انفعال واشنگتن در قبال نقض حقوق بشر در غزه

انفعال واشنگتن برای از بین بردن تنش در نوار غزه سیلی زدن به صورت خود است زیرا بی تفاوتی نسبت به حقوق فلسطینی ها بیانگر بی توجهی به حقوق بشر در سراسر جهان است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست اضطراری روز یکشنبه نتوانستند موضع واحدی در مورد درگیری مداوم بین فلسطین و اسرائیل اتخاذ کنند.

 

این سومین بار است که آمریکا بیانیه ارائه در این زمینه را وتو می کند در حالی که کشورهای حمایت کننده از این بیانیه شامل برخی از متحدان آمریکا هستند.

 

توضیحات مختلفی برای چرایی شروع این دور از درگیری ها در غزه وجود دارد ، اما کشتار نامتناسب فلسطینی ها از سوی اسرائیلی ها اعتراض جهانی را برانگیخته و در این شرایط طرفداری آمریکا از اسرائیل مغایر با اصول انسانی تلقی می شود.

 

نگرش و رویکرد آمریکا در این زمینه  نمی تواند نشان دهنده انسان دوستی باشد که واشنگتن همواره داعیه دار آن است.

 

در نوار غزه حدود 2 میلیون نفر زندگی می کنند و بمباران اسرائیل باعث کشته شدن 197 فلسطینی از جمله غیرنظامیان ، زخمی شدن صدها نفر و بی خانمان شدن ده ها هزار نفر شده است. بسیاری از افراد با کمبود غذا و آب آشامیدنی مواجه هستند و در این منطقه یک فاجعه انسانی جدید به وجود آمده است.

 

دولت جو بایدن با این کار در حقیقت در حال سیلی زدن به صورت خود است زیرا بی تفاوتی نسبت به حقوق بشر فلسطینی ها بیانگر بی توجهی به حقوق انسانی در سراسر جهان است.

 

واشنگتن پرچم حقوق بشر را به عنوان هسته اصلی سیاست خارجی دولت بالا می برد اما وقتی نوبت به پایمال شدن حقوق بشر فلسطینی ها می شود ، چشم خود را می بندد.

 

اما این بار آمریکا به سختی می تواند معیارهای دوگانه و دورویی خود را در این زمینه توجیه کند.

 

ایالات متحده یک ابرقدرت بسیار خودخواه است چرا که وقتی مجبور شود بین اخلاق بین المللی و منافع شخصی سیاسی یکی را انتخاب کند به طور کاملا گستاخانه مورد دوم را انتخاب می کند و جامعه بین المللی را مجبور می کند تا به این بی شرمی عادت کند.

 

آمریکا غالبا بدون توجه به اجماع سایر کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از اسرائیل حمایت می کند که برای بسیاری دیگر از قدرت های بزرگ حیرت انگیز است.

 

اقتصاد جهانی در حال توسعه است ، منابع غنی می شوند و فن آوری هایی که از جهانی سازی حمایت می کنند در حال راه اندازی هستند،اما بسیاری از موضوعات قدیمی باقی مانده و مشکلات جدیدی مرتباً بروز می کند. این نتیجه ای است که آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت جهان براساس اراده خود به وجود می آورد ،نظم جهانی را از بین می برد و انصاف و عدالت بین المللی را فدا می کند.

 

نوار غزه در حال خونریزی است اما شورای امنیت سازمان ملل ساکت است. عجیب نیست؟ در این برهه حساس ، آمریکا حق ندارد در کار سازمانی که مسئولیت آن حفظ صلح و از بین بردن رنج است ایجاد اختلال کند.

 

وقتی دولت بایدن تعهدات مختلف خود را در قبال حقوق بشر و تعهدات بین المللی نقض می کند ، نمی توان کاری انجام داد اما این دولت حق ندارد سازمان ملل متحد را از برقراری عدالت باز دارد. قرن 21 نباید دورانی باشد که بشریت به طور آشکارا چنین قتل عامی را تحمل کند.

 

طی سالهای گذشته ، شورای امنیت سازمان ملل بیش از یک بار قطعنامه هایی را برای حمایت از راه حل تشکیل کشور فلسطین در سرزمین های اشغالی برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین تصویب کرده اما آمریکا واقعا برای اجرای این راه حل کاری انجام نداده است.

 

دولت ترامپ با وجود مخالفت های جامعه جهانی ،سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کرد که نقض کننده راه حل برقراری صلح میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها بود.دولت بایدن هم به آنچه دولت قبلی انجام داد رضایت ضمنی داد. و به این ترتیب در سالهای اخیر واشنگتن هیچ انرژی مثبتی برای صلح در خاورمیانه ارائه نکرده است.

 

بدیهی است که واشنگتن مسلمانان را دوست ندارد تنها در فکر قدرت طلبی است. واشنگتن به منظور تمرکز بر روی چین و روسیه مشتاق عقب نشینی از خاورمیانه است و نمی خواهد به خاطر صلح فلسطین و اسرائیل در انرژی و منابع جدید سرمایه گذاری کند. اما از سوی دیگر خواهان می خواهد اوضاع در خاورمیانه بر اساس منافع استراتژیک اسرائیل و آمریکا و فلسطینی ها از هرج و مرج سیاسی ناتمام در خاورمیانه رنج ببرند تا زمان این بی عدالتی را التیام بخشد،اما باید به واشنگتن هشدار داد كه نمی توان عدالت را زنده زنده دفن كرد.

کد خبر 1057789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha