تلاش شورای زکات برای ساماندهی جمع آوری فطریه/ ۸۵ هزار مددجو تحت پوشش کمیته امداد گلستان هستند

بابایی گفت: ساماندهی جمع آوری زکات فطریه در سال جاری در دستور کار قرار گرفته و هزینه زکات فطره که حالت شرعی و فقهی دارد در حوزه های دیگر به هیچ عنوان مد نظر دبیرخانه شورای زکات نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گرگان، در بحث مسئله پرداخت زکات و فطریه همین بس که امام صادق(علیه السلام) فرمودند «کامل کردن روزه به پرداخت زکات و فطریه است».

 

براساس شعائر اسلامی مبلغ فطریه برای هر نفر برابر با یک صاع(سه کیلو گرم) گندم، جو، خرما، کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق است و اگر پول آن را نیز بپردازند کافی است.

 

بسیاری از مردم این دغدغه را دارند که کمک هایی را که تحت عنوان زکات فطریه پرداخت می کنند به دست افراد مستحق برسد و با توجه به اینکه نهادهایی مثل کمیته امداد، بهزیستی و مؤسسات معتبر و رسمی وابسته به این سازمان ها پرتلاش بودند مردم مومن و روزه دار می توانند به این نهادها اعتماد کنند و زکات فطریه خود را به این موسسات بپردازند.

 

در این راستا و با توجه به نگرانی برخی افراد در خصوص پرداخت زکات فطریه با «عیسی بابایی» مدیرکل کمیته امداد گلستان گفتگو کردیم که از نظر می گذرانیم؛

 

*در خصوص جمع آوری زکات فطریه و مسئولیت کمیته امداد در این حوزه توضیح دهید.

هر ساله یکی از برنامه های کمیته امداد در ماه مبارک رمضان جمع آوری زکات فطره است که جزو وظایف دبیرخانه شورای زکات است که دبیری آن برعهده کمیته امداد است و مسئولیت جمع آوری زکات فطریه مستقیماً از طرف دبیرخانه به کمیته امداد واگذار شده است اما ما از جهت آنکه بتوانیم از این ظرفیت استفاده حداکثری داشته باشیم موسسات خیریه دارای مجوز از سازمان بهزیستی و فاقد سابقه کیفری و دارای اعتبار و فاقد سابقه تخلف نیز در این امر ما را یاری می کنند.

موسسات و سازمان های مردم نهادی که می خواهند زکات فطره را جمع کنند باید از دبیرخانه شورای زکات مجوز دریافت کنند.

 

*برای جلوگیری از سوء استفاده افراد و ورود مؤسسات بی نام و نشان و فاقد صلاحیت و مجوز در جمع آوری زکات چه اقدامی صورت گرفته است؟

ساماندهی امر جمع آوری زکات فطریه در سال های گذشته کمتر بوده و گاهی اوقات و به ندرت مؤسسات بی نام و نشان و فاقد صلاحیت و دارای سابقه تخلف از احساسات و اعتماد مردم سوء استفاده کردند و از زکات فطره که حالت شرعی و فقهی دارد در حوزه های دیگر هزینه می کردند که این اقدام به هیچ عنوان مد نظر دبیرخانه شورای زکات نبوده است.

 

از همه مردم نیکوکار و نوع دوست گلستان دعوت می کنم زکات فطریه خود را به مراکز، مؤسسات و پایگاه های کمیته امداد که دارای صلاحیت هستند و از دبیرخانه شورای زکات مجوز دارند پرداخت کنند.

 

همچنین آن دسته از افرادی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و به منظور سهولت در پرداخت مایل به پرداخت حضوری زکات فطره هستند، می توانند از طریق آسان پرداخت *۸۸۷۷*۰۱۷*# نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

 

همچنین مراجعه حضوری به کمیته امداد، واریز به شماره کارت های زکات فطریه، سادات، عام و کفاره عمد و غیرعمد یک سرفصل و صندوق مجزا تعبیه شده است و امیدواریم بتواتیم از این ظرفیت الهی استفاده کنیم.

 

*در سال گذشته چه میزان زکات فطریه در گلستان توزیع شده است؟ پیش بینی می شود امسال چه میزان زکات فطره جمع آوری شود؟

در سال گذشته از سوی دبیرخانه شورای  زکات بیش از ۱۳ میلیارد تومان زکات فطریه جمع آوری و بین نیازمندان توزیع شده است.

برآورد می شود امسال بیش از ۱۷ میلیارد تومان زکات فطریه به نیازمندان پرداخت شود.

 

*چگونه مردم می توانند مؤسسات خیریه و مراکز دارای مجوز را از مراکز بدون مجوز و فاقد صلاحیت شناسایی کنند؟

مراکز نیکوکاری از کمیته امداد مجوز دارند و مردم برای آگاهی از مراکز دارای مجوز می توانند از کمیته امداد استعلام بگیرند، سازمان های مردم نهاد مربوط به استانداری و وزارت کشور بوده و بخشی نیز موسسات خیریه است که از بهزیستی مجوز دارند و مقرر شد که بهزیستی و استانداری صلاحیت این مراکز را تایید می کنند و لیست را در اختیار ما می گذارند و اگر در بین این لیست، موسساتی خواستار مشارکت با ما باشند، می توانند از ما مجوز دریافت کنند.

 

در روز عید نیز مردم سعی کنند به موسسات و مراکز شناسنامه دار و دارای مجوز مراجعه کنند و اگر خواستار بررسی بودند، می توانند از بهزیستی و یا دفتر امور اجتماعی استانداری استعلام بگیرند.

در خصوص مراکز نیکوکاری نیز می توانند از کمیته امداد شهرستان ها سوال کنند.

 

*اقدامات انجام شده در حوزه مواسات چه میزان بوده است؟

در سال گذشته ۳۵۰ هزار پرس غذا در ماه مبارک رمضان توسط مردم طبخ و بین نیازمندان توزیع شد، اما خوشبختانه امسال با وجود همه فشارهای اقتصادی و شیوع بیماری منحوس کرونا تاکنون ۷۵۰ هزار پرس غذای گرم طبخ و توزیع شد.

 

۸۵ هزار مددجو تحت پوشش کمیته امداد گلستان هستند که در حوزه بسته های معیشتی نیز تاکنون ۷۵ هزار بسته تهیه شده است و امیدواریم طی روزهای آینده نیز برای سایر مددجویان کمیته امداد  بسته معیشتی تهیه شود.

 

تا بیست و پنجم ماه مبارک رمضان بیش از ۴۲ میلیارد تومان کمک های مردمی جمع آوری شده است این در حالی است که میزان کمک های مردمی در ماه رمضان سال گذشته کمتر از ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

 

*وضعیت گلستان در خصوص طرح اکرام ایتام چگونه است؟

طی ۲۰ سال اخیر که واحد طرح اکرام ایجاد شده ۱۶ هزار حامی از فرزندان یتیم حمایت می کنند که در ماه مبارک رمضان امسال ۱۱ هزار فرزند یتیم توسط ۷ هزار و ۵۰۰ حامی اعلام آمادگی کردند که اتفاق بسیار مبارکی است.

 

کد خبر 1056265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha