خواهرانه ای برای اکرام ایتام/ ای که دستت می رسد کاری بکن

اول حامی ایتام خود خداوند متعال است؛ مسئولیت در قبال ایتام محدود به رفع نیازهای مالی آنان نیست بلکه نیازهای عاطفی را نیز شامل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ «اکرام ایتام» موضوعی که در آیات و سیره ائمه اطهار مورد توجه خاص قرار گرفته و مسائل مهمی از جمله ارزش و اهمیت این مسئله، عواقب نادیده گرفتن و پایمال کردن حق یتیم و...مطرح شده است.

 

 

اول حامی ایتام به استناد آیه «أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوى‌/ آيا تو را يتيم نيافت، پس پناه داد(۶ ضحی)» خود خداوند متعال است و پس از آنکه نعمت های خویش را در حق پیامبرش یادآوری می کند، از او هم عمل مشابه می خواهد و می فرماید« فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلا تَقْهَرْ/پس بر يتيم قهر و تندى مكن(۱۰ ضحی)

 

 

در خصوص اموال یتیم در آیات سه مسئله مورد توجه قرار گرفته است؛ عاقبت خوردن مال یتیم، عوض نکردن مال آنان، شرط تصرف در مال یتیم. در آیه ۱۰ سوره مبارکه نسا آمده «کسانی که مال یتیمان را از روی ظلم می­ خورند به درستی که آتش می­ خورند و به زودی در آتش قرار می گیرند» و یا در آیه ۲ همین سوره می فرماید «و اموال یتیمان را پس از بلوغ به دست آنها دهید، و مال بد و نامرغوب خود را به مرغوب (آنها) تبدیل نکنید و اموال آنان را به ضمیمه اموال خود مخورید، که این گناهی بس بزرگ است.»

 

سیره و سنت معصومین حکایت از توجه ایشان به یتیم و محبت ورزیدن به او دارد؛ پیامبر (صلي ‌الله‌ عليه و اله) درباره یتیم نوازی می فرماید: «آیا دوست داری دلت نرم و آرزویت برآورده شود؟ بر یتیم ترحم کن و دست محبت بر سر او بکش و از غذای خود به او بخوران تا قلبت نرم و حاجتت روا گردد»(کنز العمال، ج 3، ح 6002)

 

 

مسئولیت در قبال ایتام محدود به رفع نیازهای مالی آنان نیست بلکه نیازهای عاطفی را نیز شامل می شود.

 

 

اکرام ایتام، موضوعی که سال های اخیر به جد توسط کمیته امداد امام(ره) در سطح کشور و از جمله در استان کرمان پیگیری می شود؛ در حال حاضر 21 هزار و 592 یتیم و فرزند محسنین تحت حمایت کمیته امداد استان کرمان قرار دارند که ۵۲۰۰ نفر از این ایتام و فرزندان محسنین فاقد حامی هستند.

 

 

این در حالی است که در آبان ماه سال گذشته ۱۹ هزار و ۹۵۰ فرزند یتیم و محسنین در استان بوده که از این تعداد ۶۵۰۰ یتیم در استان فاقد حامی بودند.

 

 

کمیته امداد استان اعلام کرده است: مردم نوع‌دوست استان می‌توانند از طریق مراجعه به سایت ekram.emdad.ir و یا مراجعه به دفاتر کمیته امداد در سراسر استان، مشارکت در طرح هر کارمند یک حامی، مشارکت در طرح پویش ایران مهربان و همچنین مشارکت در طرح جذب حامی توسط بسیج استان، تماس با شماره تلفن‌های ۳۲۲۳۷۷۰۹ و ۳۲۲۶۸۷۲۶ و ارسال عدد یک به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۳۳۳۳۴ در طرح اکرام ایتام مشارکت و حمایت مادی و معنوی از ایتام تحت حمایت کمیته امداد استان داشته باشند.

 

 

جدای از اکرام ایتام که موضوع این گزارش است؛ طرح محسنین از دیگر طرح های کمیته امداد است که از سال ۹۰ ابتدا به صورت آزمایشی در ۵ استان کشور با هدف حمایت مالی از کودکان با سرپرست ناتوان شروع شد؛ طرح محسنین با هدف حمایت از این کودکان و با حمایت کمیته امداد امام(ره) درصدد است از مردم خیّر کشورمان که علاقه‌مند به مشارکت در طرح مذکور هستند، ثبت نام کرده و مقدمات حمایت از این کودکان را فراهم آورد.

 

 

در حال حاضر 51 هزار و 216 نفر حامی از ایتام استان کرمان حمایت می کنند؛ هانیه مقدم، از نیروهای کمیته امداد کرمان از جمله این بانیان خیر است که قصه عاشقانه یتیم نوازی خود را در گفتگو با خبرگزاری شبستان از کرمان اینگونه شرح می دهد: 

 

خیلی وقت بود که به موضوع حامی بودن فکر می کردم و قصد داشتم فرزند معنوی داشته باشم؛ با ارتباط نزدیکی که با واحد اکرام اداره داشتم در جریان کمک های حامیان زیادی بودم.

 

یک روز با خواهرم که مقیم خارج از کشور و معاون یکی از دانشگاه های بزرگ آنجا است؛ صحبت می کردم که خیلی اتفاقی بحث کمک به نیازمندان پیش آمد؛ او گفت دانشجویان زیادی هستند که نیاز مالی دارند، کاش بتوانم به آنان  کمک کنم.

 

من که روحیه لطیف و خیر رسان او را می شناختم، پیشنهاد دادم چه اشکالی دارد در کشور خودمان فرزند معنوی داشته باشی و روند کار را برایش توضیح دادم و او هم پذیرفت.

 

 

از فردای آن روز 20 فرزند معنوی فراهم کردم و از آن زمان به بعد کار حمایت از کودکان ایتام را مرتب انجام می دهد و من شخصاً متوجه رونق مالی روز افزون و عنایاتی بودم که در زندگی او بوجود آمد.

 

گذشت تا اینکه خودم هم متحول شدم و چون اعتقاداتم در زمینه کمک به دیگران زیاد بود 10 فرزند معنوی را اختیار کردم و معتقدم هر چه دارم از برکت کمک به ایتام است؛ عقیده دارم سلامت خانواده و نعمات خداوندی ر ا مدیون فرزندان معنوی ام هستم.

 

 

کمک به ایتام به نوعی معامله با خداست و مهم نیست که این کودکان چه کسی هستند چون به بشارت خداوند در این زمینه اعتقاد دارم که وعده داده کسی که مالی را ببخشد آن را برکت و فزونی می دهم و این کاری کاملاً دلی و اعتقادی است که امیدوارم لیاقت تدام آن را داشته باشم.»

 

 

شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان از راه می رسد و آنچه بیش از همه، دل ها را روانه کوفه و نجف و در شهادت مولا علی علیه السلام اشک ماتم را بر گونه ها جاری می کند، یتیم نوازی مولای مهربانی است که هیچگاه از ایتام غافل نشد... امروز هم همه ما یتیم در خانه امام زمان عجل الله هستیم و شاید زبان حال ما در این روزهای سخت کرونایی و در این عصر پرالتهاب غیبت حضرت، آیه ۸۸ سوره یوسف باشد که « ...يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِين/اى عزيز به ما و خانواده ما آسيب رسيده است و سرمايه‏ اى ناچيز آورده‏ ايم بنابراين پيمانه ما را تمام بده و بر ما تصدق كن كه خدا صدقه‏ دهندگان را پاداش مى‏ دهد»

 

 

اگر امید تفضل از حضرتش داریم و چشم به راه یتیم نوازی از آن ناحیه مقدسه هستیم، باید به آنچه ایشان دوست دارد خود را نزدیک کنیم؛ در این شب هایی که دل ها به خدا نزدیک تر است عهد ببندیم یتیمی را به اندازه وسع و توانایی خویش اکرام کنیم، حتماً لازم نیست مبلغ آنچنانی و یا با تشریفاتی خاص باشد اما بدانیم جای دوری نمی رود، همین حوالی حتماً شایسته تر پاسخ داده می شود.

 

کد خبر 1052239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha