پاسخ به سوالات کرونایی/ از علائم مختلف بیماری تا ملاحظات استفاده از داروهای گیاهی

پزشک مرکز درمانی در کرمان گفت: شربت آلرگارد ترکیبی از چندین داروی گیاهی مختلف است و معمولاً طبق کارآزمایی که انجام شده در افراد مبتلا به بیماری کرونا استفاده می شود اما با توجه به تداخلات با داروهای شیمیایی حتماً باید تحت نظر پزشک باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر ریحانه میرشکاری چهارشنبه شب (8 اردیبهشت) در برنامه مجازی «مطب در خانه» در پاسخ به فردی که پرسید «در مورد شربت آلرگارد که در داروخانه ها به فروش می رود توضیح دهید؟ و آیا افرادی که به کرونا مبتلا شدند باید استفاده کنند یا افرادی که هنوز مبتلا نشدند هم می توانند استفاده کنند؟» گفت: شربت آلرگارد ترکیبی از چندین داروی گیاهی مختلف است و معمولاً طبق کارآزمایی که انجام شده در افراد مبتلا به بیماری کرونا استفاده می شود.

 

پزشک مرکز درمانی در کرمان توصیه کرد: حتماً تحت نظر پزشک معالج استفاده شود زیرا داروهای گیاهی با توجه به تداخلاتی که با داروهای شیمیایی دارد حتماً باید تحت نظر پزشک باشد.

 

وی افزود: در صورتی که شما از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید با توجه به ترکیبات این دارو بهتر است که استفاده نشود اما در هر صورت قبل از استفاده حتماً با پزشک معالج خود در خصوص استفاده از داروهای گیاهی مشورت کنید.

 

میرشکاری در خصوص کسانی که بدون هیچ علامتی ریه آن ها درگیر می شود، توضیح داد: در افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می شوند و درگیری ریه علامت دار دارند، معمولاً تنگی نفس، سرفه های خشک و افزایش ریتم تنفسی را در این افراد خواهیم داشت اما کسانی که درگیری ریه دارند و هیچ علامت بالینی ندارند، معمولاً به صورت اتفاقی تشخیص داده می شوند و در سی تی اسکن ریه آن ها دیده می شود و چون درصد درگیری ریه آن ها خیلی کم است معمولاً علامتی هم ندارند.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا بیماری های گوارشی باعث خشکی دهان و حالت خفگی در گلو که مستمر نیست، می شود؟ و تنگی نفس در بیماران کرونایی به چه صورت است؟ خاطرنشان کرد: در بیماری کرونا حالت خفگی نداریم و بیشتر این حالت تنگی نفس و گرفتگی گلو مربوط به حساسیت های تنفسی است تا درگیری بیمار به کرونا.

 

پزشک مرکز درمانی در کرمان ادامه داد: در خصوص علائم گوارشی کرونا علائمی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و کاهش اشتها و گاهاً هم کاهش حس بویایی و چشایی را در افراد داریم.

 

وی درباره علائم بیماری کرونا، گفت: بیماری کرونا یک طیف وسیعی از علائم را دارد؛ افراد می توانند کاملاً فاقد هیچ علامتی و صرفاً ناقل سالم بیماری باشند تا افرادی که درگیری شدید ریه، تنگی نفس و کاهش اکسیژن خون دارند و منجر به بستری در بخش های ویژه بیمارستان خواهند شد.

 

میرشکاری بیان کرد: علائمی مانند بدن درد، تب، سردرد، کاهش حس بویایی و چشایی، علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ، کاهش اشتها، ضعف بدن و سرفه های خشک و تمامی علائم می توانند از نشانه های بروز بیماری کرونا باشد.

 

وی در پاسخ به شخصی که پرسید «من یک ماه و 5 روز است که کرونا گرفتم؛یعنی از روز اول عید کرونا گرفتم الان (این هفته) یا فشارخون من می افتد یا ضعف شدید دارم و پاهایم می لرزد و احساس سبکی در سر هم دارم» توضیح داد: افت فشارخون و ضعف در اندام تحتانی علل متفاوتی می تواند داشته باشد.

 

پزشک مرکز درمانی در کرمان ادامه داد: با توجه به اینکه حدود یک ماه از بهبودی شما از بیماری کرونا گذشته، در صورتی که علت این ضعف روزه داری و کاهش رسیدن قند به بدن شما نیست، توصیه می کنیم توسط یکی از همکاران متخصص داخلی ویزیت بشوید تا در صورت نیاز اقدامات تشخیصی و درمانی برای شما انجام شود.

 

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه حال برادرم 10 روز پیش بد شد و یک طرف بدنش درد می کرد و سردرد داشت، به دکتر مراجعه کرده و گفته سرماخوردگی است و بعد به خانه ما آمد و با هم غذا خوردیم؛ روز بعد از آن حال او بدتر شده و تست کرونا مثبت شد آیا ما هم مبتلا شدیم یا ناقل هستیم؟ علائم بیماری چه زمان شروع می شود؟ توضیح داد: با توجه به اینکه ایشان مدت زمان طولانی را با شما بودند، توصیه می کنیم که حتماً شرایط قرنطینه را رعایت کرده و استراحت کنید و مایعات فراوان میل نمایید.

 

میرشکاری افزود: معمولاً از 3 تا 14 روز بعد از اینکه شما با ویروس ارتباط داشتید می توانید علامتی از بیماری را داشته باشید لذا توصیه می کنیم که در حال حاضر شرایط قرنطینه را رعایت کرده و علائم خود را پایش کنید.

 

وی ادامه داد: در صورتی که علائمی مانند تب، بدن درد، سردرد و سرفه های خشک برای شما ایجاد شد حتماً به یکی از مراکز ارجاع 16 ساعته مراجعه کنید تا معاینات لازم و در صورت نیاز تست هم برای شما انجام شود و درمان مورد نیاز را بگیرید.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا می شود نزدیک کسی که کرونا دارد بشینیم و با هم غذا بخوریم اما مبتلا نشویم؟ چون می گویند سیستم ایمنی قوی باشد مبتلا نمی شویم و یا ضعیف می گیریم؛ اظهار کرد: در افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می شوند براساس ژنتیک و سیستم ایمنی بدن آن ها علائم متفاوت است؛ فرد می تواند فاقد هیچ علامتی و صرفاً ناقل سالمی باشد که بیماری را از فردی به فرد دیگر منتقل می کند و یا می تواند با شدیدترین علائم مانند درگیری شدید ریه تظاهر کند.

 

پزشک مرکز درمانی در کرمان در پاسخ به فردی که پرسید «از روز گذشته وقتی بیدار شدم سرفه های بدون چرک می زدم نتایج امروز هم همینطوری است؛ فقط امروز کمی بدن درد دارم آیا این علائم و نشانه های کرونا است؟» خاطرنشان کرد: به شما توصیه می کنیم 48 ساعت آینده حتماً شرایط قرنطینه را رعایت و در منزل استراحت و علائم خود را پایش کنید؛ اگر علامت جدیدی برای شما ایجاد شد حتماً به یکی از مراکز 16 ساعته جهت معاینات بیشتر و احیاناً انجام تست مراجعه کنید.

 

وی در پاسخ به اینکه کسی که کرونا گرفته و 12 روز گذشته و فقط سرفه خلط دار دارد، می تواند هنوز بیماری را انتقال دهد؟ بیان کرد: معمولاً سرفه های خشک تا یکی، دو ماه بعد از ابتلا به بیماری کرونا در افراد ماندگار است.

 

میرشکاری افزود: درصورتی که 2 تا 3 روز از بهبودی همه علائم فرد گذشته و علامت جدیدی برای فرد ایجاد نشده باشد می تواند از شرایط قرنطینه خارج شود و احتمال انتقال بیماری به سایر افراد بسیار کم خواهد شد اما حتماً توصیه می کنیم که همچنان از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری را رعایت کنند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا می شود به کرونا مبتلا شده باشیم و ریه های ما درگیر باشد اما به خاطر مصرف داروهای آسم سرفه و تنگی نفس نداشته باشیم؟ گفت: در افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می شوند و علائمی مانند سرفه های خشک، تنگی نفس و یا افزایش ریتم تنفسی دارند مشکوک می شویم به اینکه فرد درگیری ریه پیدا کرده است.

 

پزشک مرکز درمانی در کرمان ادامه داد: افرادی که مبتلا به آسم هستند و از داروهای استنشاقی استفاده می کنند در صورتی که علائم و تنگی نفس آن ها تشدید شود، احتمال ابتلا به بیماری کرونا در آن ها وجود دارد.

کد خبر 1051874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha