پایان برداشت کلزا کشت و صنعت های هفتگانه توسعه نیشکر

آل کثیر از پایان برداشت کلزا در کشت و صنعت های هفتگانه خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری ۲ هزار و ۱۵۰ هکتار از زمین‌های آیشی شرکت توسعه نیشکر به زیر کشت کلزا رفت که از این میزان چهار هزار و ۴۲۰ تن دانه روغنی کلزا برداشت شد.

«جعفر آل کثیر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، از پایان برداشت کلزا در کشت و صنعت های هفتگانه خبر داد و اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۲ هزار و ۱۵۰ هکتار از زمین‌های آیشی شرکت توسعه نیشکر به زیر کشت کلزا رفت که از این میزان چهار هزار و ۴۲۰ تن دانه روغنی کلزا با راندمان بیش از ۲ تن در هکتار برداشت شد.

 

معاون بهره برداری کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان افزود: برای اولین بار، بر اساس تفاهم نامه بین وزارت جهاد کشاورزی و مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه به عنوان یکی از تولیدکنندگان روغن از دانه های روغنی، کشت کلزا به صورت قراردادی در کشت و صنعت های هفتگانه توسعه نیشکر انجام شد. 

 

وی با اشاره به سیاست های جدید دولت در خرید تضمینی محصولات تصریح کرد: این نوع قرارداد با شرکت های تولیدکننده روغن، جایگزین روش خرید تضمینی توسط تعاونی های روستایی شده است.

 

آل کثیر اضافه کرد: بر مبنای قرارداد منعقد شده و هماهنگی های صورت گرفته بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار ازص مزارع آیشی کشت و صنعت های توسعه نیشکر به زیر کشت رفت که با راندمانی بالا برداشت و با پنج درصد بیش از قیمت پیش بینی شده از سوی کشت و صنعت ماهیدشت خریداری شد.

 

وی با بیان اینکه این نوع قرارداد خرید محصول کلزا در کشور اولین تجربه در نوع خود است ابراز کرد: با وجود تغییر شیوه خرید محصول کلزا در راستای سیاست های جدید دولت، ولی تمام مراحل شامل انعقاد قرارداد، کشت، داشت و برداشت کلزا، حمل و پرداخت هزینه خرید محصول، به خوبی پیش رفت و در سال زراعی آینده با اعتماد و اطمینانی که شرکت ها به این نوع قرارداد پیدا کرده اند، شاهد گسترش کشت در قالب این طرح باشیم.

 

معاون بهره برداری کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان به اهمیت کشت دانه های روغنی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: کلزا یکی از محصولات استراتژیک است و با توجه به ضریب پایین خودکفایی کشور در تولید روغن، گسترش کشت این محصول همواره مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی است و هر ساله جهت افزایش کشت آن، هماهنگی های لازم از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان خورستان صورت می پذیرد.  

 

وی یاد آور شد: کشت کلزا علاوه برتولید روغن، با داشتن ریشه های راست و عمیق، در بهبود ساختمان خاک و افزایش حاصلخیزی آن نقش موثری دارد و به همین منظور در برنامه تناوب زراعی با کشت نیشکر قرار داده شده است.

 

کد خبر 1057643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha