مودت و رحمت دو عنصر محبت‌آفرین در خانواده

حجت‌الاسلام قطبی با اشاره به اینکه صمیمیت در زندگی زناشویی معجونی از عاطفه، احساس و نقش‌مداری است گفت: فرد را خاستگاه و پیشران صمیمیت در زندگی زناشویی دانست.

حجت‌الاسلام «محمد قطبی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان گفت: مولفه‌های صمیمیت زناشویی در سه حوزه افشا و برون‌ریزی درونیات نزد همسر، تجربه زندگی مشترک همراه با عشق و علاقه و عاطفه و نیز تجربه زندگی عاطفی و هیجانی در ارتباط همسران با یکدیگر خلاصه می‌شود.

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: در واقع صمیمیت در زندگی زناشویی معجونی از عاطفه، احساس و نقش‌مداری است. عاطفه از جنس علاقه قلبی و باطنی به طرف مقابل، احساس از جنس ابراز و اظهار عشق و علاقه و نقش‌مداری از جنس رفتار و تعامل دوستانه و صمیمانه با همسر محسوب می‌شود.

 

وی درباره خاستگاه و پیشران صمیمیت در زندگی زناشویی گفت: گاهی این خاستگاه متکی به خود فرد است، یعنی اراده خود انسان است که می‌تواند صمیمیت را به‌ وجود آورد، آن‌ را توسعه و تحکیم دهد و به رفتار و شیوه‌ای پایدار در زندگی تبدیل کند، این خاستگاه کاملا منطقی است و هر کس تصمیم بگیرد که رابطه صمیمانه‌تری داشته باشد، می‌تواند در حوزه عاطفه، احساس و رفتار خود تغییراتی به‌وجود بیاورد، ولو این تغییرات به‌صورت تدریجی باشد.

 

حجت‌الاسلام قطبی، خاستگاه دوم صمیمیت را عادت‌واره‌های محیطی، آداب و رسوم و آیین‌ها برشمرد و ادامه داد: به‌طور طبیعی اگر انسان در محیطی قرار گیرد که از او مطالبه صمیمیت شود، در رفتارش اثر می‌گذارد و باعث واکنش عاطفی، احساسی و رفتاری در او می‌شود. در مقابل، اگر انسان در محیطی خشک با رابطه‌ای رسمی و کلاسیک قرار بگیرد، به‌طور طبیعی ابراز احساسات و عشق و علاقه‌اش کاهش پیدا می‌کند.

 

وی تصریح کرد: محیط به‌عنوان یک مدرسه، اکوسیستم و زیست‌بوم در رفتار انسان تأثیر می‌گذارد و هم خاستگاه صمیمیت است و هم عاملی برای استمرار و تحکیم و پایداری آن محسوب می‌شود. لذا هم باید اراده خودمان را تقویت کنیم تا بتوانیم صمیمیت را در زندگی‌مان تجربه کنیم و هم در آیین‌ها، آداب و رسوم، عادت‌واره‌ها و ارتباطات خود، بر مواردی که بیشتر به ما حس عاطفه و عشق و علاقه می‌دهد، تأکید و از مواردی که باعث آزردگی ما می‌شود، پرهیز کنیم تا این دو به‌صورت توأمان باعث ایجاد شرایط صمیمانه در ارتباط میان زن و شوهر شود.

کد خبر 1057491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha