سابق شرکت خوزستان اشاره کرد علاوه براین استاندار جدید خوزستان تنها با یک بار بازدید از این روستاها مشکل چندساله عوارض جاده ساکنان را رفع کرد، اکنون نیز در حال پیگیری صدور کارت تردد رایگان برای ساکنان هستیم.

 

وضعیت مهاجرت از روستا به شهر در این میان ساکنان این روستا چگونه است؟

بالدی: بسیاری از ساکنان روستاها به دلیل مشکلات متعددی که وجود دارد کوچ کردن را به ماندن در این شرایط اسف بار ترجیح دادند و تنها سبب مهاجرت آنها خشکسالی و تلف شدن دام های آنها بود، تنها درآمد روستاییان کشاورزی و دامداری است در صورتی که این مهم تامین نشود درامدی برای امرار معاش ندارند.

خانواده ای در این روستا هستند که در چند سال گذشته 900 راس گوسفند داشتند اما با پدیدآمدن خشکسالی و نبود علوفه رفته رفته تعداد این گوسفندها کاسته شد و اکنون تنها یکصد راس باقی مانده اند، حال سوال اینجاست چه کسی حاضر است با این شرایط سخت و دشورا دوام آورد.

در صورتی که اولویت ها ساده برای یک روستا از جمله جاده مناسب تردد و تامین آب برای کشاورزی تهیه شود دیگر هیچ کس حضار به مهاجرت نخواهد بود، زیرا کشاورزی از نظر درآمدی بسیار به صرفه تر است، اما وقتی جوانان شاهد هستند که نیرهای غیربومی در این شرکت های نفتی اشتغال دارند و آبی برای کشاورزی وجود ندارد مجبور به مهاجرت به شهر می شوند و اغلب مشغول کارگری یا وانت داری می شوند.

 

به نظر شما برای بهتر شدن و کاهش مشکلات چه راه کارهایی  باید اتخاذ شود؟

بالدی: مسئولان از همه مشکلات اطلاع کامل دارند اما دلیل عمل نکردن برای کاهش این مشکلات را نمی دانم، اندک مسئولان دلسوز که برای رفع مشکلات اقدام می کنند نیز با تخریب برخی افراد مواجه می شوند، ما تقاضا داریم که رسانه ها به کمک روستایان بشتابند و علاوه براین از مسئولان جهادی نیز حمایت کنند، هنگامی مسئولان دلسوز و جهادی روکار باشند قطعا بسیاری از مشکلات رفع خواهند شد.

 

 

کد خبر 1051337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha