ایران در بهترین شرایط اقتصادی خود قرار دارد

محرابیان گفت: ایران در بهترین شرایط اقتصادی خود قرار دارد و اجرای بزرگترین طرح اقتصادی کشور نشان از ثبات بالای اقتصاد کشور دارد.

به گزارش خبرگزار شبستان، دکتر علی اکبر محربیان، وزیر صنایع و معادن کشور پس از افتتاح و بازدید از نخستین نمایشگاه بومی سازی و خودکفایی صنعت و معدن در مصلی بزرگ امام خمینی (ره ) با بیان اینکه امروز در این نمایشگاه صنایع موفقی که طی چند سال اخیر دارای دستاورد های بزرگی بودند حضور یافته اند تصریح کرد: ما در این نمایشگاه دستاورد ها و تولیدات بزرگی را در معرض نمایش قرار داده ایم که تا پیش از این مجبور به واردات آنها از خارج بودیم که با تلاش های مثمرثمر توانستیم به خود کفایی برسیم.

 

وی با بیان اینکه در اینجا صنایعی را مشاهده می کنیم که طی سال های اخیر به شدت رشد و گسترش یافته اند تصریح کرد: امروز احساس غرور و افتخار می کنیم که متخصصان ما با بهره گیری از آخرین فناوری های روز دنیا آن هم با علم بومی ابزار ها و ماشین آلات گوناگون را طراحی و به بازار عرضه می کنند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در بسیاری از بخش ها علاوه بر تامین نیاز داخل قسمت زیادی از قطعات ما به خارج از کشور صادر می شود تصریح کرد: وجود بهترین متخصصان، دانشمندان، و استعدادهای دانشگاهی قدرت طراحی و داخلی سازی گسترده ای را به ما می دهد که بر اساس آن صنعت گران ما قادر هستند هر قطعه مورد نیازی را طراحی و بسازند که این در کنار منابع غنی معدنی و انرژی فراوان توانایی ما را دو چندان می کند.

 

محرابیان با اشاره به صدور چند قطعنامه در برخی سازمان های بین المللی و اقدامات خصمانه چند دولت در اعمال برخی تحریم ها نیز گفت: آنهایی که در اتاق های در بسته و بدون توجه به شرایط اقتصادی ایران اقدام به صدور قطعنامه و وضع تحریم می کنند خوب است که بازدیدی هم از این نمایشگاه داشته باشند تا به قدرت بالای صنعتی کشور ایران بیشتر پی برده و بدانند که حداکثر حوزه نفوذ و تاثیر تصمیمات آنها محدود به همان اتاق های در بسته ای است که به وضع این تحریم ها پرداخته اند و مطمئن باشند که نمی توانند هیچ مانعی در جهت پیشرفت و توسعه این کشور ایجاد کنند.

 

محرابیان در پاسخ به سئوالی در خصوص شرایط صنایع و معادن کشور هم زمان با طرح هدفمندی یارانه ها نیز با بیان اینکه ایران در بهترین شرایط اقتصادی خود قرار دارد تصریح کرد: ما امروزه با اجرای بزرگترین طرح تحول اقتصادی کشور مواجه هستیم که با توجه به اینکه بخش صنعت و معدن کشور را هم تحت تاثیر قرار می دهد اما شاهدیم که هیچ گونه تبعات و اثار منفی به همراه نداشته و این نشان دهنده ثبات اقتصادی کشور است.

 

وی با بیان اینکه تا بیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها قیمت ها به شکل کاذب بوده و امکان رقابت و بهبود تولید نبود تصریح کرد: با اجرای این طرح و واقعی شدن قیمت ها صنعت بدنبال تکنولوژی بهتر افزایش کیفیت و کاهش هزینه ها ترغیب می شود.

 

محرابیان، که در مراسم گشایش نخستین نمایشگاه دستاوردهای بومی سازی و خود کفایی صنعت و معدن کشور در مصلی امام خمینی (ره) به سئوالات خبرنگاران پاسخ می گفت در ادامه تشریح وضعیت صنایع و تولید کشور با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به سه پیامد مثبت این طرح در بخش ها اشاره کرد و گفت: اول اینکه با اجرای این قانون با افزایش توانمندی خانوار ها و افزایش خرید کالا از سوی آنان باعث افزایش تقاضا و متناسب با آن افزایش تولید کالا در داخل منجر می شود.

 

دوم با توجه به اینکه تاثیر مثبت این طرح بیشتر برای شش دهک اول جامعه که عمده خرید آنها هم از تولیدات داخلی است باعث رونق صنایع داخلی از یک سو و رشد اشتغال در کشور از سوی دیگر خواهد شد.

 

سوم اینکه ما همیشه و بخصوص طی چند سال اخیر به شدت شاهد رشد مصرف انرژی در بخش خانگی بودیم به گونه ای که هر چه افزایش تولید در بخش انرژی داشتیم به مصرف خانگی می رسید اما با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها حتی در همین چند هفته ابتدای شروع طرح ما شاهد کاهش مصرف انرژی در بخش مصرف خانگی و حمل و نقل و افزایش چشمگیر آن در بخش های صنعتی بخصوص گاز طبیعی هستیم که همه اینها نشانگر این موضوع است که ما در جهت رشد، افزایش اشتغال و تولید ثروت در جامعه حرکت کرده ایم.

 

اکبر محرابیان در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص میزان تولید مس و برنامه های اعلام شده برای افزایش آن نیز گفت: اکنون ظرفیت تولید مس در کشور حدود 250 هزار تن است که با برنامه ریزی های انجام شده قرار است این مقدار در افق 1404 به 700 هزار تن افزایش یابد.

 

وی ادامه داد: جهت دست یابی به این هدف ما بیش از 4500 میلیارد تومان طرح تعریف کرده و دریک سال با بسیج تمام امکانات و ظرفیت های خود طراحی های آن انجام شد که اکنون هم با بکارگیری همه توان داخلی کشور در صدد افزایش خود به برنامه اعلامی در افق 1404 هستیم.

پایان پیام/

 


 

کد خبر 10553

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha