راه‌اندازی خدمات میز مجازی در کتابخانه‌های عمومی خوزستان

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خوزستان از راه‌اندازی خدمات میز مرجع مجازی (سرویس پرسش از کتابدار) به منظور برقراری ارتباط و تعامل بهتر با کاربران خود در کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد.

«عباس حسین‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار کرد: خدمات میز مرجع مجازی (سرویس پرسش از کتابدار) به منظور برقراری ارتباط و تعامل بهتر با کاربران خود در کتابخانه‌های عمومی خوزستان راه‌اندازی شد.

 

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان افزود: این سرویس که چندسالی توسط بخش مرجع و پژوهش کتابخانه مرکزی خوزستان در حال ارائه خدمات است، با پیوستن به پایگاه تامین منابع علمی مگاپیپر خدمات خود را در زمینه ارائه منابع پژوهشی و به منظور پاسخگویی به سؤالات مرجع و پژوهشی اعضای کتابخانه ها ارتقا داده است.

 

وی اضافه کرد: پایگاه مگاپیپر دارای بیش از ۱۲۵ میلیون رکورد منابع دیجیتال شامل ۱۰ نوع مدرک است که مهمترین آنها عبارتند از مقالات ژورنالی لاتین (Journal Article)، مقالات کنفرانسی (Conference Paper)، کتاب‌ها (eBook) و نیز فصل‌های کتاب، (Book Chapter) و استانداردهای صنعتی، پایان نامه ها (Thesis) مقالات فارسی و گزارشها (Reports) است.

 

حسین‌زاده تصریح کرد: از این تعداد منابع بیش از ۷۸ میلیون رکورد مربوط به مقالات ژورنالی، بیش از پنج میلیون رکورد مربوط به مقالات کنفرانسی و ۱۳ میلیون رکورد آن مربوط به منابع دیجیتال کتاب‌ها و فصل‌های آن بوده و همچنین بیش از ۲۵۰ هزار رکورد متعلق به استانداردهای علمی صنعتی است که امکان جستجوی این منابع از میان بیش از چهار هزار ناشر، در این پایگاه وجود دارد.

 

وی ادامه داد: خدمات مرجع مجازی کتابخانه‌ها به منظور ارائه خدمات غیرحضوری و با هدف گسترش و بهبود خدمات مرجع و اطلاع رسانی کتابخانه و تسریع در پاسخگویی به نیازهای کاربران و در دسترس قرار دادن اطلاعات برای کاربران کتابخانه، فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی آنها فراهم شده است.

 

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان ابراز کرد: این خدمات شامل راهنمایی کاربران در استفاده از کتابخانه و خدمات آن، راهنمایی استفاده از نرم افزار کتابخانه‌ای، پورتال و پایگاه های اطلاعاتی در یافتن منابع مورد نیاز کاربران، بازیابی منابع پژوهشی و ارسال آن به کاربران و ارسال منابع اطلاعات از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی می شود.

 

وی با اشاره به نحوه استفاده از این خدمات عنوان کرد: اعضای گرامی با ارسال پست الکترونیکی و دریافت لینک فرم الکترونیکی خدمات پس از تکمیل فرم و ارایه مشخصات موردنیاز اقدام به درخواست منابع موردنیاز خواهند کرد و پس از دریافت خدمات نیز فرم الکترونیکی بازخورد و ارائه نظرات  را درجهت نظر سنجی درباره خدمات ارائه شده را تکمیل می کنند.

 

حسین‌زاده اذعان کرد: مراجعین می توانند هر گونه سؤال مرجع و یا نیاز اطلاعاتی خود (از قبیل معرفی کتاب، مقاله، پایان نامه و ...) را از طریق پست الکترونیکی درخواست داده و در مدت زمان کم، پاسخ پرسش(های) مورد نظر خود و فایل‌های منابع دیجیتال فارسی و لاتین را به صورت رایگان دریافت کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: همچنین در مرحله اول این خدمات زیر نظر بخش مرجع کتابخانه مرکزی خوزستان در 16 شهرستان استان خوزستان از قبیل اهواز، آبادان، شوشتر، شوش، دزفول، بهبهان، رامهرمز، رامشیر، مسجدسلیمان، دشت آزادگان، ماهشهر، باغملک، اندیمشک، خرمشهر، ایذه و هندیجان نیز راه اندازی شده و به زودی در تمامی کتابخانه های استان اجرا خواهد شد.

 

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان یاد آور شد: راه‌های ارتباطی بخش مرجع و پژوهش کتابخانه مرکزی خوزستان (پست الکترونیکی: markazi.marja@gmail.com تلفن:16-33365714 داخلی 6 اینستاگرام: khozcentrallibrary) وجود دارد که علاقه مندان می توانند ارتباط گیری کنند.

 

کد خبر 1053792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha