ضرورت تبعیت از ولایت/ تقلید کردن به معنای رجوع به متخصص است

حجت الاسلام محمدیان تقلید کردن را به معنای رجوع به متخصص دانست و گفت: عدم فهم درست از دین باعث انحراف از ولایت، انحراف از دین و دوری از اهل بیت(علیه السلام) می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت الاسلام «محمد محمدیان» در خطبه‌های نماز امروز(جمعه، ۲۴اردیبهشت) با بیان اینکه اطاعات از خدا گرانبهاترین ثمره از ماه مبارک رمضان است که می توانیم کسب کنیم تا توشه آخرتمان باشد، گفت: تقوا یعنی اطاعت پروردگار و اولیای الهی را انجام دهیم.



امام جمعه سنگر اطاعت و پذیرش دستورات دین از اولیای خدا و ولی فقیه را لازمه مسلمانی دانست و افزود: تقلید یعنی رجوع به متخصص و دین اسلام در این زمینه می فرماید در اصول دین تقلید جایز نیست و حق تقلید نداریم ولی در فروع دین یا باید از مراجع عالی قدر که کسب علم دینی کرده اند، تقلید کنیم و یا افراد می‌توانند خودشان مطالعه و تحقیق کنند، درس دینی بخوانند و آیات و روایات را بیاموزند و با مجاهدت ۱۰-۲۰ ساله در این راه خود مجتهد شوند تا بتوانند احکام دین را درست برداشت کنند.



وی اظهار کرد: جامعه به متخصص های مختلف نیاز دارد و در هر دین، آیین و فرقه‌ای عده‌ای موظف هستند، درس دینی بخوانند و عده ای از آنها پیروی کنند.



حجت الاسلام محمدیان تصریح کرد: حالا بعد از ۱۴۰۰ سال عده ‌ای می‌گویند ما نیازی به مرجعیت و تقلید نداریم در حالی که یک روز ظاهری انقلابی و اسلامی داشتند و الان حتی شمه‌ای از تقلید و تبعیت از ولایت و مرجعیت دینی ندارند.



وی در ادامه با اشاره به اینکه در آستانه سالگرد رحلت آیت الله بهجت هستیم گفت: این عالم ربانی و ولی خدا حتی در سن بالا که دیگر نیازی به دنیا ندارد توصیه‌های مهمی در مورد تبعیت از ولی فقیه فرمودند که می توانید به آنها مراجعه کنید.



حجت الاسلام محمدیان همچنین به در پیش بودن سالگرد فتوای تنباکو توسط میرزای شیرازی اشاره کرد و افزود: وقتی آن معاهده ننگین با طرف انگلیسی را نوشتند یک فقیه روستازاده مخالفت کرد و دیدیم وقتی قاطبه مردم مومن و متدین باشند و نسبت به دین اعتقاد داشته باشند با یک کلمه و پیام مرجع تقلید خود که استفاده و خرید و فروش تنباکو را حرام اعلام کرد و در حکم مبارزه با امام زمان(عج) دانست، چگونه همه پیروی کردند و حتی در کاخ ناصرالدین شاه هم قلیان ها و تنباکو ها را آتش زدند و نگذاشتند آن معاهده ننگین ملت ایران و مسلمانان را زیر چنبره خود بگیرد.


وی اذعان کرد: از طرف خداوند بالاترین نصرتی که به امام زمان(عج) می شود این است که در آن زمان عقول مردم و جامعه رشد می کند و وقتی عقل رشد پیدا کرد و علم و آگاهی به میان آمد به تبع آن منافقین و افرادی که با شعار اعتدال، آزادی، اصلاحات و.. به میدان می‌آیند، دیگر نمی توانند مردم جامعه را فریب دهند.



حجت الاسلام محمدیان در ادامه همچنین بیان کرد: ما در آستانه ایام ورود حضرت مسلم بن عقیل به کوفه ‌هستیم و آنچیزی که سبب شد واقعه کربلا و عاشورا رخ بدهد یک خطای استراتژیکی بود که مردم کوفه انجام دادند.



وی با تاکید بر اینکه خطای مردم کوفه این بود که مسلم را ولی امر خود ندانستند، اظهار کرد: امروز هم کسانی قائل به ظهور صغری هستند و می‌گویند نیازی به رجوع به مرجعیت دینی نیست و مستقیم خود حضرت عنایت می‌کند و ما می‌توانیم از آن حضرت دستور بگیریم،در حالی که این امر اشتباه است.



امام جمعه سنگر تصریح کرد: چیزی که سبب واقعه عاشورا شد همین پیروی نکردن بود که امروز هم برخی این اشتباه را تکرار می کنند.



حجت الاسلام محمدیان بیان کرد: سالروز تخریب بقاع متبرکه را در پیش داریم و آن اتفاق نیز به دلیل کج فهمی از دین صورت گرفت.



وی گفت: عدم فهم درست از دین کار را به جایی می رساند که نه تنها بقاع مقدسه، حتی جسارت به قبر پیامبر عظیم الشأن اسلام داشتند که بخاطر هجمه و اعتراض مردم به آن دست نزدند.



حجت الاسلام محمدیان تاکید کرد: انحراف از ولایت انحراف از دین و دوری از اهل بیت(علیه السلام) است و هر کسی که بخواهد آیات و روایات اسلامی را خودش بدون علم و دانش تبیین و تفسیر کند، انتهایش وهابیت است.

کد خبر 1056474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha