کمک رسانی به نیازمندان باید با مؤلفه های مددکاری اسلامی همراه باشد/ بهره مندی بیش از ۳هزار نفر از خدمات مرکز نیکوکاری بشری

مدیر مرکز علمی فرهنگی و نیکوکاری بشری با تاکید بر مؤلفه های مددکاری اسلامی گفت: در مددکاری اسلامی فرد مددکار و خدمت رسان است باید با نگاه رشد اجتماعی نیازمندان، این کار را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام محمد دهقانی امروز(سه شنبه 7 اردیبهشت) در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به این که فعالیت های مرکز علمی فرهنگی و نیکوکاری بشری با مجوز و نظارت کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام می شود، گفت:  این مرکز از ابتدای سال 1395 فعالیت های خود را  آغاز کرد و بعد از دو سال فعالیت با در یافت مجوز به صورت متمرکز تر فعالیت های خود را ادامه داد.

 

مدیر مرکز علمی فرهنگی و نیکوکاری بشری ادامه داد: در طرح توانمندسازی خانواده های محروم که ایده و اجرای آن به همت برخی از طلاب و روحانیون دغدغه مند در حال اجراست، خانواده های نیازمند که دارای مشکلات عدیده ای هستند و حتی با کمک های موردی باز هم زندگی آنها به حالت طبیعی باز نمی گردد، شناسایی شده و برایشان تشکیل پرونده می شود و با مجموعه اقدامات و حمایت ها، به مرحله ای می رسند که به طور نسبی از آنها رفع مشکل شده و به زندگی شان روال طبیعی خود را پیدا می کند.

 

وی با بیان این که فعالیت های این مرکز و با محوریت طلبه ها علاوه بر خدمات اجتماعی و محرومیت زدایی، جنبه فرهنگی و تبلیغی نیز دارد، گفت: طلاب مجموعه ما، خانواده هایی که می توانند با کمک هایی از حیث اقتصادی رشد و ارتقا پیدا کرده و از محرومیت خارج شوند را شناسایی کرده و بر اساس مشکلات و نیازمندی های خانواده به حل مشکلات آن ها از جمله بحث حل مشکل درمان بیماری ها، اقساط و ناتوانی در پرداخت آن ها، بیمه و شغل و ... می پردازند.

 

دهقانی ادامه داد: سرپرست خانوارهایی که به دلایلی شغل ندارند، بسته به توانمندی خانواده و شرایط آن ها، مشاغلی برایشان معرفی می شود و یا این که اگر در خانه محصولاتی تولید می کنند، زمینه فروش و درآمدزایی برای آن ها فراهم می گردد تا به این وسیله خانواده بتواند روی پای خود ایستاده و از حیث اقتصادی خودکفا شود.

 

وی به برخی اهداف این مرکز اشاره کرد و گفت:یکی از اهداف ما آموزش خیرین در شیوه هزینه کرد خیرات است.هدف دیگر این مرکز ارائه یک الگو و روش در هزینه کردهای خیرین در تمام نقاط کشور است.

 

رییس  مرکز علمی فرهنگی و نیکوکاری بشری افزود: همچنین یکی از طرح های پژوهشی تحقیقی در مجموعه بررسی نقاط ضعف و قوت مراکز خیریه است.

 

حجت الاسلام دهقانی گفت: استخراج منابع فقهی مشخص در موضوع فقه انفاق، برنامه پژوهشی دیگر این مرکز است. ودومین کاری که در طرح های اجرایی داشته ایم ارتباط با نیازمندان است؛ اساس کار را اگر بخواهیم ترسیم کنیم این است که خدمت رسانی به نیازمندان باید در قالب مددکاری اسلامی صورت پذیرد.

 

حجت الاسلام دهقانی  با تاکید بر مؤلفه های مددکاری اسلامی گفت: از مؤلفه های مددکاری اسلامی می توان به پیوست فرهنگی آن اشاره کرد؛ یعنی در مددکاری اسلامی کسی که مددکار و خدمت رسان است با نگاه رشد اجتماعی فرد نیازمند این کار را انجام می دهد.

 

وی ادامه داد: در طرح مددکاری اسلامی جامعیت خدمات وجود دارد؛ یعنی فقط یک نیاز شخص نیازمند  رفع نمی شود بلکه سعی می گردد مشکلات نیازمند را به طور کامل پوشش دهد.

 

حجت الاسلام دهقانی به ویژگی مخاطب محوری در مددکاری اسلامی اشاره کرد و گفت: خیریه ای که با طرح مددکاری اسلامی فعالیت می کند به تناسب نیاز هر شخصِ نیازمند خدمات ویژه او را ارائه می دهد.

 

وی تصریح کرد: رویکرد حل بحران یکی دیگر از مؤلفه های مددکاری اسلامی است؛ یعنی از روز اولی که یک نیازمند به خیریه مراجعه می کند تا مدت مشخصی بعد از آن باید به استقرار برسد که پس از قطع شدن خدمات خیریه بتواند روی پای خود بایستد و زندگی خود را مدیریت کند.

 

مدیر مرکز نیکوکاری بُشری افزود: تاکنون قریب به سه هزار نیازمند تحت پوشش خدمات این مرکز قرار گرفته و حداقل یک بار از این خدمات بهره مند شده اند؛ از برنامه های این مرکز ارائه چهار میلیارد و هفتصد میلیون ریال تسهیلات به جهت ایجاد اشتغال یا تداوم آن برای نیازمندان بوده است.

 

حجت الاسلام دهقانی ادامه داد: یکی از دستاوردهای این مجموعه را می توان طرح مددکاری اسلامی دانست که به عنوان تجربه موفق و یک الگو در پژوهشگاه باقرالعلوم علیه السلام در حال تدوین و چاپ است.

 

 

 

کد خبر 1051433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha