تشنگی سد بارزو در فصل کشت و کار کشاورزی

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: سد بارزو این شهرستان در فصل کشت و کار و کشاورزی نسبت به سال گذشته بسیار کاهش ورودی آب داشته است.

اسحاق خسروپناه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: سد بارزو این شهرستان در فصل کشت و کار و کشاورزی نسبت به سال گذشته بسیار کاهش ورودی آب داشته که ورودی حجم آب از اول سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان بیان کرد: ورودی حجم آب این سد سال گذشته ،۲۴ میلیون مترمکعب بوده که اینک ۱۰ میلیون مترمکعب است و ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزارمترمکعب آب پشت این سد ذخیره است که سال گذشته در این مدت بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب بوده که ۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

 

خسروپناه خاطرنشان کرد: همچنین میزان بارندگی از ابتدای بهار امسال در این شهرستان ۶۶ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۵۵ میلی متر بوده بسیار کاهش داشته است.

 

وی افزود: با توجه به اتمام حجم آب برخی از شرکت های تعاونی و کاهش و ضرورت و پایبندی به منابع مصارف سد بارزو و چهارماه باقی مانده سال آبی زراعی جاری ۱۴۰۰-۱۳۹۹، دبی آب تحویلی در بخش شرب، کشاورزی و صنعت با تناسب حجم باقی مانده برای هر یک از حوزه ها آب تحویل داده خواهد شد که بایستی مدیریت آب در این سه حوزه با جدیت بیشتری صورت گیرد و اقدامات سرسخت گیرانه در خصوص هرگونه تخلفات احتمالی در حوزه شبکه ترددی ذی نفعان انجام گیرد.

 

 مدیر امور منابع آب شهرستان شیروان گفت: برنامه تنظیم آب سد برای مصارف سال جاری، ۱۴ میلیون متر مکعب برای حوزه کشاورزی، پنج میلیون متر مکعب نیز برای شرب شهر شیروان و روستاهای اطراف و یک میلیون متر مکعب نیز برای مصارف صنعتی است که تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون مترمکعب در حوزه شرب، بیش از ۸ میلیون مترمکعب در کشاورزی و بیش از سه دهم مترمکعب در بخش صنعت تحویل داده شده است.

 

خسروپناه اضافه کرد: بارندگی های بهاره از ابتدای امسال تاکنون تاثیری در افزایش حجم آب سد بارزو شهرستان نداشته است.

 

سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است. این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

 

توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است. سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

 

کد خبر 1057308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha