توقف سرمایه گذاری در نبود زیرساخت های شهر سه قلعه

نبود زیرساخت اساسی به ویژه «برق» به عنوان بزرگترین مشکل و مانع، در مسیر سرمایه گذاران بخش خصوصی آهنگ سرمایه گذاری را در بخش سه قلعه کند کرده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: بخش سه قلعه به عنوان قطب معدنی شهر ستان سرایان شناخته می شود و از ظرفیت های بزرگ معدنی برخوردار است و تامین زیرساخت ها و رونق سرمایه گذاری در این بخش می تواند بسترساز اشتغالزایی مطلوبی در این منطقه محروم باشد.


یکی از سرمایه گذاران که اندیشه سرمایه گذاری را سال ها در این بخش در سر دارد مشکل تامین برق را به عنوان زیربنا و الفبای سرمایه گذاری مطرح می کند و می گوید: پس از سال ها انتظار هنوز این مشکل مرتفع نشده است و ادامه این روند عملاً ورود سرمایه گذار را به منطقه با مشکلات جدی مواجه کرده است.


«رضا رحمانی» با بیان این نکته که نوسانات حاکم بر بازار، سرمایه گذاران را همواره درگیر و مشغول کرده و تحمل نبود زیرساخت‌ها را ندارند، تصریح کرد: با تامین زیرساخت ها، سرمایه گذاری با وجود منابع نزدیک در این بخش، برای سرمایه گذاران مطلوب است و هزینه های آنان را کاهش می دهد.


وی گفت: جای تعجب است که با این همه منابع و معادن هنوز بستر سرمایه گذاری در این بخش مهیا نشده است.


عضو شورای اسلامی شهر سه قلعه، شرایط سخت جذب و ورود سرمایه‌گذاران به شهر سه قلعه را یادآور شد و بیان کرد: سرمایه گذاری و اشتغال در ناحیه صنعتی این شهر به دلیل دوری و مسافت زیاد با پست برق و نبود زیرساخت های اولیه مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و هر سرمایه‌گذاری که با مجوز به منطقه می آید متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌ها در شهر سه قلعه، از این شهر خارج می شود.


وی گفت: سرمایه‌گذاران در هرجا از شهرستان اقدام به سرمایه گذاری کنند مطلوب است ولی متاسفانه از شهرستان خارج می‌شوند که جای تاسف دارد. این درحالی  است که سال ها است که بحث تامین زیرساخت ها مطرح می‌شود ولی متاسفانه اقدام عملی برداشته نمی‌شود که جای گلایه دارد.


وی بیان کرد: مردم منطقه به عنوان اعضای شورای شهر و نماینده مردم از ما انتظار دارند تا این موضوع عملیاتی شود ولی تاکنون مکاتبات و پیگیری های شورای اسلامی نتیجه نداشته است.

 


«مهدی هاشمزهی» از مسئولان خواست تا نسبت به تامین و تقویت خط برق و سایر زیرساخت ها در منطقه اقدام عملی کنند و این مطالبه عمومی مردم و نیز تخصصی ویژه سرمایه گذاری را تامین کنند.

 


وی مشکلات ناحیه صنعتی بخش سه قلعه را یادآور شد و خاطرنشان کرد: مردم با وجود بیکاری، تا چه زمانی باید محرومیت ناحیه صنعتی سه قلعه از زیرساخت‌های اولیه را شاهد باشند.

 

 

مسئول شورای اسلامی شهر سه قلعه در ادامه متذکر شد: ناحیه صنعتی این شهر چند سال قبل مجوز گرفت ولی هنوز هم در حد یک تابلو رها شده است و هیچ گونه اعتباری به آن تخصیص داده نشده است.

 


هاشمزهی خواستار حداقل تخصیص اعتبار برای شروع کار شد و گفت: سرمایه گذاری در این شهر نیازمند اختصاص اعتباری ویژه برای تامین زیرساخت ها می باشد تا حداقل های لازم در این ناحیه تامین شود.

 


وی با بیان اینکه کشاورزی به دلیل کمبود منابع آبی در این شهر از رونق کمتری برخوردار بوده و قابل توسعه و گسترش نیست، خاطرنشان کرد: در حوزه معادن، این شهر از استعداد بالقوه زیادی برخوردار است و در صورت توجه به تامین زیرساخت ها آهنگ سرمایه گذاری و اشتغالزایی از رونق مناسبی برخوردار خواهد شد.

 


وی به خروج کامیون کامیون مواد معدنی به صورت خام از این شهر به خارج از منطقه اشاره کرد و گفت: باید برداشت ها از این معادن در مسیر اشتغال و تولید ثروت در منطقه استفاده شود.

 


این مقام مسئول بیان کرد: در حال حاضر مردم سه قلعه منفعتی از معادن فعال موجود نمی برند و فقط  گرد و غبار تردد کامیون ها نصیب مردم می شود.

 


به گفته وی مردم بخش سه قلعه به همان گرد و خاک هم راضی هستند در صورتی که سرمایه گذاری در زمینه استقرار واحدهای فرآوری در بخش سه قلعه انجام شود ولی متاسفانه در شهر سه قلعه هیچ واحدی پا نمی گیرد و این موضوع باید آسیب شناسی شود.

 


مسئول شورای اسلامی شهر سه قلعه به استعداد بالای معدنی این شهر اشاره کرد و بحث تامین زمین برای سرمایه گذاری واحدهای صنعتی در این شهر را از دیگر مشکلات پیش پای سرمایه گذاران برشمرد.

 


وی بیان کرد: دست روی هر جا که می گذاریم به بهانه اینکه جنگل دشت کاشت است قابل واگذاری نیست؛ مگر در آسمان می شود سرمایه گذاری کرد. باید در زمین خدا در جستجوی زمین بود در این منطقه کویری، محدودیت زمین در واگذاری‌ها منطقی نیست و نباید لحاظ شود و این مشکل باید رفع شود.

 


مسئول شورای اسلامی شهر سه قلعه با تاکید بر این نکته که مسئولان باید بحث اشتغال را در شهر کویری و محروم سه قلعه را جدی بگیرند، گفت: در حال حاضر هیچ فایده ای نصیب مردم نمی شود و در خواست ما این است که قوانین به شکلی تغییر کند که مراکزی که از معادن و منابع خدادادی برخوردار هستند بخشی از درآمد فعالان در این معادن؛ صرف عمران و آبادانی همان منطقه شود.

 


«مجید باستانی فر» بخشدار سه قلعه هم احداث دو واحد فرآوری بنتونیت را در شهر سه‌قلعه در سال جاری یادآور شد و گفت: با بهره‌برداری از این واحدها دیگر امکانات موجود برق جوابگویی احداث واحدهای دیگر نخواهد بود و عملاً کار سرمایه گذاری در بخش سه قلعه متوقف خواهد شد.

 


به گفته وی،  فراوری بنتونیت آنطور که باید با توجه به ظرفیت منطقه و هزینه های صرف شده در حوزه تامین اشتغال منطقه توفیق نداشته است درحالی که با احداث هر واحد ۱۰ تا ۱۵ نفر اشتغال ایجاد می شود.

 


بخشدار سه قلعه در ادامه بزرگترین مشکل در مسیر سرمایه گذاری را تامین برق عنوان کرد و افزود: ادامه این روند عملاً پای سرمایه‌گذاران را از منطقه قطع خواهد کرد.

 


وی گفت: در حال حاضر در محور سه قلعه به سمت چاه طالب به دلیل نبود زیرساخت به ویژه برق هیچ سرمایه‌گذاری را نمی توانیم مجاب به سرمایه گذاری کنیم و در کل حاشیه شهر سه قلعه با مشکل تامین برق مواجه است.

 


وی با اشاره به ایجاد ناحیه صنعتی شهر سه قلعه  گفت: متاسفانه شرکت شهرک های صنعتی تاکنون هیچ گونه هزینه ای در این ناحیه جز نصب تابلو نداشته است و علی رغم مصوبه و اخذ  مجوز، از لحاظ تامین زیرساخت‌های اولیه در حد صفر رها شده است.

 


باستانی فر تصریح کرد: واقعیتی که در موضوع بنتونیت هست این است که ۷۰ درصد معادن منطقه متعلق به افراد غیربومی و سرمایه‌گذارانی که معادن منطقه را خریداری کرده اند و مواد را بدون فرآوری از منطقه به صورت خام بارگیری و به بندرعباس و سایر مناطق حمل می‌کنند.

 


وی با بیان اینکه با برخی از این سرمایه گذاران که گفتگو در زمینه سرمایه گذاری داشتیم نبود زیرساخت‌ها را بزرگترین مانع برای سرمایه گذاری عنوان می کنند.

 


وی احداث سه واحد را حرکت خوبی در مسیر اشتغال و فرآوری بنتونیت در منطقه توصیف کرد و متذکر شد و از احداث یک واحد دیگر در خارج از ناحیه صنعتی سه قلعه خبر داد که در آینده نزدیک در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 


فرماندار سرایان هم جذب سرمایه گذار به ویژه سرمایه گذاران دولتی در راستای تکمیل زنجیره ارزش ماده معدنی بنتونیت را در دستور کار فرمانداری شهرستان سرایان عنوان کرد.

 

«ابراهیم رسولی مقدم» با بیان اینکه بیشترین مزیت و ظرفیت در حوزه معادن این شهرستان، مربوط به ظرفیت بنتونیت است، اظهار کرد: با توجه به برخورداری سرایان از معادن غنی بنتونیت، وجود محرومیت و آمار بالای بیکاری، زیبنده این شهرستان نیست. 

 

وی بیان کرد: راه اندازی واحدهای فرآوری بنتونیت در شهرستان می تواند در توسعه و عمران و نیز رفع بیکاری و محرومیت منطقه نقش موثری ایفا کند.

 


وی تحقق این امر را نیازمند ورود سرمایه گذاران در این حوزه دانست و از متولیان حوزه صنعت و معدن خواست تا زمینه جذب سرمایه گذاران با اولویت سرمایه گذاران دولتی را در این شهرستان فراهم کنند.

 


فرماندار سرایان حمایت و اهتمام ویژه استاندار برای راه اندازی واحدهای صنعتی پایین دستی معادن بنتونیت سرایان را در سفر به این شهرستان متذکر شد و با تأکید بر این که شهرستان سرایان به لحاظ ذخایر معدنی، جایگاه بسیار ویژه ای دارد، اظهار داشت: یکی از بهترین ذخایر معدنی شهرستان، بنتونیت است که از مواد اولیه پرکاربرد در صنایع مهمی مثل فولاد، نفت و گاز و تولید شوینده هاست. 

 

وی با اشاره به جایگاه بنتونیت شهرستان خاطرنشان کرد: در ادامه فعالیت هایی که برای بهره برداری از این ذخایر در شهرستان سرایان صورت گرفته،  با حمایت و همراهی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تلاش می کنیم با ورود سرمایه گذاران جدید، واحدهای صنعتی پایین دستی مرتبط و وابسته به این ماده معدنی را ایجاد کنیم.

 


وی  تأکید کرد: همه مسئولان شهرستان باید به شدت تلاش کنند که از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری شود.

 


وی ادامه داد: بنتونیت سرایان، عنوان بهترین بنتونیت جهان را داراست و از ۷۴ واحد معدنی موجود در این شهرستان، ۵۷ واحد با ذخیره بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن، مربوط به بنتونیت می باشد.

 


رسولی مقدم یادآور شد: بنتونیت به جهت استفاده در کارخانجات گندوله سازی فولاد، حفاری های چاه های نفت و تولید مواد شوینده، پرکاربرد است.

 


به گفته فرماندار سرایان در حال حاضر هفت واحد فرآوری بنتونیت در شهرستان سرایان فعالیت دارند که با اشتغالزایی برای ۵۳ نفر به صورت مستقیم، سالانه ۱۳۶ هزار تن پودر بنتونیت تولید
 می کنند.

 


وی یادآور شد: ۲ واحد فرآوری دیگر نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در حال راه اندازی خط تولید هستند و با فعالیت این دو واحد ۲۸ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده و سالانه ۸۰ هزار تن به تولیدات پودر بنتونیت شهرستان افزوده می شود.

 

 

 

 

کد خبر 1052735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha