سحرهای ماه رمضان دارای ارزش والا و ویژه ای است

حجت الاسلام دست داده گفت: سحرهای ماه مبارک رمضان از ارزش والا و ویژه‌ای برخوردار است به طوری که اعمال بسیاری در هنگام سحرهای این ماه تاکید شده است.

حجت الاسلام «زین العابدین دست داده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان، گفت: در فراز نخست این دعا آمده «اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ» یعنی خدایا آگاهم نما در آن برای برکات سحرهایش».

 

مسئول دفتر امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه سحرهای ماه مبارک رمضان از ارزش والا و ویژه‌ای برخوردار است به طوری که اعمال بسیاری در هنگام سحرهای این ماه تاکید شده است، افزود: این اعمال مثل (دعای ابوحمزه ثمالی، دعای سحر، قرائت قرآن، خوردن سحری و...) است که از خداوند می‌خواهیم ما را در سحرهای این ماه از خواب غفلت بیدار سازد تا بتوانیم از فیوضات و برکات آن بهره‌مند شویم.

 

وی بیان کرد: این درخواست ارزشمند از خداوند عزوجل برای این است که انسان در تمام ماه‌هایی که بر او می‌گذرد از عبادت و اطاعت الهی در وقت سحرها محروم شده و به قولی از فیوضاتی که در سحرها می‌تواند کسب کند، غافل است.

 

حجت الاسلام دست داده ادامه داد: همین امر باعث شده که از خداوند بخواهیم ما را یاری دهد تا از خواب غفلت بیدار گشته و بتوانیم از سحرهای این ماه پربرکت کمال استفاده را کنیم، تا شاید سحرهای این ماه باب فیضی شود برای ماه‌های دیگر سال، زیرا سحرها نسبت به دیگر اوقات از شبانه روز دارای فضیلت و برتری خاصی هستند، به طوری که در آن هنگام که اکثر انسان‌ها در خواب غفلت خود فرو رفته‌اند، عده قلیلی به عبادت و اطاعت خداوند می‌پردازند که ما نیز از خداوند در این روز خواستاریم که ما را از خواب غفلت بیدار ساخته و مشمول این آیه شریفه «وَالصَّادِقِینَ وَالْقَانِتِینَ وَالْمُنفِقِینَ وَالْمُسْتَغْفِرِینَ بِالأَسْحَارِ» (صابران و راست‌گویان و فرمان برداران و انفاق کنندگان و استغفار کنندگان در سحرگاهانند) قرار دهد تا بتوانیم به درجات عالی معنوی دست یابیم.

 

وی در شرح فراز دیگر این دعا (ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ)، خاطرنشان کرد: در این فراز از خداوند می خواهیم در این روز قلبم را به انوار سحر نورانی کن همان نور هدایت است که بر قلب انسان تابیده می‌شود و او را از ظلمت‌های جهل و نادانی و دوری از خداوند نجات می‌بخشد و به قول خداوند «اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ» یعنی خداوند ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند که خارج می‌کند ایشان را از تاریکی‌های جهالت (و وارد می‌کند) به سوی نور و هدایت که این نور همان هدایتی است که انسان را به مسیر سعادت می‌کشاند.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: قلب‌های ما زنگ زده و چشم و گوش ما آلوده شده است؛ دیگر مانند گذشته با شور عبادت نمی‌کنیم؛ در ماه رمضان از خدا بخواهیم تا قلبمان را نورانی کند.

 

وی به فراز دیگر این دعا (وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ) اشاره کرد و گفت: در این قسمت از دعا از خداوند می‌خواهیم که تمام اعضا و جوارح ما را مسخر کند تا اینکه به انجام اعمال این روز مشغول شده و از آثار و برکات آن بهره‌مند شویم.

 

حجت الاسلام دست داده گفت: در اینجا منظور از «اعضای مرا مسخر گردان» به نوعی همان توکل بر ذات اقدس پروردگار است تا این که ما را به حسن و نیکوترین ثواب‌ها در این روز موفق بدارد زیرا خداوند متعال عالم به تمام امور است و از هر چیز نهان و آشکار باخبر است.

 

وی اضافه کرد: «یَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهرَكُمْ» یعنی «می‌داند (اعمال) نهان و آشکارتان را» و او می‌داند که چگونه بندگان خویش را راهنمایی کرده و آن‌ها را به نور هدایت منور و نورانی گرداند؛ چنان چه رسول خدا (ص) فرمودند: «ما منکم احد الا و له الشیطان، قالوا ولا انت یا رسول الله؟ قال و لا انا الا ان الله عزوجل اعاننی علیه فاسلم»؛ «ابلیس برای هر انسانی شیطانی را گمارده است تا او را بفریبد و یکی از آنان را بر من گمارده است اما خداوند مرا یاری نموده پس از او در امان هستم»‌ که ما نیز در این روز از خداوند به حق نور و جمالش خواستاریم که ما را از شر شیاطین جنی و انسی نجات داده و از آثار و برکات این روز بهره‌مند سازد.

 

مسئول دفتر امام جمعه جهرم در پایان با تاکید براینکه از خدا بخواهیم کاری کند تا تمام اعضای مان از آثار او پیروی کنند، عنوان کرد: در هنگام دعا هرچه می‌توانید دستان خود را بلند کنید چرا که در این حالت خدا زودتر حاجت می‌دهد.

 

کد خبر 1052288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha