متاسفانه امروز واکسن کرونا به حربه ‌ای سیاسی مبدل شده است

نمکی با بیان اینکه مبلغ ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کووکس را دادیم اما وعده‌ها محقق نشد، گفت:امروز واکسن به حربه ‌ای سیاسی مبدل شده و خودی‌ها هم در این میان نمک بر زخم می ‌پاشند و این در حالی است که می‌دانند با چه شرایطی روبه‌رو هستیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «‌سعید نمکی» امروز(۲۷ اردیبهشت) در ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به تلاش شبانه روزی برای مدیریت و مقابله با بیماری، گفت: برای ما و همکاران ما هم یک روز تعطیل و یک روز استرحت در این ۱۶ ماه نصیب نشد و همه را عاشقانه طی کردیم و خداوند هم نیروی مضاعفی داد، در این ایام چند کار ویژه کردیم که اگر عنایت پروردگار نبود هیچ کدام از اینها کارساز نبود. آنچه که ما را لحظه به لحظه در این شرایط بسیار سخت تحریم به سمت و سوی درست هدایت کرد، ذات الهی بود.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در کنار آن همت و تلاش و مدیریت بی وقفه همکاران مان و همدلی و وفاق ملی که در کشور حاصل شد و رعایت مردم در همه امور. در موج چهارم که یکی از سهمگین ترین امواج بود و دنیا را به سختی گرفتار کرد راهکاری جدید را انتخاب کردیم و فهمیدیم که ویروس انگلیسی با ویروس ووهان به شدت متفاوت عمل خواهد کرد.

 

وی ادامه داد:نهادهای همراه و همکار در مقابله با کرونا از جمله نیروهای بسیج به عنوان یار و همراه قدیمی و صمیمی به ویژه در طرح مزین به نام شهید والا مقام لشگر اسلام حاج قاسم سلیمانی همکاری مناسبی داشتند.

 

وزیر بهداشت درباره واکسیناسیون کرونا نیز گفت: امروز واکسن به حربه ‌ای سیاسی مبدل شده و خودی‌ها هم در این میان نمک بر زخم می ‌پاشند و این در حالی است که می‌دانند با چه شرایطی روبه‌رو هستیم.

 

نمکی تصریح کرد: آمارها بیانگر این است که ۸۵ درصد واکسن دنیا را ۷ یا ۸ کشور دریافت کردند، دیروز خبرنگار سازمان بهداشت جهانی نظرم را درباره کووکس پرسید و گفتم کووکس درست است که یک ساز و کار درست بود اما درست عمل نکرد، درست است who یک سازمان جهانی و قابل قبول است اما نگذاشتند درست عمل کند و قدرت عملکرد درست نداشت.

 

وی با اشاره به چهار مسیری که وزارت بهداشت برای دریافت واکسن دنبال کرده است گفت: بیش از ۳۰۰۰ صفحه از اردیبهشت ماه سال گذشته برای دریافت واکسن مکاتبه کردیم و به همه رو انداختیم، قول داده بودند تا اسفندماه سال قبل ۴.۵ میلیون دوز واکسن از کوواکس تحویل دهند اما محقق نشد.

 

وزیر بهداشت تصریح کرد: مبلغ ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کووکس را دادیم اما وعده‌ها محقق نشد، اینک راه هموارتر شده و روز گذشته یک میلیون دوز واکسن وارد شد، امروز هم یک میلیون و ۴۵۰ هزار دوز وارد شد و تا آخر هفته باز هم واکسن به دستمان می‌رسد و ان شاءلله تا خرداد ماه ۱۴ میلیون جمعیت هدف یعنی جمعیت بالای ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب العلاج را بر اساس سند ملی واکسینه می‌کنیم.

 

نمکی با اشاره به اینکه راه دوم، تولید مشترک واکسن بود که با کوبایی‌ها در پاستور به خوبی پیش رفتیم و فاز سوم مطالعاتی رو به اتمام است تا از اوایل خرداد کار تولید را در کشور داشته باشیم تاکید کرد: راه سوم تولید داخل بود چون اعتقاد دارم عزت ما این است که دست به بیرون دراز نکنیم‌ ما کشور کم بضاعتی نیستیم، از سال ۱۲۹۹ انستیتو پاستور و از سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم‌.

 

وی گفت: در یک سال گذشته در حوزه واکسن راهی را رفتیم که در ۲۰ سال باید طی می‌شد و چه من باشم و نباشم این قطار در ریل خود افتاد و جمهوری اسلامی ایران در ۵ یا ۶ پلتفرم صاحب تکنولوژی ساخت واکسن کرونا شد. وزیر بهداشت گفت: قرار بود از ابتدای خرداد ماه به دریافت واکسن تولید داخلی ورود کنیم و بخش قابل توجهی از این بخش تامین شود، باید اولویت‌ها به درستی دنبال شود تا مردم برای واکسن زدن آواره نشوند و زحمات بر باد نرود.

 

وی خاطرنشان کرد: حدود ۲۰۰ هزار افاغنه فاقد کارت را بستری و پذیرش کردیم. در وهله دوم اقدام دیگر مهم ما راه اندازی کلینیک‌های سرپایی بود من در تاریخ ۱۰ دی ۹۹ به همکارانم گفتم که مراکز ۱۶ ساعته را با افت پیک قبل نه تنها تعطیل نمیکنید بلکه گسترش هم می‌دهید.

 

نمکی بیان کرد: خیلی وقت‌ها دوست دارم پیش بینی درستی نکنم اما می‌گویند به جنگ روباه با سلاح شیر برو؛ پس باید همه جوانب را بسنجم. بخش بهداشت به عنوان دروازه بخش درمان به صحنه آمد. سومین کار ما راه اندازی کلینیک سرپایی تزریق داروهای ضدویروسی و بستری موقت بود که در این بخش بار ۱۵۰ هزار مورد را که باید ۱۰ روز بستری می‌شدند از روی دوش بیمارستان برداشتیم.

 

وزیر بهداشت بیان کرد: کل تخت‌های ما ۱۴۰ هزارتا است اگر ۴۶ هزار بیمار بر تخت خوابید، روزی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بیمار سرپایی هم داشتیم و ۱۵۰ هزار بیمار که باید در بیمارستان بستری می‌شد را با بستری موقت کنترل کردیم. اقدام بعدی ما راه اندازی کمیته‌های ترخیص بود تا با مرخص شدن بیمار به شیوه هوم کر آنها را مدیریت کنیم.

 

وی افزود: حاشیه شهر مشهد را مراقبت کنید که نقطه آسیب‌پذیر شما ست، حاشیه شهر مشهد گرچه با کمک دوستان سپاه و بسیج متحول شد اما هنوز هم نگران هستیم‌؛ زیرا معتقدم حاشیه شهر مشهد یک جزیره ایزوله نیست و این جمعیت در زیر پوست مرکز شهر در رفت و آمد است. دستفروش مرکز شهر یا کارگر شمال شهر مشهد از حاشیه شهر می‌آید.

کد خبر 1057450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha