افزایش ۴۶ درصدی صادرات در ۲ ماهه ابتدایی سال

صادرات کشور با وجود تشدید محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و تحریم‌‎ها از ابتدای سال تاکنون ۱۵ و نیم میلییون تن و به ارزش ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده که نشان از افزایش ۴۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، با وجود تشدید محدودیت‌های ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی استکباری در سال گذشته تاکنون اما وضعیت بازارهای صادرات کشور بهتر شده است به طوری که در دی ماه سال 99 بالای ۹۰ درصد از دروازه‌های مرزی برای صادرات فعال بودند.

 

مجتبی موسویان ریزی، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران در این باره گفته بود برخی کشورها مانند افغانستان که روند صادرات ایران به آنها منفی شده بود، نیز اکنون مثبت شده ‌است. برخی از شرکای اصلی تجاری ایران مانند چین و عراق که هر کدام به تنهایی ۲۵ درصد صادرات کشور را جذب میکنند، شیب تند و بسیار منفی صادرات به آنها با ملایمت تغییر کرده‌است.

 

وی با بیان اینکه از مجموع ۲۰ کشور صادراتی هدف ایران که حدود ۹۰ درصد صادرات کشور به مقصد آنها انجام می‌شود با وجود کرونا و تحریم‌ها، صادرات به هفت کشور نسبت به پارسال مثبت شده‌است، اعلام کرده بود که در ارتباط با سایر کشورهای هدف صادرات نیز روند بسیار منفی صادرات ملایم شده و انتظار میرود در ادامه سال، حجم صادرت کشور نسبت به سال گذشته حداکثر ۱۰ درصد کاهش یابد و ۹۰ درصد محقق شود. این ۱۰ درصد کاهش را نهادهای بین المللی به دلیل شیوع کرونا برای همه کشورهای جهان پیش بینی کردند و تنها مربوط به ایران نیست.

 

این گزارش می افزاید: در ۹ ماهه سال 99 بیش از ۲۵ میلیارد دلار صادرات از کشور انجام شد و نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش ۲۰ درصدی دارد که در سه ماه زمستان به ۳۶ میلیارد دلار افزایش یافت و ۱۰ درصد کاهش جبران شد.

 

در ادامه این مسیر رو به رشد در سال 1400 نیز شاهد رونق حجم صادرات کشورمان هستیم به طوری که بنا به گفته مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک ایران به صدا و سیما صادرات کشور از ابتدای سال تاکنون ۱۵ و نیم میلییون تن و به ارزش ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده که نشان از افزایش ۴۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد.

 

به گفته این مقام مسئول، در این مدت ۴ و نیم میلیون تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار وارد شد که در مقایسه با مشابه سال گذشته ۲۸ درصد رشد دارد و نشان می‌دهد که تراز تجاری کشور از حالت منفی خارج شده است. هم‌اکنون ۴.۵ تا ۵ میلیون تن کالای اساسی در مبادی ورودی کشور وجود دارد که بیشتر به علت تامین نشون ارز ترجیحی و اجرا نشدن ترخیص اعتباری، ماندگاری آن به درازا کشیده طوری که تا قبل از تحریم‌ها ماندگاری کالا در مبادی ورودی حدود ۲۰ روز بوده، اما اکنون به حدود ۵۰ روز رسیده است.

 

به نظر می رسد با وجود محدودیت ها و فشار تحریم بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته روند صادرات کشور رو به رشد است و در ماه های آینده شاهد افزایش این روند هستیم.

کد خبر 1057650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha