انتقال ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب از چاه نیمه ها به مزارع سیستان

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هیچ ایراد و مشکل در فرآیند تکمیل پروژه انتقال آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی سیستان وجود ندارد، گفت: ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب از چاه نیمه ها به مزارع سیستان منتقل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، « محمد علی نیکبخت» در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان داشت: طرح آبرسانی به 46 هزار از اراضی سیستان به عنوان یک ابر پروژه  آبی و خاکی کشور شناخته شده و مطرح است.

 

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه مسئولیت اجرایی طرح آبرسانی به 46 هزار هکتار از اراضی سیستان را اوایل تیرماه سال گذشته در حالت نیمه تعطیل پذیرفتم، ادامه داد: در طرح آبرسانی به 46 هزار هکتار سیستان 16 ایستگاه پمپاژ با ظرفیت پمپاژ آب حدود 39 متر مکعب بر ثانیه به کار گرفتیم و بیش از ۵ هزار کیلومتر لوله گذاری در دشت سیستان انجام و نزدیک به 15 هزار حوضچه بتنی ساخته شد.

 

وی با اشاره به اینکه از نظر کارگاهی، عملیات و میدانی، طرح آبرسانی  در سطح 200 هزار هکتار  دشت سیستان انجام شد، افزود: این پروژه از نظر فنی و مهندسی و اجرایی پیچیدگی خاص خودش را دارد و قابل قیاس با دیگر پروژه های عمرانی نیست.

 

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان یادآور شد: علی رغم مشکلاتی به مانند کرونا و طوفان های 120 روزه و حواشی اطراف طرح و مشکلات اجتماعی قول دادیم که این پروژه را تا پایان مهرماه و اوایل آبان زیر بار ببریم اما این امر زودتر محقق شد.

 

نیکبخت با اشاره به اینکه تا کنون 270 میلیون متر مکعب  کار انتقال آب از طریق این پروژه انجام شده است، گفت: بنده به جرات می گوییم در موعد مقرر اجرا شد و در حدود 8 ماه که ایستگاه های پمپاژ این پروژه  کار می کند و آب را  منتقل می کند و هیچ مشکل خاصی وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه اجرای طرح آب رسانی به ۴۶ هزار هکتار از کشاورزی سیستان کار خیلی سنگین بود، افزود:  از 25 مهرماه که این پروژه کار خودش را آغاز کرده تا کنون هیچ خللی در آب رسانی به مردم  سیستان رخ نداده است.

 

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه هیچ نقضی در پروژه آب رسانی وجود ندارد  و تاکنون 270 میلیون آب به سر مزارع سیستان منتقل کرده است، ادامه داد: بعضی ها شیرینی پروژه آب رسانی 46 هزار هکتاری را به کام مردم سیستان تلخ کرده اند.

 

نیکبخت انتقال آب از چاه نیمه به مزرع را مهمترین کارکرد پروژه آبرسانی به 46 هزار هکتار دانست، گفت: شبکه آبرسانی جایگزین انهال نشده بلکه انهال کارکرد خودش را دارد و شبکه آبرسانی کارکرد خودش را دارد.

 

وی افزود: با توجه به شرایط موجود از عدم ریزش نزولات آسمانی و فعل و انفعالات در کشور افغانستان، طرح آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از  چاه نیمه ها به شاهرگ حیاتی برای کشاورزان تبدیل شده است.

 

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه توزیع عادلانه آب در سطح سیستان و تحت فشار بودن شبکه و جلوگیری از هدر رفت آب از  کارکرد های پروژه 46 هزار هکتاری است، گفت: این طرح قابلیت آن را دارد که با هر نوع الگوی کشت در نواحی 16 گانه خودش را سازکار کند و آب را به مزارع می رساند و از هدر رفت آب جلوگیری می کند. 

کد خبر 1052143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha