گلایه شهروندان شیروانی از کرایه‌های نامتعارف رانندگان تاکسی

طی هفته‌های اخیر کرایه های تاکسی درون شهری شیروان توسط سازمان تاکسیرانی نسبت به سال گذشته ۵۷ درصد افزایش داشته که رانندگان با گرفتن کرایه بیش از حد مصوب، موجب گلایه مندی مسافران شده اند.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ هر ساله نرخ کرایه تاکسی در این شهر ۲۰ درصد افزایش داشت که امسال با تصویب شورای شهر و فرمانداری به ۵۷ درصد افزایش یافت که رانندگان تاکسی با افزایش خودسرانه کرایه ۹۰ درصدی از مسافران اخذ می کنند که اخذ مبلغ خودسرانه از سوی رانندگان غیرقانونی است و شهروندان نسبت به این موضوع و بی تفاوتی مسئولان شهری گلایه مند هستند.

 

 

قبلا نرخ کرایه تاکسی های درون شهری شیروان برای جابجایی هر فرد در یک مسیر، ۸ هزار ریال بود که رانندگان به دلیل نداشتن پول خرد از مسافران ۱۰ هزار ریال دریافت می کردند و اکنون با افزایش نرخ های جدید طی هفته‌های اخیر این میزان برای جابجایی هر فرد در یک مسیر به ۱۲ هزار و ۵۰۰ ریال افزایش یافته که رانندگان با افزایش خودسرانه ۹۰ درصدی از مسافر ۱۵ هزار ریال دریافت می کنند.

 

 

نرخ کرایه تاکسی مسأله‌ای است که هم رانندگان تاکسی و هم مسافران هر کدام حرف‌هایی برای زدن داشته و برای خود حقی قائل هستند  و دو طرف هم از این موضوع گلایه مند هستند اما در این بین سوالی که پیش می‌آید این است که چرا مسئولان شهری گوش به مشکلات رانندگان تاکسی، افزایش نرخ ها و گلایه مندی شهرستان نمی هند؟

 

 

یکی از شهروندان شیروانی می گوید: افزایش کرایه تاکسی تصویب شده حق این قشر است ولی گرفتن کرایه بیش از نرخ مصوب شده برای یک مسیرکوتاه به بهانه نداشتن پول خرد تضعیف حق مسافر است.

 

 

شهلا درتومی بیان داشت: روزانه دو بار مسیر رفت و برگشت از میدان معلم تا ابتدای خیابان خیام را طی می کنم که باید قانونی ۵۰ هزار ریال پرداخت کنم ولی به دلیل بی انصرافی رانندگان و گرفتن کرایه نامتعارف که خود در حقیقت اجحاف در حق مسافران است ۶۰ هزار ریال پرداخت می کنم در صورتی که ۱۰ هزار ریال باقی مانده تقریبا کرایه یک مسیر دیگر خواهد بود.

 

 

وی نسبت به ضعف نظارت سازمان تاکسیرانی و افزایش بی رویه و خودسرانه کرایه ها از سوی رانندگان انتقاد کرد و خواستار رفع حل مشکل مربوطه شد.

 

 

یکی از رانندگان تاکسی از سختی معیشت، هزینه سوخت و استهلاک خودروهای خود سخن می‌گوید و از تدابیر سازمان تاکسیرانی و شورای شهر که به موقع اقدام به افزایش قانونی نرخ کرایه‌ها نمی‌کنند به شدت ناراضی و گلایه مند است.

 

 

مرتضی جواهری گفت: در حالی که قیمت همه اقلام روز به روز گران تر می شود مردم فقط زورشان به کرایه تاکسی‌ها می‌رسد و روزانه مجبوری با ده‌ها مسافر در این باره بحث کنی که خود باعث ناراحتی و اوقات تلخی و گاه مشاجره و بحث با مسافران می‌شود.

 

 

وی بیان داشت: از طرفی مشکل نداشتن پول خرد، باعث شده تا تنش‌ها بین راننده و مسافر بیشتر شود که در این بین یا راننده و یا مسافر باید از حق خود کوتاه بیاید و قرعه بیشتر به نام مسافر خواهد افتاد که این خود شایسته مردم نیست و اگر قرار است نرخ تاکسی‌ها افزایش یابد، باید به شکلی باشد که مسافر و راننده قادر به تأمین پول خرد متناسب با کرایه باشند.

 

 

وی تصریح کرد: با توجه به عدم پول خرد برای ضایع نشدن حق مسافر و رانندگان بهتر است سازمان تاکسیرانی تمام تاکسی را به دستگاه خودپرداز مجهز کند تا با اجرای پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها شهروندان در این شرایط کرونایی مشکلی از بابت پرداخت الکترونیکی به جای پول نقد نداشته باشند و  شاهد جر و بحث‌های روزانه با مسافران نباشیم.

 

 

رییس هیات مدیره شرکت تعاونی تاکسیرانی شیروان گفت: شیوع کرونا تاکنون هفت میلیارد ریال به رانندگان تاکسی در این شهر خراسان شمالی خسارت وارد کرده و درآمد این قشر را به شدت کاهش داده است.

 

 

جلال پورحسنی اظهار داشت: هم اکنون براساس پروتکل ها رانندگان مجاز هستند تنها سه مسافر سوار کنند که این وضعیت درآمد آنها را کاهش داده است.

 

 

وی گفت: بدین ترتیب هر راننده روزانه کمتر از ۱۰۰ مسافر را جابجا می کند که این میزان پیش از شیوع کرونا بیش از ۱۵۰ مسافر بود.

 

 

پورحسنی افزود: از مسئولان انتظار می رود برای جبران خسارت وارد شده به رانندگان، تسهیلاتی در اختیار آنان قرار گیرد تا بخشی از بار مشکلات آنان کم تر شود زیرا که اینک درآمد آنان مقرون به صرفه نیست و بسیاری از رانندگان از این موضوع گلایه مند هستند.

 

 

رییس هیات مدیره شرکت تعاونی تاکسیرانی شیروان همچنین از افزایش ۵۷ درصدی نرخ کرایه تاکسی ها از نهم اردیبهشت ماه امسال خبر داد و افزود: قبلا هزینه جاجایی هرفرد در یک مسیر، هشت هزار ریال بود که اینک به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته ولی برخی ها  به دلیل نداشتن پول خرد از مسافر ۱۵ هزار ریال دریافت می کنند.

 

 

وی تصریح کرد: برای حل مشکل پول خرد با بانک ها و کمیته امداد مکاتبه شده است که آنان هم پول خرد به اندازه کافی ندارند تا رانندگان بر اساس مصوبه افزایش قیمت کرایه از مسافران دریافت کنند.

 

 

وی گفت: هر چند کرایه تاکسی ها افزایش یافته اما به علت کاهش مسافر در مسیرهای مختلف بازهم درآمد رانندگان افزایش چندانی ندارد.

 

 

وی در مورد نصب دستگاه خودپرداز در تاکسی‌ها برای پرداخت الکترونیکی ادامه داد: در این زمینه نیز شهرداری قرار بود با شرکتی قرارداد ببندد که به دلیل تعلق گرفتن مالیات، راننده ها صرف نظر کردند ولی باید سعی شود تا  مقدمات اجرای پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها به صورت مناسب فراهم شود تا شهروندان در این شرایط کرونایی مشکلی از بابت پرداخت الکترونیکی به جای پول نقد نداشته باشند.

 

 

وی تصریح کرد: از سویی رانندگان به دلیل مبلغ بالای هر دستگاه خودپرداز که ۳۰ میلیون ریال است استقبالی از آن نمی کنند که هم اینک فقط ۲۰ راننده تاکسی در این شهر از دستگاه خودپرداز استفاده می کنند.

 

 

طی تماس ها و پیام های مکرر و چند روزه خبرنگار در رابطه با این موضوع با شهردار شیروان وی از پاسخ دادن به تلفن امتناع کرد.

 

 

شیروان با ۸۵ هزار نفر جمعیت، دومین شهر بزرگ خراسان شمالی محسوب می شود که ۳۵۲ دستگاه تاکسی درون شهری دارد.

 

 

 

 

کد خبر 1056589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha