زیرساخت اصلی توسعه شهر مشهد گردشگری و زیارت است

عنابستانی گفت: گردشگری و زیارت در شهر مشهد زیرساخت اصلی توسعه شهر مشهد است و اعضای شورای آتی شهر باید به عنوان تسهیلگر بین سه ضلع قدرت یعنی استانداری، آستان قدس و میراث فرهنگی توازن و هماهنگی ایجاد کنند تا بستری مناسب برای توسعه آتی شهر فراهم سازند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد «علی اکبر عنابستانی» در جلسه که با موضوع مدیریت و توسعه شهری برگزار شد؛ با بیان اینکه مشارکت در انتخابات مدیریت محلی و دولت ملی را به دلیل فضای سیاست زده جامعه ایران را نمی توان تفکیک چندانی برای آن قائل شد؛ گفت: انتخابات ملی ما تاثیر بر انتخابات محلی ما ندارد. شاید انتخابات دولت محلی در شهرهای متوسط مقیاس و کوچک مقیاس از این امر خود را مقداری رها کنند اما فضای جامعه سیاسی کشور در بحث انتخابات محلی در حال تاثیر است.

 

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: اما اینکه بخواهیم فضا را به دلیل پارمترهای مختلفی که در شرایط فعلی کشور که با آن دست بگریبان هستیم از بحث تحریم و شرایط سخت اقتصادی جامعه سیاست زده، رها کنیم، قائدتا نمی توانیم نسبت به سرنوشت نزدیک ترین فضا به خودمان بی تفاوت باشیم ولی در همین فضا هم در شهری چون مشهد بازیگران اصلی مشارکت اجتماعی احزاب، تشکل ها و سازمان های شناسنامه دار و بی شناسنامه ای هستند که آنها برای ما تعیین تکلیف می کنند.

 

وی اظهار داشت: این فضا ممکن است یک فضای متعادل تری را رقم بزند آن هم شاید ناشی از افت مشارکت باشد و اگر مشارکت افزایش پیدا کند، قائدتا جناح ها و گروههای سیاسی برنده پازل بازی خواهند بود.

 

عنابستانی عنوان کرد: در بحث اینکه مدیریت شهری ما از یک بستری حرکت کرده و می خواهد در جریان توسعه گردشگری درون شهر حرکت کند ما با پارادوکس گردشگری و زیارت روبرو هستیم. در ادبیات جهان گردشگری و زیارت تفکیک شده نیست ولی در قاموس جامعه اجتماعی و اقتصادی کشور ایران نمی توانی اینها را جمع کنی به همین دلیل است که شما واژه زائر و گردشگر دارید و از نظر کارکردی متفاوت می شود.

 

وی افزود: تا قبل از ارتقا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارت عملا متولی خاصی در حوزه گردشگری نداشتیم اما در این سه سال که به وزارت خانه ارتقا پیدا کرده است خروجی این فعالیت تصویب سند توسعه راهبردی گردشگری کشور توسط هیئت وزیران و ابلاغ آن در شهریور ماه سال گذشته است که جایگاه هر کدام از سازمان ها را در راستای توسعه گردشگری و وظابف آن را مشخص کرده است.

 

استاد دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: در بستر شهر مشهد دوگانه زائر و گردشگر و بلاتکلیفی ساختاری و سازمانی را در سطح ملی داریم حال می خواهیم اینها را در مدیریت شهری تجمیع کنیم و مدیریت شهری ما از هویت اصلی این شهر مبتنی بر وجود بارگاه امام رضا (ع) استفاده کند که این دو گانه ظرفیت و تهدید برای این شهر ایجاد می کند و همه این دو گانه ها را مدیریت شهری می خواهد در ظرفیت واحد استفاده کند.

 

وی افزود: شهر مشهد ساختارهای تصمیم گیرنده این دوگانه را تشدید می کند، وجود بارگاه امام رضا (ع) یک ساختاری پیرامون آن شکل داده به نام نهاد آستان قدس رضوی که بنیان های اقتصادی و اجتماعی و شیرازه شهر مشهد را می تواند با کوچکترین تصمیمی تحت الشعاع خود قرار دهد،  اگر در مقاطعی مدیریت شهری و شورای ما با این نهاد بزرگ دچار چالش شوند سیستم شهری ما قفل می شود و اگر بخواهیم با این نهاد تعامل کنیم در بعضی از مواقع مدیریت شهری ما نهاد اجرایی آستان قدس می شود و از طرفی دیگر نهاد عالی دولت یعنی استانداری معاونت گردشگری ایجاد کرده و سازمان میراث فرهنگی نیز متولی این امر است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما نتوانستیم از برند وجود بارگاه امام رضا (ع) استفاده کنیم؛ گفت: ۷۵ درصد افرادی که برای درمان به مشهد می آیند فقط به دلیل وجود بارگاه امام رضا (ع) است لذا ضروری است تا ما از این ظرفیت مشهد در راستای توسعه گردشگری سلامت استفاده کنیم و این می تواند یک مسیر و شاه راهی باشد که ما را در یک مسیر توسعه شهری هدایت کند و زیر ساخت و درآمد پایدار اقتصادی ایجاد کند تا مدیریت شهری ما را بی نیاز از تراکم فروشی و پیاده رو فروشی کند.

 

وی اظهار داشت: گردشگری و زیارت در شهر مشهد زیرساخت اصلی توسعه شهر مشهد است و اعضای شورای آتی شهر باید به عنوان تسهیلگر بین این سه ضلع قدرت یعنی استانداری، آستان قدس رضوی و میراث فرهنگی توازن و هماهنگی ایجاد کنند تا بستری مناسب برای توسعه آتی شهر را فراهم کنند.

کد خبر 1054874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha