ژست ضد هسته ای به نفع عربستان هسته ای ! / در واشنگتن چه می گذرد؟

واشنگتن که سال هاست از تلاش ریاض برای هسته ای شدن خبر دارد و هیچ مانعی بر سر راه آن ایجاد نکرده است حالا بار دیگر در دوره رئیس جمهوری جدید ، آمریکا در راستای برآورده شدن منافع خود و عربستان ژست ضد هسته ای گرفته است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: عربستان هسته ای! واژه ای که اگرچه بر اساس بسیاری از شواهد موجود در حال تحقق پیدا کردن است اما هرگز از سوی کشورهایی مانند آمریکا که به شدت ژست مقابله با هسته ای شدن کشورها را می گیرند،مورد استفاده قرار نگرفته است.

 

مسئله مقابله با دستیابی عربستان به سلاح هسته ای همواره در همه دولت های آمریکا به صورت نمادین مورد بحث قرار گرفته، اما نتیجه آن چیزی به جز ادامه مسیر ریاض به سوی هسته ای شدن نبوده است.

 

عربستان سعودی که همواره تلاش برای گفتگو با دولت های آمریکایی در مورد همکاری های هسته ای را در دستور کار خود دارد در دوران «دونالد ترامپ»،رئیس جمهوری سابق آمریکا این تلاش ها را چند برابر کرد.

 

دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره آمریکا از دولت ترامپ خواستند که نه تنها دولت سعودی را تنبیه کند بلکه در مورد روابطش با آن به ویژه در زمینه همکاری های هسته ای تجدید نظر کند اما شاهد بودیم که این امر هیچ گاه تحقق پیدا نکرد.

 

حالا نوبت به دوره «جو بایدن»،رئیس جمهوری جدید آمریکا رسیده است تا بازی ها و ژست گیری های واشنگتن به نفه عربستان هسته ای باز هم ادامه پیدا کند.

 

گروهی از قانونگذاران آمریکایی مانند دفعات قبل پیش نویس قانونی را ارائه کرده اند که می خواهد عربستان سعودی را از دستیابی به سلاح هسته ای بازدارد تا به این ترتیب ژست گیری واشنگتن برای مقابله با هسته ای شدن عربستان حفظ شود .

 

در صورتی که این لایحه تصویب شود از رئیس جمهوری آمریكا درخواست خواهد شد تا تحریم هایی علیه كشورهایی كه احتمالا فن آوری های موشكی حساس را به ریاض فروخته اند ، وضع شود.

 

البته آنچه کاملا واضح و آشکار است این است که تلاش نمایندگان آمریکا نیز اقدامی نمایشی برای جلوگیری از هسته ای شدن عربستان با هدف تحریم کشور چین است و در اصل این پکن است که هدف قرار داده شده است و نه ریاض.

 

در آگوست سال 2020 ، وال استریت ژورنال گزارش داد كه عربستان سعودی با كمك چینی ها تاسیساتی برای استخراج كیک زرد از سنگ معدن اورانیوم در نزدیكی شهر دور افتاده «العلا» ساخته است.

 

در بخشی از گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا آمده بود که  یک سازه در نزدیکی تاسیسات تولید صفحات خورشیدی در منطقه‌ای واقع در نزدیکی ریاض دیده می شد که ساخت آن به تازگی تکمیل شده است و برخی تحلیلگران دولتی و کارشناسان خارجی معتقدند که این سازه می‌تواند یکی از مجموعه سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده سعودی‌ها باشد.

 

 در این گزارش ها تاکید شده بود که اقداماتی مخفیانه از جانب عربستان سعودی برای همکاری با چین به منظور تولید اورانیوم غنی نشده در حال انجام است به شکلی که بعدا بتوان از غنی سازی این اورانیوم برای سوخت تسلیحات هسته‌ای استفاده کرد.

 

اما واضح و مبرهن است که اختلافاتی که میان آمریکا و چین از زمان ریاست جمهوری ترامپ به وجود آمده است نمایندگان آمریکایی را وادار به ورود دوباره به مسئله هسته ای شدن عربستان کرده است که البته این مسئله نه تنها به نفع آمریکا بلکه در دراز مدت به نفع ریاض نیز خواهد بود چرا که خواهد توانست در میانه این جنجال های نمایشی و زیر پوشش آن به راحتی مسیر خود به سوی رسیدن به تسلیحات هسته ای را ادامه دهد.

 

این در حالی است که مانند قبل به طور قطع هیچ مانعی از سوی واشنگتن بر سر راه هسته ای شدن عربستان قرار نخواهد گرفت چرا که در طول تمامی این سال ها آمریکا می توانست تحریم هایی سنگین را علیه ریاض اعمال کند همانطور که در مورد ایران دست به چنین کاری زد.

 

عربستان سعودی مدعی است که صرفا توانایی های غیر نظامی را در فعالیت های هسته ای دنبال می کند اما در عین حال بر گرفتن حق خود در خصوص کار بر روی چرخه سوخت و غنی سازی اورانیوم که می تواند زمینه را برای توانایی های هسته ای نظامی در سال های پیش رو فراهم کند،تاکید دارد.

 

عربستان سعودی که به وِیژه از زمان روی کار آمدن «محمد بن سلمان» رویکرد خصمانه ای نسبت به ایران دارد ،فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را بهانه ای برای دستیابی خود به سلاح هسته ای قرار داده است.

 

رهبران سعودی از سال 2010 میلادی با ادعای ایکه ایران به دنبال سلاح های اتمی است گفته اند که آنها هم سلاح هسته ای می خواهند.

 

«محمد بن سلمان» در مارس 2018 میلادی در گفتگو با «60 دقیقه»  مدعی شد که اگرچه عربستان نمی خواهد به سلاح های اتمی دست پیدا کند اما اگر ایران،سلاح های هسته ای بسازد،ریاض هم این کار را خواهد کرد!

 

در اوایل نوامبر سال جاری میلادی،ولیعهد سعودی در مراسم راه‌اندازی اولین راکتور تحقیقاتی ریاض شرکت کرد که در حقیقت اقدامی نمادین برای فعالیت های هسته ای عربستان محسوب می شود.

 

همچنین در یک دهه گذشته عربستان شانزده راکتور هسته‌ای را خریداری کرده و قابلیت غنی‌سازی اورانیوم و کسب آن از آمریکا را در دستور کار قرار داده است.

 

اگرچه سعودی‌ها در حال حاضر مهارت، زیرساخت‌ها و تخصص علمی برای غنی سازی اوارنیوم و در نهایت ساخت سلاح هسته ای در اختیار ندارند اما جاه طلبی بن سلمان و پولی که در اختیار دارد برای پیشبرد اهدافش در این زمینه کفایت می کند.

کد خبر 1053108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha