نظارت مسئولان بر خرید و فروش محصولات رونق کشاورزی را در پی دارد

حجت‌الاسلام حسن رضایی گفت: نظارت بر امر خرید و فروش محصولات کشاورزی توسط مسئولان اختلاف قیمت بالا میان تولید کننده و مصرف کننده را از میان بر می دارد و رونق کشاورزی را در پی دارد.

خبرگزاری شبستان_ گروه اقتصاد مقاومتی_ فرزانه تهجا: کشاورزی، دامپروری و دامداری از جمله مشاغل زودبازده در میان مشاغل مختلف محسوب می شود که می تواند در بالا بردن توان اقتصادی مردم حتی در مناطق دورافتاده از پایتخت کشور موثر باشد اما در این میان برخی مناطق کشوری به دلیل استعداد بالقوه آن منطقه در تولید برخی محصولات بعنوان قطب یک محصول در کشور محسوب می شوند که حتی می توانند امتیاز منحصربه فرد آن محصول در کشور را از آن خود کنند. در میان این شهرها در کشور  معمولان شهری واقع  در استان لرستان در غرب ایران است. این شهر مرکز بخش معمولان از توابع شهرستان پلدختر محسوب می شود و در ۶۰ کیلومتری جنوب خرم‌آباد قرار دارد که در تولید محصولات کشاورزی مانند انجیر سیاه استعدا بالقوه  دارد که به گفته کارشناسان کشاورزی 30 درصد انجیر کشور در این منطقه تولید می شود که می توان با افزایش توانمندی کشاورزان در تولید این محصول این رقم را به 2 برابر افزایش داد که با فراهم شدن نقدینگی و تسهیلات بانکی از یک سو و نظارت مسئولان امر در خرید و فروش محصولات کشاورزی می توان به این هدف دست یافت در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام حسن رضایی امام جمعه شهر معمولان به شرح زیر ارایه می شود.

 

 

شهر معمولان در تولید چه محصول کشاورزی دارای پتاسیل است؟

معمولان قطب تولید انجیر سیاه کشور بوده و تنوع محصول فراوری شده پتانسیلی مهمی برای این شهر است. به اذعان کارشناسان بیش از 30 درصد انجیر کشور در معمولان تولید می‌شود. انجیر فراوری شده به صورت انجیر خشک، شربت، مربا و... قابل استفاده است. این محصول محصولی زود فاسد بوده و در عین حال، منطقه نیز منطقه گرمسیر است.

 

 از نظر شما موانع تولید انبوه محصول کشاورزی در معمولان که قطب تولید انجیر محسوب می شود چیست؟

 یکی از موانع تولید نبود سردخانه در منطقه است که باعث شده محصول خوب کشاورزان خراب شود. به همین دلیل برخی از دلال‌ها و واسطه‌ها از این موضوع سوء استفاده نموده و انجیر را با قیمت نازلی از کشاورز خریداری می‌کنند.

 

در چه صورتی می توان شاهد تولید کمی و کیفی بهتر محصولات کشاورزی در این منطقه بود؟

 اگر به مشکلات کشاورزان در این حوزه توجه شود می‌توان حفظ نیروی کار خوب را برای بکارگیری در کشاورزی منطقه شاهد بود. در نتیجه تولید کمی و کیفی محصولات منطقه نیز به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد. علاوه بر این در صورتی که امکانات نیز برای مردم عزیز فراهم شود دیگر شاهد مهاجرت نیروی کار متخصص به شهرها و استان‌های همجوار نخواهیم بود. این در حالی است که علاوه بر مشکلات ذکر شده، در برخی از مناطق، مردم آب شرب ندارند و همین موضوع تلاش و نگاه سریع مسئولین به این منطقه را می‌طلبد.

 

مشکلات مردم منطقه در کشاورزی و دامداری بعنوان مانع تولید چیست؟

 

 یکی از موانع تولید نداشتن نقدینگی برای خرید ادوات کشاورزی است. با این‌که بسیاری از مردم شغلشان کشاورزی و دامداری است اما توان کافی برای برآوردن این نیاز مهم را ندارند. بانک‌ها نیز تسهیلاتی را برای این موضوع در نظر نگرفته‌اند.

 

بانک ها چه خدمت و یا کمکی را می توانند به کشاورزان و یا دامداران ارایه کنند؟

بانک ها در سال‌های گذشته تسهیلات اعطا می‌کردند و هم برای بازپرداخت به بانک تنفسی را اعلام می‌کردند ولی در سال گذشته متأسفانه شاهد اعطای وام به بخش کشاورزی و دامداری نبودیم. برای ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی نیز تسهیلاتی در نظر گرفته نمی‌شود. خیلی از اوقات نیز تسهیلات در نظر گرفته شده با سود بالا بوده و در بسیاری از موارد بانک‌های عامل برای اعطای تسهیلات راهی پر پیچ و خم جلوی پای کشاورز و دامدار می‌گذارند. علاوه بر این گاهی اوقات ضمانت‌های سنگینی برای کشاورز در نظر می‌گیرند که این موضوع نیز به یکی از موانع تولید تبدیل شده است.

 

در مورد مشکل کشاورزان و دامداران در تأمین نهاده‌ها توضیح دهید؟

 

خیلی از اوقات در فصل مصرف، نهاده‌ها کمیاب شده و قیمت نهاده‌های غیر دولتی و دولتی در بازار اختلاف زیادی با هم پیدا می‌کنند که همین موضوع بازار گسترده‌ای را برای دلالان ایجاد کرده تا از این موضوع سود سرشاری عایدشان شود. علاوه براین برخی از مردم منطقه به صورت سنتی به کشاورزی و دامداری می‌پردازند. به نظر می‌رسد علاوه بر تسهیلات، نیاز است به این عزیزان آموزش‌های کافی نیز داده شود تا روال کار خود را عوض کنند.

 

 نظارت بر امر خرید و فروش چه تاثیری بر رونق محصولات کشاورزی در منطقه معمولان دارد؟

نظارت بر امر خرید و فروش محصولات کشاورزی یکی از کارهای مهم مسئولین است. نباید طوری شود که اختلاف قیمت بالا میان تولید کننده و مصرف کننده را شاهد باشیم. همچنین مسئولین باید کمک کنند تا تولیدکننده‌ها برای کالاهای تولیدی برندسازی نموده تا بتوانند بهتر محصول خود را در بازار عرضه کنند.

کد خبر 1056948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha