افزایش ۲۹ درصدی فروش سفته و برات در سال ۹۹ / تشدید تلاش ها برای راه اندازی خط‌آهن شلمچه-بصره

تشدید تلاش ها برای راه اندازی خط‌آهن شلمچه-بصره، مسایل اقتصادی بزرگ‌ترین چالشی که کشور با آن رو به رو است، افزایش ۲۹ درصدی فروش سفته و برات در سال ۹۹، مهمترین وظیفه روابط عمومی مدیریت هوشمند ارتباطات انسانی برخی از اخبار اقتصادی امورز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

تشدید تلاش ها برای راه اندازی خط‌آهن شلمچه-بصره/ مصوبه خط‌ آهن به وزارت حمل و نقل عراق ابلاغ شد

یکی از ابراز و زیرساخت ها برای رونق تولید در هر کشور افزایش روند سرمایه گذاری در بخش های مختلف است، بخش صنعت یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذار بر رشد اقتصادی کشور است و از این رو به سرمایه گذاری صنعتی می تواند به عنوان یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی و رونق تولید در کشور نگاه کرد.

 

بر این اساس و بنا به گفته معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در انتهای سال 99 میزان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت در کشور امسال ۳۰۰ درصد رشد داشته است. در ۱۰ ماهه سال 99 مجموع پروانه‌های صادر شده هشت درصد نسبت به سال قبل رشد داشته و شاهد بهره‌برداری از پنج هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی در کشور بودیم.

 

مهدی صادقی نیارکی در ادامه اشتغال این واحدهای صنعتی را بیش از ۱۰۷ هزار نفر به صورت مستقیم اعلام کرد و ادامه داد: در بخش اشتغال نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد رشد به انجام رسیده است.

 

بنا به گفته این مقام مسئول در این سال شاهد رشد ۳۰۰ درصدی در حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی بودیم و ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور انجام شده که تنها در ۲۸ طرح صنعتی کشور ۱۳۰ هزار میلیارد تومان منابع صرف شده است. همچنین ۳۱ هزار فقره جواز تأسیس در ۱۰ ماهه سال 99 صادر شده در حالی که در ۴۰ سال قبل ۷۷ هزار جواز تأسیس صنعتی در کشور صادر شده بود که یک جهش مناسبی را در سال جهش تولید نوید می‌دهد. ۹ هزار واحد صنعتی راکد و تعطیل شده در سال 99 به چرخه تولید بازگشتند که در استان اردبیل تعداد واحدهای راکد فعال شده ۵۶ مورد با اشتغال یک‌هزار و ۲۰۰ نفر بوده است.

 

در ادامه این مسیر بر اساس آخرین داده های اعلامی وزارت صنعت و معدن و تجارت میزان سرمایه‌گذاری صنعتی ناشی از پروانه‌های بهره‌برداری صادره در سال 1399 برابر با 207 هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال 1398 بیش از دو برابر شده است.

 

علاوه بر آن، میزان اشتغال ناشی از این پروانه‌ها با رشد 23.4 درصدی برابر با 142 هزار نفر و تعداد پروانه‌های صادره با رشد 10 درصدی برابر با 7473 درصد بوده است.

 

بر اساس اطلاعات اخذ شده از سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت 31 استان کشور و جنوب کرمان در صدور پروانه بهره‌برداری، استان‌های آذربایجان شرقی (553 فقره)، اصفهان (508 فقره)، خراسان رضوی (503 فقره)، تهران (455 فقره) و قزوین (440 فقره)، به ترتیب بیشترین میزان عملکرد را در تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره نسبت به سایر استان‌های کشور داشته‌اند.

 

برای دریافت وام ساخت مسکن به بانک ها مراجعه کنید

بانک عامل بخش مسکن در سال‌جاری برای کمک به رونق تولید مسکن برای انبوه‌سازانی که جزو مشتریان بانک هستند و رسوب حساب بانک برای آن‌ها حداقل ۱۰ درصد است، تسهیلات را افزایش داده است و بر این اساس بانک تخصصی بخش مسکن به مشتری‌های فعال بانک که انبوه‌ساز هستند به شرط انجام ساخت‌وساز با استفاده از فناوری‌های نو در شهر تهران، تمامی کلانشهرها، شهرهای بندرعباس، بوشهر، کیش و قشم تا ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت، پرداخت می‌کند. این رقم برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان و سایر شهرها نیز ۳۰۰ میلیون تومان است که سود تسهیلات نیز ۱۸ درصد خواهد بود.

 

بهنابراین گزارش و به گفته محمدحسن علمداری، ع ضو هیئت عامل بانک تخصصی بخش مسکن رقم تسهیلات ساخت و نوسازی در بافت فرسوده برای سازندگانی که فناوری‌های نو را رعایت کنند در تهران و کلانشهرها ۳۰۰ میلیون تومان است و برای مراکز استان‌ها و سایر شهرها، تسهیلاتی که پرداخت می‌شود به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

 

در ادامه اقداماتی که برای تسهیل خانه دار شدن اقشار مختلف از سوی نهادهای زیرربط وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز اعلام کرده است که بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰، یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد اعم از واحدهای مسکونی شهری و روستایی، مقرر است تا از تسهیلات ساخت مسکن استفاده کنند که از این تعداد ۴۰۰ هزار واحد برای واحدهای مسکونی روستایی و ۸۰۰ هزار واحد برای واحدهای مسکونی شهری در نظر گرفته شده است.

 

این گزارش می افزاید: هدف از افزایش تسهیلات ساخت و ابلاغ آن به بانک‌ها رونق و افزایش ساخت و ساز و تولید مسکن است تا  واحدهای نیمه‌تمام یا واحدهایی که تازه شروع شده‌اند سهم تامین مالی بهتری را برای تکمیل داشته باشند. همه مالکان خصوصی‌، خودمالکان و سازندگان بخش خصوصی بر اساس ضوابطی که وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده است به بانک‌ها مراجعه کرده و تقاضای استفاده از تسهیلات ساخت را داشته باشند. بر اساس شاخص بندی که انجام شده این تسهیلات در اختیار واجدان شرایط که عموما سازندگان واحدهای متوسط و ارزان‌قیمت هستند، قرار می‌گیرد.

 

مهمترین وظیفه روابط عمومی مدیریت هوشمند ارتباطات انسانی و رسانه ای است

محمد حسن ترابی با بیان این مطلب در جلسه ویدیوکنفرانسی روسا و مسئولین روابط عمومی سازمان‌های صمت استانی و مدیران روابط عمومی واحدهای تابعه که با حضور وزیر صمت برگزار شد، با بیان این مطلب، اضافه کرد: روابط عمومی هوشمند نگاه به آینده دارد و چشم انداز مترقی، سازمان را به گونه ای تدوین می‌کند که در آن تمامی ذینفعان، نقش و جایگاه مشترک دارند و به نتایج مشترک دست می یابند.

وی بر استفاده از فنآوری نوین در این مسیر تأکید کرد و افزود: فناوری‌های نوین جمعی عمل نمی کنند و با تک تک افراد جامعه در ارتباط است، پس باید برای هر مخاطب خاص پیام خاص خود را داشته باشیم.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صمت، تعاملی بودن را از دیگر ویژگی‌های فناوریهای نوین دانست و ادامه داد: در این راستا با مخاطب در یک فضای تعاملی ارتباط دو سویه برقرار می شود و از مخاطب بازخورد(فیدبک) گرفته خواهد شد.

ترابی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان سه شاخص که باید مورد تمرکز و توجه در روابط عمومی قرار بگیرد، گفت: روابط عمومی باید بصورت همزمان بر اطلاع یابی، پردازش صحیح اطلاعات و سرانجام اطلاع رسانی به موقع تمرکز نماید.

وی هوشمندی فعالیت‌ها را لازمه انجام کار در حوزه بسیار مهمی همچون روابط عمومی دانست و تصریح کرد: روابط عمومی هوشمند در این شرایط با جدیت و تکیه بر فنآوری و نوآوری به دنبال فرصت آفرینی، ارزش‌آفرینی، امیدآفرینی، مشارکت آفرینی و تفاهم آفرینی است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صمت همچنین بر طبقه بندی و شناسایی صحیح جامعه هدف(مخاطب) در امر اطلاع رسانی و روابط عمومی تأکید نمود.

ترابی در ادامه سخنان خود با اشاره به تدوین برنامه راهبردی روابط عمومی وزارت صمت بیان کرد: این برنامه در 30سنجه(شاخص) به سازمانهای صمت استانی ارسال شده است و از استان‌ها خواستیم که در اجرای آن بر روی ظرفیت‌های موجود خود متمرکز شوند.

وی همچنین یادآوری کرد: برنامه راهبردی روابط عمومی در 12 شاخص به سازمان های توسعه ای و 7 شاخص به شرکتهای تابعه وزارت صمت نیز ارسال شده است.

 

مسایل اقتصادی بزرگ‌ترین چالشی که کشور با آن رو به رو است

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران امروز (دوشنبه 27 اردیبهشت)در مراسم رونمایی از بسته نجات اقتصاد ایران با اشاره به اینکه در تدوین این بسته از دانشجویان و محققان ایرانی در دانشگاه‌های بزرگ داخلی و خارجی استفاده شده است، گفت: تعدادی از محققان بزرگ ایرانی در خارج از کشور هم برای تنظیم این بسته تلاش کردند.

 

وی از مسایل اقتصادی به عنوان بزرگ‌ترین چالشی که کشور با آن رو به رو است، یاد کرد و گفت: سرمایه اجتماعی در تمام بخش‌های کشور کاهش یافته این در حالی است که میانگین تورم کشور در سال‌های اخیر حدود ۱۸ درصد رشد داشته، اما رشد اقتصادی تقریبا صفر بوده است.مسایل اقتصادی است.

 

خوانساری با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه انرژی بدون هدفمندسازی و گسترش صنایع مختلف پرداخت می‌شود، گفت: نیاز کشور به رشد اقتصادی سالانه ۶ درصد است که بتواند حدود ۵ میلیون اشتغال ایجاد کند.

 

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در بسته نجات ایران که امروز رونمایی می‌شود به تمام این چالش‌ها رسیدگی شده و روش‌های مقابله با آن تشریح شده است.

 

افزایش ۲۹ درصدی فروش سفته و برات در سال ۹۹

براساس آمار بانک مرکزی حدود ۹۰ میلیارد و ۵۰۰ ریال سفته و برات در شهر تهران در اسفندماه ۱۳۹۹ فروخته شد که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴.۸ درصد و ۸۶.۹ درصد افزایش یافت. حدود ۸۳۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال سفته و برات در سال ۹۹ در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با سال قبل ۲۹.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران در اسفندماه ۱۳۹۹ معادل یکهزار برگ سفته و برات به مبلغی معادل ۲۹۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در شهر تهران واخواست شد. در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۱۲۰.۹ و ۱۵۹.۶ رسید که در مقایسه با ماه قبل هر دو شاخص مذکور به ترتیب ۱۰.۴ درصد و ۱۲۳.۸ درصد افزایش داشت و نسبت به ماه مشابه سال قبل از لحاظ تعداد ۱۴۷.۲ درصد و از لحاظ مبلغ ۲۰۶.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در اسفندماه ۱۳۹۹ بـه عـدد ۱۳۲ رسید. عدد شاخص مذکور در اسفندماه ۱۳۹۸ معادل ۱۰۶.۴ بوده است. در سال ۱۳۹۹ معادل ۷ هزار و ۹۰۰ بـــرگ ســـفته و برات به مبلغی معادل ۲۳۵۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال در شهر تهران واخواست گردید.

کد خبر 1057220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha