شب قدر شب فکر و‌ اندیشه است که رحمت رحیمی خدا را جذب کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین کفیل گفت: شب قدر شب فکر و‌ اندیشه است که با عمل به دستورات الهی رحمت رحیمی او را جذب کنیم.

 به‌ گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «محمد صادق کفیل» امروز در سلسله سخنرانی ویژه‌برنامه ایام لیالی قدر تحت عنوان ما و قدرهای فراموش‌شده به سخنرانی پرداخته و گفت: شب قدر بهترین زمان رابطه خالق و مخلوق انسان و خدا است که جلوه‌گری آن در سوره حمد مشاهده می‌شود.

وی افزود: آغاز سوره هم با بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم است در باء بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم هم یعنی از خدا کمک می‌خواهیم، این پیوند ما با خالق و درخواست ما از حضرت حق است.
رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه ادامه داد: هر قدمی که در زندگی برمی‌داریم باید از خدا کمک بخواهیم، اهل دقت در تربیت فرزند خود از خداوند و امام استعانت می‌جستند و به علم و آگاهی خود مغرور نمی‌شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کفیل در پیوند عبد و مولا  نظام زندگی خود را بر اساس حمد تعریف کنید، عنوان کرد: حمد به انسان انرژی، هویت و جایگاه می‌دهد.

رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با بیان اینکه دعای اول صحیفه سجادیه آثار حمد را بیان می‌کند، اظهار کرد: کسی که اهل حمد نباشد حیوانی زندگی می‌کند، وقتی حمد کنید به جایگاه والا می‌رسید، انسان که با حمد زندگی می‌کند با حمد بالا می‌رود.

وی افزود: کسانی که حمد و سپاس‌گزاری ندارند همیشه ناراحت هستند و خودخوری می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کفیل با بیان اینکه حمد دو قسمت لسانی و عملی دارد، گفت: وقتی خدا را شکر می‌کنید به عنایت او نگاه کنید.

 

رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با بیان اینکه شب قدر شب فکر و اندیشه است، ابراز کرد: در این شب فکر کنیم که ما از قابلیت وجودی خود، نور امام و علوم دینی برای رشد خود و دیگران چقدر استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در دعای چهل و دو صحیفه سجادیه می‌فرمایند «خدایا شکر به من توفیق حمد دادی»؛ امیرمؤمنان امام علی(ع) می‌فرمایند اگر انسان دنیا را بشناسد بر آنچه در دست دیگران است غصه نمی‌خورد.

رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه افزود: اگر غصه‌دار هستید بدانید که دچار حب دنیا شدید، محبت دنیا مهم‌ترین دلیل بداخلاقی است، اگر نسبت به دنیا علاقه نداشته باشیم در مسیر حمد بهتر جلو می‌رویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کفیل با بیان اینکه اگر حمد داشته‌ باشیم پیوند ما با خالق بهتر می‌شود، گفت: در بخش دیگری از سوره حمد در ارتباط خالق و مخلوق بحث رحیمیت وجود دارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: رحمت خدا دوگونه رحمانی و رحیمی است، رحمت رحمانی دادنی است رحمت رحیمی گرفتنی است، شب قدر شب جذب رحمت رحیمی خدا است.

 

وی با بیان اینکه دنیا زمان بهره‌وری از فیض رحیمی خدا است که در عالم برزخ و قیامت از آن استفاده کنیم، عنوان کرد: ما به‌شدت به خدا محتاج هستیم، خداوند می‌فرماید اگر دعای شما نباشد به شما عنایت نمی‌کنم من فقط دعوت دعا کننده را پاسخ می‌دهم.

رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه بیان کرد: اگر خدا را خوب بشناسیم شب قدر شب ارائه خود به خدا است که بگوییم فقط از تو یاری می‌خواهیم یعنی اگر تو را پرستش می‌کنیم این‌ هم به کمک تو است.

وی با بیان اینکه راه جذب رحمت خدا عبد شدن است، اظهار کرد: وقتی عبد شویم به ما همه‌چیز می‌دهند، برای عبد شدن تصمیمات ما باید بر اساس دستورات الهی باشد، همه هستی در عبودیت خدا شناخته می‌شود.

رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با بیان اینکه پیامبر(ص) ظرف قرآن شدند چون عبد بودند، گفت: عبد شوید تا عنایت الهی شامل حال شما شود، در سوره حمد بعد از این‌که خداشناس شدید از او می‌خواهید که ما را در مسیر ولایت استقامت دهد. ارزش انسان به عشق او است، کسی که به خدا عشق می‌ورزد ارزش او به میزان خداست، در خود بررسی کنیم که به چه چیزی عاشق هستیم.

 

 

کد خبر 1052610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha