متاسفانه بیش از ۹۰ درصد حوادثی که در مراتع روی می دهد، علل انسانی دارد

قانع با اشاره به اینکه ۱۱۴ حریق در حاشیه کوه ها را شاهد بودیم، گفت: متاسفانه بیش از ۹۰ درصد حوادثی که در مراتع روی می دهد، علل انسانی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدهادی قانع»، امروز (سه شنبه 28 اردیبهشت) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه 114 حریق در حاشیه کوه ها را شاهد بودیم، گفت: در خصوص بحث حریق فضای سبز و محیط های پوشش های گیاهی بوده است که 619 مورد بوده است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با یادآوری این مطلب که در سال گذشته به خاطر اهمیت موضوع دستورالعملی برای مقابله با حریق مراتع، از سوی آتش نشانی شیراز ایجاد شد و به تصویب وزارت کشور رسید و اکنون در سراسر کشور در حال اجراست، اضافه کرد: طرح «حافظان شهر من» توسط آتش نشانی شیراز شکل گرفت.

مدیر عامل آتش نشانی شیراز با یادآوری این مطلب که در بحث آتش سوزی مراتع و منابع طبیعی روی می دهد، سایر ارگان ها دخیل می شود، افزود: بحث طرح «حافظان شهر من» را سال گذشته به صورت پایلوت اجرا شد و طرح شماره 2 از 18 اردیبهشت 1400 این برنامه آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش اول پیش آگاهی انجام شد و از این رو جلسات با گروه های مختلف طبیعت دوست برگزار شده است، تاکید کرد: بخش دوم طرح حوزه پیشگیری است.

قانع با تاکید بر اینکه 23 ایستگاه عملیاتی داریم که از محدوده خودشان بازدیدهایی انجام می دهند، بازدیدهایی هم توسط تیم کارشناسی تخصصی انجام می شود، اظهار کرد: مردم با دریافت نرم افزاری اندروید «آتش نشان» می توانند از اخبار و مطالب استفاده کنند و برای دریافت این نرم افزار باید به آدرس Shiraz125.ir مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه آموزش های عمومی سراسری در حال اجراست، اظهار کرد: در بخش سوم این طرح کشف آتش سوزی است که هرچه سریعتر مطلع شویم بسیار مفید تر خواهد بود.

قانع با تاکید بر اینکه کشیک های شبانه روزی و قرق بانی هایی در اطراف کوه های شیراز را افزایش خواهند داد، اضافه کرد: تشکیل تیم واکنش سریع آتش نشانان داوطلب را در دستور کار داده ایم که طرح آموزشی آن آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه هرکدام از همکاران ایستگاه ها به طور متوسط در روز 80 عملیات شرکت می کنند، افزود: از دیگر موارد اقدامات بعد از آتش سوزی است که باید ابتدا علل آتش سوزی مشخص شود تا از تکرار آتش سوزی مجدد جلوگیری شود متاسفانه بیش از 90 درصد حوادثی که در مراتع روی می دهد، علل انسانی دارد و بخشی از از آتش سوزی ها به صورت عمد انجام می شد که افراد مقصر دستگیر شدند اما در برخی نقاط سهل انگاری بود و مردم باید بدانند که موظف هستند برای حفظ طبیعت آتشی که در فضای باز ایجاد می کنند، را باید کاملا خاموش کنند چرا که ممکن است که با وزش باد باعث حریق شود.

کد خبر 1057664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha