یک قرن خدمات داوطلبانه/ سرمایه های اجتماعی در جمعیت هلال احمر  رشد می کنند

صلیب سرخ و هلال احمر بدون شک تنها نهضت بین المللی هستند که داوطلبان عضو آن به عنوان سرمایه های اجتماعی بدون هیچ چشم داشتی با رعایت اصول هفتگانه بی غرضی، بی طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، بشردوستی، یگانگی و جهانشمولی به وظایف خود عمل می کنند.

خبرگزاری شبستان_گیلان، نوشین کریمی؛ امروز هجدهم اردیبهشت مصادف با روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر است، در حال حاضر صلیب سرخ و هلال احمر بزرگ ترین شبکه بشردوستانه غیرسیاسی و امداد رسانی جهانی را تشکیل می ‌دهد. نهادی غیر دولتی که در راستای فعالیت های بشردوستانه به صورت بین المللی تلاش می کند تا هر چه بیشتر برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها، کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون در نظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها به اهداف خود پایبند باشد.

دولت ایران در سال 1301 جمعیت ملی هلال احمر خود را با نام شیر و خورشید تأسیس کرد و پس از انقلاب اسلامی این نهاد به عنوان جمعیت هلال احمر فعالیت خود را همچنان در حوزه های امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، درمانی و توانبخشی، آموزش و پژوهش، مؤسسه علمی کاربردی و... به انجام می رساند که‌ هر کدام وظایف تعریف شده ای برای خود دارند.

بی شک در این نهضت بین المللی، داوطلبان عضو آن سرمایه های اجتماعی محسوب می شوند که بدون هیچ چشم داشتی با رعایت اصول هفتگانه بی غرضی، بی طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، بشردوستی، یگانگی و جهانشمولی به وظایف عمده ای که در سطح ملی و بین المللی دارند، جامه عمل می پوشانند.

 


«سیاوش غلامی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با تبریک فرا رسیدن رسیدن روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر اظهار کرد: شعار ملی هفته هلال احمر امسال، «یک قرن خدمات داوطلبانه مقایسه نشدنی و شعار بين المللی، توقف ناشدنی، شكست ناپذير، مقايسه نشدنی» است.



مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان با اشاره به اینکه هلال احمر استان با ۱۶ شعبه، ۲۷ پایگاه امداد و نجات، ۴۲۸ خانه هلال و شاخه آزاد جوانان، غنچه های هلال، دانش آموزی، دانشجویی، طلاب و روستایی جوانان جمعیت هلال احمر گیلان در حال فعالیت است گفت:  برای بروز نگه داشتن اعضای جمعیت در طول سال دوره های آموزشی مختلف در اردوگاه های چاف لنگرود، منجیل و شعب استان برگزار می شود.



وی افزود: ما در حوزه امداد و نجات و مديريت سوانح و كاهش خطرات در واقع عمليات امداد و نجات را به منظور كمك رساني به قربانيان حوادث مختلف در سطوح ملي و بين المللي انجام می دهیم.



غلامی تصریح کرد: از جمله کارهای امدادگران در این حوزه، نجات و جست و جو در آوار، كوهستان، دريا و امداد هوايي، امداد در حوادث جاده اي، كمك هاي اوليه، اعزام فوری، انتقال مجروحان به مراكز درماني و... است.


          

     
وی به خدمات حوزه داوطلبان اشاره کرد و ادامه داد: اجراي برنامه هاي ترويجي و فرهنگي به منظور ترويج فعاليت هاي بشردوستانه، توسعه خدمات بشردوستانه و خيريه ای، تدارك خدمات حمايتي براي آسيب ديدگان و افراد آسيب پذير در موقعيت هاي اضطراري و غیر آن، فعاليت هاي جمع آوري وجوه نقدي در مكان هاي عمومی، برگزاري كمپين «هماي رحمت» در ماه رمضان، اجراي طرح «فرشتگان رحمت» كه شامل فعاليت هاي توزيع بسته هاي غذايي و پوشاك و لوازم تحرير ميان زنان سرپرست خانواده، خانوارهاي نيازمند و... میشود از جمله فعاليت هاي این حوزه است.



غلامی در خصوص فعالیت‌های حوزه جوانان نیز به توسعه مشاركت جوانان در تصميم گيري و فعاليت ها، آموزش آمادگي و دوره هاي بازآموزي براي اعضاي جوان با هدف انجام خدمات بشردوستانه، سازمان دهي اردوگاه هاي جوانان و مشاركت اعضاي آنان در مسابقات و جشن واره ها و انجام آموزش هاي آمادگي در برابر زلزله براي مهد كودك ها و اعضاي جوان و مواردی اینچنین، اشاره کرد.

وی همچنین در ادامه تعدادی از فعاليت های خدمات پزشكي و بهداشتي، خدمات توانبخشی، حج و زیارت، آموزش و پژوهش و... را برشمرد و از نيروهاي واكنش سريع در سوانح که در گروه های ۱۵ نفره فعالیت می کنند، یاد کرد و در ادامه با اشاره به اینکه تیم واکنش سریع جمعیت هلال احمر استان گیلان جز پنج استان اول در سطح کشور از نظر انجام عملیات های ویژه است گفت: این نشان می دهد که سطح آمادگی و علمی نجاتگران فعال در این تیم بالا است.

 


«امیر مومنی» یکی از امدادگران قدیمی جمعیت هلال احمر استان گیلان، عضو تیم ایثار و غواص نمونه این جمعیت است که از سال ۱۳۷۸ فعالیت خویش را با امدادگری در جمعیت هلال احمر استان گیلان آغاز کرده است.


وی که در زمینه شنا، عکاسی زیر آب و غواصی تخصص دارد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: دوره های آموزش تخصصی را در رشته های امداد کوهستان، جاده ای، آوار برداری، سیلاب سپری کردم و با لطف و عنایت خداوند و تلاش و پشتکار توانستم به آخرین درجه امدادگری در هلال احمر که «ایثار» است برسم.



وی با اشاره به اینکه اکنون عضو تیم واکنش سریع جمعیت هلال احمر استان گیلان هستم، افزود: تیم واکنش سریع، در جمعیت هلال احمر همه استان ها فعالیت دارد و این تیم ۱۵ نفره بوده و اعضای تیم واکنش سریع در رشته های مختلفی همچون آواربرداری، سیلاب، غواصی و امدادجاده ای، کوهستان مهارت و تخصص دارند و در همه شرایط آماده ارایه خدمات و کمک به هم نوعان هستند.

 


مومنی در ادامه یکی از موفقیت هایش را در جمعیت هلال احمر کسب مقام دوم شنا در المپیاد کشوری دانست و افزود: همچنین طی ۲ سال پیاپی در رشته غواصی به عنوان غواص نمونه از طرف سازمان بنادر و دریانوردی در جمعیت هلال احمر استان معرفی شدم و تمام مراحل مربوط به غواصی را با موفقیت پشت سر گذاشته ام.



وی بیان کرد: در عملیات های امداد و نجات بخاطر حوادث مختلفی مثل زلزله شهر بم، تبریز، مشهد، کرمانشاه، سرپل ذهاب و سیل گلستان و شیراز حضور داشتم و همچنین در اردوگاه جمعیت هلال احمر شهر دوشنبه کشور تاجیکستان نیز جهت ارایه کمک و خدمات اعزام شدم.



مومنی جمعیت هلال احمر را یک ارگان عام المنفعه بین المللی دانست که زیر نظر صلیب سرخ جهانی فعالیت می کند و اذعان کرد: جمعیت هلال احمر بسیار فعال است و در همه زمینه ها مشغول ارایه خدمات می باشد و تمام تلاش این مجموعه کمک رسانی و ارایه خدمات در وقوع حوادث مختلف است.



وی در ادامه با بیان اینکه انتظار می رود مسئولین، مردم و خیرین در راستای اهداف جمعیت هلال احمر، تهیه و خرید تجهیزات امدادی و هم بروز کردن، جمعیت را حمایت کنند اظهار کرد: بی شک جمعیت هلال احمر استان نیز می تواند زمینه ارایه خدمات با کیفیت تر را در کمک به هم نوعان بیشتر فراهم کند.



مومنی با تاکید بر اینکه نیروها و اعضای داوطلب این مجموعه در راه کمک رسانی و ارایه خدمات از جان و دل تلاش می کنند و با ایثار اجتماعی خود به دنبال تسکین آلام بشری هستند، گفت: دعای خیر مادرم همیشه بدرقه راهم بوده و در مقابل سختی ها به من انرژی می دهد و به نظرم کمک کردن به مردم حس زیبایی است که نمی توان زیبایی و رضایت قلبی که از این کار برایم حاصل می شود را توصیف کنم.

 


وی در ادامه اذعان کرد: وقتی در انجام عملیات ها موفق می شوم و رضایت مردم را از کارم می بینم به خودم قول می دهم که هر روز توانمندتر و آماده تر برای خدمت به مردم آماده باشم.



مومنی به عملیات های مختلفی که در آنها حضور داشته اشاره کرد و گفت: تاکنون توانستم تعدادی از غریق هایی که در زیر آب مفقود شده اند را پیدا کنم و خانواده هایشان را از چند روز چشم انتظاری در بیاورم.



وی در ادامه به بیان خاطره ای پرداخت و اعلام کرد: مدتی بود پسر بچه ۱۳ ساله ای غرق شده بود و در همان ایام پدرم به رحمت خدا رفت و من عزادار شدم، شبی خواب دیدم پسر بچه ای رو به من کرد و گفت: دنبال من نمیای... و من همانجا از خواب بلند شدم و فردای آن روز ساعت ۸ صبح عملیات جستجو را شروع کردیم و حدودا ساعت ۱۱ صبح جسد پسر بچه غرق شده را پیدا کردیم.

کد خبر 1054489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha