دوسالانه‌ داستان کوتاه «نارنج» محصولی از تمام انجمن‌های فرهنگی و هنری جهرم

بادپر گفت: دوسالانه‌ داستان کوتاه «نارنج» همیشه محلی برای همدلی همه‌ فعالان سایر رشته‌های هنری بوده و همین باعث شده است که این جشنواره محصولی برای فرهنگ و هنر همه‌ شهرستان جهرم باشد.

خبرگزاری شبستانجهرم:

 

جوایز ادبی زیادی در سراسر کشور برگزار می‌شود اما این‌که یک جایزه‌ ادبی بتواند ۱۶ سال دوام و از اصول خود هم عدول نکند تنها از یک تیم حرفه‌ای و خوش‌فکر بر‌می‌آید.

 

۲سالانه‌ داستان کوتاه «نارنج» که اکنون یکی از مهم‌ترین و باسابقه‌ترین جایزه‌های ادبی کشور است یکی از همین موارد است که به همت گروهی سخت‌کوش و البته همراهی تمام انجمن‌های فرهنگی و هنری شهرستان جهرم، توانسته اعتباری فراوان برای این شهرستان در حیطه‌ ادبیات داستانی بیاورد.

 

در آستانه‌ انتشار و برگزاری هشتمین ۲ سالانه‌ داستان کوتاه «نارنج» با «محمد بادپر» دبیر این ۲ سالانه در عصری بهاری به گفت‌‌و‌گو نشسته‌ایم.

 

شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کنیم.

 

 

 

فکر اولیه‌ برگزاری ۲سالانه داستان کوتاه «نارنج» چه وقت و چگونه بوجود آمد؟

 

تابستان سال ۱۳۸۵ بود که ایده‌ برگزاری یک جشنواره داستان کوتاه به‌وسیله‌ «احسان شاه‌طاهری» در بین دوستان مطرح و پس از آن در انجمن اهل قلم شهرستان جهرم که پس از مدت‌ها با راه‌اندازی کارگاه داستان «باران» جان تازه‌ای گرفته بود ارائه و مورد استقبال قرار گرفت.

 

 پس از آن این ایده به صورت طرح درآمد و به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل و با موافقت‌هایی که انجام گرفت.

 

 قرار شد اولین دوره‌ آن به‌صورت استانی در سال ۱۳۸۶ برگزار شود که خوشبختانه این آغاز پس از یکی 2 سال وقفه هم‌چنان ادامه دارد و اکنون هم در آستانه‌ برگزاری هشتمین دوره‌‌ آن برای تمام فارسی‌زبان‌های جهان باشیم.

 

 

هدف‌تان از برگزاری این جشنواره چیست؟

 

نگاه ۲سالانه‌ «نارنج» یک نگاه ملی است؛ از بعد ادبی اصلی‌ترین هدف ما شناسایی نویسندگان داستان کوتاه جوان فارسی‌زبان در سراسر دنیا و معرفی آن‌ها به جامعه داستانی کشور است؛ بعد از آن حمایت از نویسندگان جوان شهرستان و استان و ارائه زمینه‌های لازم برای معرفی و همچنین آشنایی و آموزش آنهاست.

 

 البته در این بین معرفی شهرستان جهرم به عنوان یک شهر دوست‌دار ادبیات و با فرهنگ، همواره دغدغه‌ اصلی ما بوده است که به اذعان دوستان در سراسر کشور خوشبختانه توانسته‌ایم در هر دو زمینه موثر باشیم.

 

 

 خصوصیت ۲سالانه‌ داستان کوتاه «نارنج» چیست؟

 

سلامت برگزار کردن این جایزه‌ ادبی و پرهیز از هرگونه جانبداری، باندبازی و سلیقه‌ای عمل کردن در انتخاب آثار که باعث استقبال بسیار زیاد نویسندگان از ما شده است مهمترین خصوصیت نارنج است.

 

به گونه‌ای که همه‌ نویسندگان و بزرگان ادبیات داستانی می‌توانند بر این حرف صحه بگذارند.

 

 علاوه بر این‌ها شکل برگزاری خود این جایزه‌ی ادبی، نوع برگزاری اختتامیه‌ آن و حضور پررنگ نویسندگان و داوران از سراسر کشور از دیگر شاخصه‌های مهم نارنج است.

 

 

 نارنج آیا توانسته پای نویسندگان مهم کشور را به جهرم باز کند؟

بله. در این زمینه ۲سالانه‌ «نارنج» کارنامه‌ بسیار درخشان دارد به‌گونه‌ای که نویسندگان مهم ادبیات داستانی مانند: «هوشنگ مرادی‌کرمانی»، «ابوتراب خسروی»، «فرشته احمدی»، «امیرحسین خورشیدفر»، «امین فقیری»، «ابوالقاسم فقیری»، «شیوا مقانلو»، «احمد اکبرپور»، «محمد کشاورز»، «محمد حسینی»، «ابراهیم دم‌شناس»، «عباس عبدی»، «صمد طاهری»، «غلامحسین دهقان»، «ندا کاووسی‌فر»، «بها مرشدی»، «حسن محمودی»، «رضا امیرخانی»، «محمد طلوعی»، «احمد آرام»، «بابک طیبی» و بسیاری از نویسندگان جوان دیگر مهمان ما در شهرستان جهرم بودند.

 

 

هزینه‌ برگزاری این‌ ۲سالانه چگونه تامین می‌شود؟

واقعیت این است که هزینه‌ برگزاری آن به‌خصوص در سال‌های اخیر به سختی تامین می‌شود؛ اما خوشبختانه با وجود این‌که 2سالانه‌ «نارنج» یک هویت مستقل دارد اما رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جهرم و مجموعه‌ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در کنار حمایت بی‌دریغ و بدون توقع نماینده‌ مردم شهرستان جهرم همواره پشتیبان این 2سالانه بودند.

 

 البته فرمانداری ویژه شهرستان، شورای اسلامی شهر و شهرداری جهرم و برخی از ارگان‌های دیگر مانند دانشگاه‌ها نیز در برخی دوره‌ها به یاری ما آمدند که از آن‌ها ممنونیم و امیدواریم حمایت‌شان ادامه‌دار باشد.

 

 

خروجی این ۲سالانه چه بوده است؟

 

درباره خروجی این ۲سالانه ترجیح می‌دهم که فعالان و کارشناسان این حوزه نظر بدهند.

 

 اما خوشحالیم که علاوه بر معرفی جهرم به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم ادبیات داستانی در معرفی برخی نویسندگان مطرح ادبیات داستانی کشور هم نقش مستقیمی داشته‌ باشیم.

 

علاوه بر این و البته مهم‌تر از این‌ها نارنج همیشه محلی برای همدلی همه‌ فعالان سایر رشته‌های هنری بوده و همین باعث شده است که ۲سالانه‌ داستان کوتاه نارنج محصولی برای فرهنگ و هنر همه‌ شهرستان باشد.

 

 

به نظر خودتان آیا ۲سالانه‌ داستان کوتاه «نارنج» در کار خود موفق بوده است و اگر موفق بوده چه دلیلی باعث آن بوده است؟

 

اگر چه هنوز با ایده‌ال‌های خودمان فاصله داریم اما به خاطر شکل و مدل برگزاری این ۲سالانه که همواره بر پایه‌ کار جمعی و استفاده از ظرفیت‌های موجود سایر رشته‌ها در شهرستان جهرم بوده؛ به گمانم مسیرمان را درست طی کرده‌ایم.

 

 «نارنج» هم مانند همه‌ کارهای بزرگ با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است اما خوشبختانه در آن اصل و هدف کار بر همه چیز برتری داشته و خواهد داشت.

 

 «نارنج» هیچ وقت منافع اصلی و جمعی خود را فدای خواست و دل‌خواه شخصی خاص نکرده است و البته از این بابت سختی‌های زیادی هم متحمل شده است.

 

 

مهمترین چالش‌های پیش روی شما برای برگزاری این ۲سالانه چیست؟

 

بحث تامین بودجه‌ لازم همواره دغدغه و چالش اصلی ما بوده است به گونه‌ای که انرژی زیادی از تیم اجرایی این 2سالانه می‌گیرد.

 

اما به گمان خود من فقدان دید فرهنگی هنری و آشنا نبودن مدیران شهری ما و آگاه نبودن آن‌ها نسبت به موثر بودن برگزاری چنین جشنواره‌هایی آن هم در سطح جهانی برای رونق شهرستان، باعث شده که ما در همان بحث تامین بودجه‌ لازم هم مشکلات زیادی را بر سر راه خود ببینیم.

 

امیدواریم کمی نگاه مسئولین ما از نگاه عمرانی به نگاه فرهنگی و هنری هم چرخش پیدا کند تا فعالان فرهنگ و هنر هم از این سرخوردگی نجات پیدا کنند.

 

 

حرف پایانی اگر دارید بفرمایید.

 

امیدوارم همه‌ فعالان فرهنگی و هنری همواره با نشاط و سرزندگی به دنبال دمیدن روح تازه‌ای در این شهر باشند. علاوه براین به عنوان کسی که سال‌های بیشتری با نارنج همراه بوده، بسیار تشکر می‌کنم از همه‌ دوستانی که از ابتدا تاکنون به هر شکل و روشی یاری‌گر این ۲سالانه بودند.

 

و اما نکته‌ مهم‌تر این‌که برگزاری و تداوم این ۲سالانه نیازمند نگاه پر از مهر اهالی فرهنگ و هنر شهرستان و البته مسئولین گرا‌ن‌قدر است؛ چیزی که من بسیار روی آن حساب کرده‌ام.

کد خبر 1052776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha