کشاورزان گیلانی مازاد آب زراعی را به سمت آب‌بندان‌ها هدایت کنند

خرمی با بیان اینکه مشکلی در بحث تامین آب زراعی شالیکاران به وجود نیامده است گفت: از کشاورزان می‌خواهیم برای جلوگیری از هدررفت منابع آبی، مازاد آب زراعی را برای ذخیره‌سازی به سمت آب‌بندان‌ها هدایت کنند.

«وحید خرمی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با تاکید بر استفاده بهینه از منابع آبی برای انجام عملیات نشای برنج توسط کشاورزان استان اظهار داشت: با توجه به بارش‌های باران در روزهای اخیر و همچنین رهاسازی آب سد مخزنی سفیدرود در حال حاضر مشکلی در بحث تامین آب زراعی شالیکاران به وجود نیامده است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان جلوگیری از هدررفت منابع آبی و هدایت مازاد آب زراعی برای ذخیره‌سازی به سمت آب‌بندان‌های حوزه فعالیت توسط کشاورزان را مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: آب‌بندان‌های استان گیلان در زمان نه چندان دور نقش بسیار حائز اهمیتی در تامین آب زراعی شالیکاران داشتند.

 

خرمی این نکته را که نخستین نوبت آبگذاری مناطق مرکزی استان گیلان طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از تاریخ 9 اردیبهشت در حوزه کانال چپ سنگر آغاز شده است تصریح کرد: استفاده بهینه از آب باران برای آماده‌سازی شالیزارها و نشا برنج از جمله موارد مهمی است که شالیکاران گیلانی باید نسبت به آن اهتمام ورزند.


 
وی ضمن اشاره به بازدیدهای انجام شده از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان گیلان با هدف پایش و نظارت بر توزیع عادلانه آب از شبکه‌های آبیاری مناطق مرکزی گیلان ابراز داشت: امیدواریم با همکاری کشاورزان و سایر متولیان از جمله جهاد کشاورزی شاهد سال زراعی خوبی برای شالیکاران استان باشیم.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان رعایت تقویم زراعی را توسط کشاورزان ضروری خواند و با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این اقدام استفاده بهینه از منابع آبی است گفت: تمام کانال‌های اصلی آبیاری دشت مرکزی شامل سنگر، خمام، خشکبیجار، لاکان، لشت‌نشا و مناطق مرکزی رشت از نزدیک مورد بازدید و پایش قرار گرفته است. 

 

خرمی کاهش شدید ورودی آب به سد سفیدرود و همچنین رودخانه‌های استان گیلان به دلیل کاهش نزولات جوی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: کاهش آب کانال‌های آبیاری تا پایان بارش رحمت الهی ادامه پیدا می‌کند و پس از آن فرآیند آبگذاری به شکل کامل و طبق برنامه زمانبندی انجام می‌شود.

کد خبر 1055693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha