کم‌کاری در پرداختن به زندگی امام حسن مجتبی (ع) 

عیسی فر با بیان اینکه امام حسن مجتبی(ع) در برهه سختی زندگی کردند و مسائل زیادی در زندگی شان رخ داد،گفت: آنقدر کم کاری در پرداختن به زندگی ایشان وجود دارد که می توان گفت تقریبا کاری انجام نشده است.

خبرگزاری شبستان- سرویس فرهنگی- مریم داوری: امام حسن مجتبی(ع) فرزند امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(ع) در 15 ماه رمضان در مدینه به دنیا آمد و هفت سال از عمر خود را با پیامبر اکرم(ص) همراه بود.  امام حسن مجتبی(ع) دو بار کل اموال و دارایی‌ خود را در راه خدا بخشید و سه بار نیمی از اموالش را به نیازمندان دا و به سبب همین بخشش ایشان را کریم اهل بیت(ع) نامیدند.کتابی درباره امام حسن مجتبی(ع) با عنوان «زندگانی امام حسن مجتبی (ع) و یاران آن حضرت» به قلم «احمد عیسی فر» نوشته شده است. عیسی فر محقق، پژوهشگر ، نویسنده و دانش آموخته علوم ارتباطات است و تاکنون بیش از 30 عنوان کتاب در زمینه های تاریخ اسلام، رجال شیعی و امور دینی و تربیتی نگاشته است. وی که مدیر انتشارات رایحه عترت است نزدیک به 17 سال سابقه مدیریت روابط عمومی برخی از نهادهای انقلابی و سازمان های دولتی را بر عهده داشته است و از سال 1394 تاکنون پروژه ای تحت عنوان بزرگان مشاهیر و مفاخر نور را کار کرده است که تاکنون نزدیک به سه هزار شخصیت نوری در تمام حوزه های علمی، فرهنگی و هنری جمع آوری شده است. گفتگویی در مورد کتاب «زندگانی امام حسن مجتبی (ع) و یاران آن حضرت» با احمد عیسی فر ترتیب دادیم که  بدین شرح است:

 

 

کتاب«زندگانی امام حسن مجتبی (ع) و یاران آن حضرت» شامل چند فصل یا بخش است؟

این کتاب مشتمل بر پنج فصل است. فصل اول کتاب به شرح زندگانی حضرت در چهار مقطع زمانی دوران پیامبر اکرم (ص) (دوران کودکی حضرت)، دوران خلفا (دوران نوجوانی و جوانی حضرت)، دوران خلافت پدر و دوران امامت حضرت پرداخته است. این فصل همچنین ماجراهای رودررویی با سپاه معاویه، مکاتبه های امام با معاویه، خیانت یاران و پذیرش قرارداد صلح تحمیلی و شهادت حضرت را به نقد می کشاند. فصل دوم کتاب به بررسی ابعاد سیره عبادی، اخلاقی، اجتماعی و نبوغ علمی و جهادی می پردازد. در فصل سوم دیدگاه ها و نظرگاه های پیامبر اکرم (ص) و دیگر ائمه معصومین (ع) و شخصیت های بزرگ دنیا را نسبت به امام حسن مجتبی (ع) می خوانیم. فصل چهارم تمامی ابعاد فلسفه صلح امام (ع) مورد کنکاش قرار داده و اینکه چرا امام (ع) ناچار به پذیرش صلح شد. همچنین متن کامل قرارداد صلح نامه که عالمانه و مدبرانه تنظیم شده، آورده شده است. در نهایت فصل پنجم کتاب به شرح حال 24 تن از یاران و اصحاب صدیق امام حسن مجتبی (ع) پرداخته است.

 

نگارش این کتاب چقدر طول کشید؟

مدت نگارش کتاب حدود سه ماه بوده است.

 

مخاطبان کتاب«زندگانی امام حسن مجتبی (ع) و یاران آن حضرت»چه کسانی هستند؟

مخاطبان خاصی مورد نظر نبوده است. سعی کردم کار عمومی باشد تا تمام اقشار جامعه بتوانند از آن استقبال کنند.

 

وجه تمایز این کتاب با سایر کتاب هایی که در مورد امام حسن مجتبی (ع) نوشته شده است، چیست؟

کتاب «زندگانی امام حسن مجتبی (ع) و یاران آن حضرت»بیشتر در دو محور زندگانی امام حسن (ع) در تمامی ابعاد و شرح حال یاران آن حضرت است؛ ضمن اینکه بیشتر بر صلح امام(ع) و سیره حضرت تاکید داشته است.

از چه منابعی برای نگارش این کتاب استفاده کردید؟

از منابع موثق و مهمی استفاده کردم که از آن جمله می توان به ارشاد شیخ مفید، اعیان الشیعه، سیره معصومان و صلح امام حسن (ع) اثر امین عاملی، کتاب رجال شیخ طوسی، مناقب ابن شهر آشوب، جلاءالعیون ، صلح امام حسن ، ناسخ التواریخ، مقاتل الطالبین، ابوالفرج و تحفه الاحباب اشاره کرد.

 

کتاب «زندگانی امام حسن مجتبی (ع) و یاران آن حضرت»تا چه اندازه مورد استقبال واقع شده است؟

این کتاب در سال 1393 توسط انتشارات رایحه عترت چاپ و روانه بازار کتاب شده است. استقبال از این کتاب خوب بود اما تجدید چاپ نشد. عمدتا چندین سال است که استقبال از آثار مذهبی کم شده است.

 

چه جنبه هایی از سیره و زندگی امام حسن مجتبی(ع) مغفول مانده است؟

متاسفانه در مورد امام حسن مجتبی(ع) خیلی کاری صورت نگرفته است. آثار بسیار اندکی در مورد شخصیت و زندگی امام حسن(ع) نوشته شده است به گونه ای که می توان گفت اصلا در مورد ایشان کاری نشده است.امام حسن (ع) در برهه سختی زندگی کردند و مسائل زیادی در زندگی ایشان رخ داد که به هیچ یک پرداخته نشده است. بعد از شهادت امام علی(ع)، حتی دوستان و خانواده امام حسن(ع)، ایشان را تنها گذاشتند . کتابهای معدودی در مورد امام دوم شیعیان نوشته شده است که آن هم توسط علمای گذشته بوده است.

 

آیا علت کم پرداختن به زندگی امام حسن(ع)، کمبود منابع است؟

خیر ما کمبود منابع نداریم و اتفاقا منابع زیاد و موثقی هم داریم. مشکل کم کاری است. افرادی باید تحقیق و پژوهش کنند و تحقیقات باید در قالب های کتابهای تاریخی، مذهبی، داستان، رمان و نمایشنامه برای مردم ارائه شود.

 

گفتنی است، کتاب«زندگانی امام حسن مجتبی (ع) و یاران آن حضرت» نوشته «احمد عیسی فر» مشتمل بر 148 صفحه از سوی انتشارات رایحه عترت در شمارگان 1000 نسخه منتشر شده است.

 

کد خبر 1055549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha