پرداخت ۱۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات کرونایی در بانک ملی/عرضه ۳۲۲ میلیون دلار در سامانه نیما

پرداخت ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال بانک توسعه تعاون، عرضه ۳۲۲ میلیون دلار در سامانه نیما، پرداخت ۱۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات کرونایی در بانک ملی، قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۰,۲۸۷,۰۰۰ ریال رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

نظارت مسئولان بر خرید و فروش محصولات رونق کشاورزی را در پی دارد

کشاورزی، دامپروری و دامداری از جمله مشاغل زودبازده در میان مشاغل مختلف محسوب می شود که می تواند در بالا بردن توان اقتصادی مردم حتی در مناطق دورافتاده از پایتخت کشور موثر باشد اما در این میان برخی مناطق کشوری به دلیل استعداد بالقوه آن منطقه در تولید برخی محصولات بعنوان قطب یک محصول در کشور محسوب می شوند که حتی می توانند امتیاز منحصربه فرد آن محصول در کشور را از آن خود کنند. در میان این شهرها در کشور  معمولان شهری واقع  در استان لرستان در غرب ایران است. این شهر مرکز بخش معمولان از توابع شهرستان پلدختر محسوب می شود و در ۶۰ کیلومتری جنوب خرم‌آباد قرار دارد که در تولید محصولات کشاورزی مانند انجیر سیاه استعدا بالقوه  دارد که به گفته کارشناسان کشاورزی 30 درصد انجیر کشور در این منطقه تولید می شود که می توان با افزایش توانمندی کشاورزان در تولید این محصول این رقم را به 2 برابر افزایش داد که با فراهم شدن نقدینگی و تسهیلات بانکی از یک سو و نظارت مسئولان امر در خرید و فروش محصولات کشاورزی می توان به این هدف دست یافت در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام حسن رضایی امام جمعه شهر معمولان به شرح زیر ارایه می شود.

 

شهر معمولان در تولید چه محصول کشاورزی دارای پتاسیل است؟

معمولان قطب تولید انجیر سیاه کشور بوده و تنوع محصول فراوری شده پتانسیلی مهمی برای این شهر است. به اذعان کارشناسان بیش از 30 درصد انجیر کشور در معمولان تولید می‌شود. انجیر فراوری شده به صورت انجیر خشک، شربت، مربا و... قابل استفاده است. این محصول محصولی زود فاسد بوده و در عین حال، منطقه نیز منطقه گرمسیر است.

 

 از نظر شما موانع تولید انبوه محصول کشاورزی در معمولان که قطب تولید انجیر محسوب می شود چیست؟

 یکی از موانع تولید نبود سردخانه در منطقه است که باعث شده محصول خوب کشاورزان خراب شود. به همین دلیل برخی از دلال‌ها و واسطه‌ها از این موضوع سوء استفاده نموده و انجیر را با قیمت نازلی از کشاورز خریداری می‌کنند.

 

در چه صورتی می توان شاهد تولید کمی و کیفی بهتر محصولات کشاورزی در این منطقه بود؟

 اگر به مشکلات کشاورزان در این حوزه توجه شود می‌توان حفظ نیروی کار خوب را برای بکارگیری در کشاورزی منطقه شاهد بود. در نتیجه تولید کمی و کیفی محصولات منطقه نیز به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد. علاوه بر این در صورتی که امکانات نیز برای مردم عزیز فراهم شود دیگر شاهد مهاجرت نیروی کار متخصص به شهرها و استان‌های همجوار نخواهیم بود. این در حالی است که علاوه بر مشکلات ذکر شده، در برخی از مناطق، مردم آب شرب ندارند و همین موضوع تلاش و نگاه سریع مسئولین به این منطقه را می‌طلبد.

 

پرداخت ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال بانک توسعه تعاون

بانک توسعه تعاون به عنوان بانک عامل در طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری تا از شروع این طرح تا ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، بالغ بر ۲۴۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به طرح های مختلف اشتغالزایی پرداخت کرد. این بانک به عنوان بانک عامل در طرح بزرگ اشتغال پایدار روستایی و عشایری، با برخورداری از ظرفیت های مناسب جهت برررسی دقیق، سریع و کارشناسی پرونده ها و طرح های ارسالی، ضمن رعایت دقیق الزامات و اجرای صحیح این طرح تا پایان فروردین ماه سال جاری،  مجموعا به مبلغ  ۲۴۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به طرح های مختلف تولیدی، کشاورزی و خدماتی در مناطق روستایی و عشایری در سطح کشور پرداخت کرده است.

بر اساس آخرین امارهای موجود در سامانه کارا این تسهیلات در قالب بیش از ۲۶ هزار طرح و پرونده به متقاضیان پرداخت شده و تاکنون سبب ایجاد و تثبیت مجموعا بیش از ۵۰ هزار فرصت شغلی در مناطق مختلف روستایی و عشایری کشور شده است.

گفتنی است با بررسی کامل و دقیق این طرح ها و اهلیت سنجی متقاضیان درخواست تسهیلات، بیش از ۲۶ هزار پرونده از طرح های ارائه شده به بانک، تصویب شده که تسهیلات درخواستی بالغ بر ۹۹ درصد از این طرح ها تاکنون از سوی شعب بانک توسعه تعاون در سراسر کشور پرداخت شده و مابقی نیز در انتظار تکمیل مدارک و طی مراحل قانونی از سوی متقاضیان دریافت تسهیلات است.

از میان طرح هایی که با تسهیلات بانک توسعه تعاون تامین مالی شده است،  استان های یزد، خراسان جنوبی و گیلان بهترین عملکرد را از جهت نسبت تسهیلات پرداختی به سهمیه ابلاغی ارائه داده اند و  استانهای همدان، خراسان شمالی و گلستان در رتبه های بعدی قرار داشته اند.

بر اساس این گزارش، بانک توسعه تعاون تا پایان مرحله چهارم طرح ملی اشتغال پایدار روستایی و عشایری، تمام تعهدات خود را به صورت کامل ایفا نموده و هم اکنون در مرحله پنجم این طرح نیز در حال تخصیص تسهیلات برای تکمیل طرح های نیمه تمام و جدید است.

لازم به ذکر است که بانک توسعه تعاون طی مدت فعالیت یازده‌ساله عهده‌دار عاملیت طرح‌های اقتصادی مهمی در سطح اقتصاد کلان بوده که بی شک اجرای موفق طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری، یکی از مهمترین دستاوردهایی بوده که علاوه بر ایجاد ظرفیت و بزرگتر شدن حجم فعالیت بانک باعث اثربخشی بیشتر بانک‌ توسعه تعاون با رویکرد توسعه‌ای در سطح اقتصاد ملی شده است و ایجاد بیش از ۵۰ هزار فرصت شغلی به همت این بانک در مناطق روستایی و کم برخوردار کشور رونق قابل توجهی در بخش اشتغال در مناطق روستایی و عشایری فراهم کرده که علاوه بر بهبود کیفیت زندگی و معیشت در این مناطق، سبب کاهش روند مهاجرت معکوس از روستا به شهر نیز شده است.

 

پرداخت ۱۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات کرونایی در بانک ملی ایران

محمد رضا حسین زاده، مدیرعامل بانک ملی ایران از پرداخت حدود ۱۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات مرتبط با کرونا تا پایان فروردین ماه سال جاری خبر داد و افزود: گفت: بیش از ۸۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به یارانه بگیران و بیش از ۲۷ هزار میلیارد ریال نیز به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا پرداخت شده است.

 

به گفته وی، بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایتی نیز برای تامین مخارج مستاجرین در قالب سامانه جامع طرح اقدام ملی مسکن توسط بانک ملی ایران پرداخته شده است. مدیرعامل بانک ملی ایران اظهار کرد: از زمان ابلاغ تسهیلات مرتبط با کرونا تا پایان ماه نخست سال ۱۴۰۰، بیش از ۸ میلیون و ۳۸۱ هزار فقره تسهیلات در قالب عقد قرض الحسنه و مرابحه به جامعه هدف پرداخت کرده ایم.

 

عرضه ۳۲۲ میلیون دلار در سامانه نیما/ نرخ ارز کاهش یافت

سامانه نیما دیروز مورخ ۲۵ اردیبهشت ماه شاهد عرضه حدود ۳۲۲ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. 

از عرضه های مذکور حدود ۱۰۳ میلیون دلار معامله شده است. بر اساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰۵۷۴ تومان بوده است. 

این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است و روند آن در روزهای اخیر نزولی بوده است.

 

قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۰,۲۸۷,۰۰۰ ریال رسید

امروز (یکشنبه ۲۶ اردیبهشت) قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۰,۲۸۷,۰۰۰ ریال و هر انس جهانی طلا با ۰.۹۱ درصد رشد به ۱,۸۴۳.۲۷ دلار رسید. قیمت هر عدد سکه امامی با ۳.۸۵ درصد رشد به ۱۰۲,۲۰۸,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه بهار آزادی با ۴.۱۱ درصد رشد به قیمت ۱۰۰,۹۷۹,۰۰۰‬ ریال رسید. هر عدد نیم سکه با ۵.۴۵ درصد رشد به قیمت ۵۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۸.۵۷ درصد رشد به قیمت ۳۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۹.۷۶ درصد رشد به قیمت ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۲۶ اردیبهشت) قیمت هر دلار آمریکا با ۲.۰۲ درصد رشد به ۲۲۰,۵۰۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۴.۳۷ درصد رشد به ۲۶۵,۵۳۰ ریال و قیمت هر پوند با ۳.۰۷ درصد رشد به ۳۲۵,۸۹۰ ریال رسید.

 

بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (یکشنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته به مبلغ ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس بدون تغییر به قیمت ۵۹ هزار و ۲۰۲ ریال و هر یورو نیز  بدون تغییر به قیمت ۵۰ هزار و ۹۹۱ ریال اعلام شد. افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۶ هزار و ۵۵۷ ریال، کرون سوئد ۵ هزار و ۳۶ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۹۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۸۵۷ ریال، روپیه هند ۵۷۴ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۵۳۴ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۷ هزار و ۶۳۴ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۴۰۷ ریال، دلار هنگ‌ کنگ ۵ هزار و ۴۰۹ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۶ ریال و دلار کانادا ۳۴ هزار و ۶۶۱ ریال قیمت خورد.

 

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۳۰ هزار و ۴۲۱ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۹۷۵ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۹۶۹ ریال، روبل روسیه ۵۶۸ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۶ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۶۶۱  ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۵ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۵۱۷ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۴۹۹ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۱۳۳ ریال، کیات میانمار ۲۷ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۶۶۷ ریال تعیین شد.

 

همچنین، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۴۷ ریال، دینار لیبی ۹ هزار و ۴۰۸ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۵۲۵ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۳ هزار و ۹۵۶ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۸۲ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۷ هزار و ۲۷۲ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۴۰ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۰۷ ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۳۱۷ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۵۳ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۲ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۶۶۹ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۲ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۷ هزار و ۸۶۰ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۶۸۲ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۹۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

کد خبر 1056931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha